شنبه, ۲۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 8 February, 2025
جلوه ی حقیقی حیات
![جلوه ی حقیقی حیات](/web/imgs/16/152/bazz31.jpeg)
جلوه ی حقیقی حیات این است كه آدمی به هدف واقعی خویش بیندیشد و به حیات از افقی بالاتر از لذتجویی و بی بندوباری بنگرد، خدا را تنهاهدفحیات خود قرار داده و بكوشد تا هر آن گام به سوی او بردارد؛ جز او كسیرا قابل پرستش نداند؛ در راه خدا و برای خدا كار كند؛ حركت او برای خداو به سوی او باشد؛ زندگی را در رابطه با خدا تفسیر و تبیین كند. كسی كه بهجلوهٔ حقیقی حیات میاندیشد، دیگر زندگی را در رابطه با نفس اماره توجیهنمیكند. زندگی دنیا برای او وسیلهای جهت تكامل نفس تلقی میشود وزندگی آخرت فدای زندگی دنیا نمیشود. وی این دو نوع حیات را دررابطه با یكدیگر دانسته و حیات اخروی را مقصد واقعی خود تلقی میكند.در آیات بسیاری زندگی اخروی، زندگی حقیقی شمرده شده و در مقایسه باآن، زندگی دنیوی ناچیز و بیمقدار به حساب آمده است.
وَ مَا الحَی`وهُٔ الدُّنیا` اِلاّ` لَعِبٌ و لَهوٌ ولَدّارالا`خِرَهُٔ خَیرٌ لِلَّذینَ یَتَقّوُنَ اَفَلا تَعقِلُونَ
زندگانی دنیا جز بازیچه و هوسرانی چیز دیگری نیست، ولیزندگانی سرای آخریت برای كسانی كه در دنیا پرهیزكارند، بهتراست. آیا اندیشه و تفكر نمیكنید؟ (انعام ۳۳)
اَرضتُیم بالحَی`وهِٔالدُّنیا مِنَالا`خِرَهِٔ فَم`ا مَتاعُالحَیو`هِٔالدُّنیا فیِالا`خِرَهِٔ اِلاّ` قَلیلٌ
آیا به زندگانی دنیا در برابر آخرت راضی شدهاید؟ حال آنكهزندگانی دنیا در برابر آخرت اندك وناچیز است. (توبه ۳۸)
بَلْ تُو ثِروُنَالحَی`وهَٔالدُّن`یا و الا`خِرَهُٔ خَیرٌ وَ اَبقی`
بلكه زندگی دنیا را برگزیدهاند، در حالی كه آخرت بهتر و پایدارتراست. (اعلی ۱۷ـ۱۶)
بنابر آیات فوِ حیات آخرت، باطن حیات دنیاست و آن حیات، حیاتبرتر و بالاتر است. آن حیات، حیات حقیقی است، چرا كه در آنجا اثری ازشر و فساد، رنج وبیماری، تزاحم و تضاد وجود ندارد، برخلاف حیات دنیاكه آمیخته با همه این امور است.
برای رسیدن به آن حیات باید در همین دنیا به تلاش و كوشش پرداخت،چرا كه حیات اخروی نتیجه حیات دنیوی است. به گفته پیامبر«۹»:
الدنیا مزرعهٔ الاخرهٔ
«دنیا كشتزار آخرت است».
بنابراین چون حیات دنیوی مقدمه حیات اخروی است، قرآن حیاتدنیوی را نفی نمیكند. آنجا حیات دنیوی را بیارزش تلقی میكند كه دنیابدون رابطه با حیات اخروی مطرح شود. یعنی انسان بدون آنكه در فكرواندیشه حیات اخروی باشد، بر طبق خواستههای منفی و هوا وهوسهایزودگذر خود زندگی كند و لحظات گرانبهای عمر را به تباهی بكشاند.
برای نیل به حیات ابدی شرایطی لازم است كه در آیه زیر به آنها اشارهشده است:
وَ مَنْ اَرادَ الا`خِرَهَٔ وَ سَعی` لَه`ا سَعْیَه`ا وَ هُو مُومِنٌ فاوُلئِكَ ك`انَ سَعْیُهُم مَشكُوراً
آن كسی كه سرای آخرت را طلب كند و برای نیل به آن سعی وكوشش كند، در حالی كه ایمان داشته باشد، سعی و تلاش آنها دارایپاداش خواهد بود. (اسراء ۱۹)
طبق آیهٔ فوق برای رسیدن به حیات اخروی سه شرط لازم است.
۱) ارادهٔ انسان به حیات ابدی تعلق پیدا كند. یعنی انسان خواهان حیاتاخروی باشد، نه آنكه فقط به زندگی دنیوی توجه داشته باشد.
۲) سعی و تلاش آدمی در جهت رسیدن به حیات اخروی
۳) ایمان به خدا انگیزه اعمال انسان باشد.
منبع: فلسفه خلقت انسان از عبدالله نصری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست