پنجشنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 27 February, 2025
«دعوت» به صلح و مذاکره

روز گذشته بالاخره با حضور عوامل، بازیگران و جمعی از چهرههای فرهنگی و سیاسی، فیلم «چ» حاتمیکیا به طور رسمی رونمایی شد. «چ» باوجود اینکه داستان دو روز از زندگی دکترمصطفی چمران را در پاوه سال ۵۸ به تصویر میکشد، اما در عین حال بشدت اثری سازگار با وضع این سالها و روزهای ما و به عبارت بهتر فیلم زمانه است.
هشدار و تلنگری که ابراهیم حاتمی کیا به عنوان فیلمسازی متعهد و دغدغه مند درخصوص پرهیز از افراطی گری و مجادلات عبث و فرسایشی سیاسی و جناحی می دهد را نباید ساده گرفت و پشت گوش انداخت.
سردار بی نشان سینمای جنگ با وجود اذعان همیشگی به همه ارزش های مقدس دفاع و مبارزه، از تقبیح جنگ می گوید و از زبان چمران همگان را به صلح «دعوت» می کند. انتخاب شهید چمران به عنوان شخصیت اصلی قصه، جدا از ارادت و احترام به یکی از قهرمانان ملی ما، نشان از هوش و درایت نویسنده و کارگردانی دارد که بخوبی به احوال و شرایط جامعه خود آگاه است و اشراف دارد.
حاتمی کیا می داند که با محور قرار دادن شخصیت بزرگی چون چمران می تواند دو مقوله متضاد و متعارض جنگ و صلح را به یکدیگر پیوند بزند. عمو ابراهیم می داند که راه صلح، ناگزیر و متاسفانه از جنگ می گذرد و برای این منظور چه محمل و بستری بهتر از روایت زندگی شهید دکتر مصطفی چمران.
در نگاه اول عرفان و سیر و سلوک معنوی را قرابتی با هیچ جنگ و نبردی نیست، اما چمران آن دستِ آرامش بخشی است که از آستین جنگ یا بهتر است بگوییم دفاعی مقدس بیرون می آید تا آبی بر آتش خشم و جهل و افراطی گری بنشاند.
چمران و چمران ها جنگ طلب نبودند و تنها برای میانجیگری و پایان دادن به کشتار و جنایت آدم هایی به دور از آدمیت به میدانگاه های نبرد گام می گذاشتند و تا مجبور نمی شدند کت و شلوار و رفتار متمدنانه مبتنی بر مذهب و عرفانشان را با لباسی چریکی و واکنشی خصمانه معاوضه نمی کردند.
یکی از زیباترین صحنه های نمایش روحیه عرفانی و صلح طلبانه چمران در جایی از فیلم «چ» به تصویر کشیده می شود که اختلاف دو گروه همرزم کُرد و پاسدار بالا می گیرد و به روی هم اسلحه می کشند.
درست زمانی که بیم اتفاقی ناگوار می رود و انگشت های اشاره دو طرف فاصله چندانی با ماشه ها ندارد، چمران همه را به صدای اذان ارجاع می دهد و به صورت تلویحی آنها را به برپایی نماز و برقراری صلح و آرامش فرامی خواند.
شهید چمران در یکی از دعاها و دستنوشته هایش به ماجرای ابراهیم و قربانی شدن فرزندش اسماعیل اشاره می کند و می گوید: خدایا، تو می خواستی این قربانی هرچه باشکوه تر باشد، لذا دوستانم را و فرزندانم را و عزیزترین کسانم را به قربانی پذیرفتی و مرا در آتش اشتیاق منتظر گذاشتی. حالا ابراهیم سینما نیز پس از سال ها با روایت مقطع کوتاهی از زندگی و مبارزه عرفانی چمران و با وجود سپری شدن سه دهه از شهادت واقعی اش، همچنان او را در آتش اشتیاقی ابدی برای شهادت منتظر نگه می دارد.
علی رستگار
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست