شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
روش های كشف آموزه های اقتصاد اسلامی
این نوشتار بررسی روشهایی است كه فقیهان و محققان اقتصاد اسلامی، مطابق با مذهب و فقه شیعه برای دستیابی به آموزههای اقتصاد اسلامی و قلمروهای آن در پیش گرفتهاند. چون هرگونه روشی در كشف آموزههای اقتصاد اسلامی به تصور و برداشت محقق (هر چند اجمالی) از مفهوم و قلمرو اقتصاد اسلامی بستگی دارد، ابتدا برداشت و تصور مدعیان این روشها را از اقتصاد اسلامی و قلمرو آن مطرح میكنیم؛ آنگاه هر یك از روشهای مطرح شده را با توجه به مبانی فقه شیعه ملاحظه خواهیم كرد. آموزههای اقتصاد اسلامی از دیدگاه نویسندهٔ این مقاله نیز ارائه و روشهایی كه برای كشف آموزههای اقتصاد اسلامی لازم است، بیان میشود.
روش استنباط و دستیابی آموزهها و قلمروهای اقتصادی هر شریعتی امری مهم است، و تفاوت در روش استنباط، تمایزهای فراوانی را درباره آموزههای اقتصادی مستَنْبَط در پی خواهد داشت. شریعت مقدس اسلامی نیز از این امر مستثنا نیست. تفاوت در روش دستیابی آموزههای اقتصادی اسلام، فرقهای فراوانی را در محصول نهایی درپی خواهد داشت. در این نوشتار، ضمن پرداختن به برخی روشهای مهمی كه محققان اقتصاد اسلامی از آن بهره بردهاند، كوشش خواهد شد تا روش استنباط آموزههای اقتصادی اسلام كه همسو با مبانی معرفتشناسی فقهی اسلام باشد، ارائه شود. ابتدا آموزههای اقتصاد اسلامی را از دیدگاه نویسنده تبیین، سپس قلمروهای اقتصاد اسلامی از دیدگاههای گوناگون و روشهایی را كه عنصر اجتهاد متناسب با مبانی فقه شیعه باید در آنها جریان یابد تا اقتصاد اسلامی كشف شود، بررسی خواهیم كرد.
برخی از احكام اقتصادی در زمره احكام الزامی نیست؛ بلكه مستحبی شمرد، و به آنها ارزشهای اخلاقی در حوزه فعالیتهای اقتصادی گفته میشود. همانند زهد در مصرف، ایثار، صدقه، انفاق در راه خدا، قرضالحسنه. ایندسته از احكام افزون بر نقش جهتدهی فعالیتهای اقتصادی بهسمت اهداف اقتصادی باعث تهذیب نفس انسان و تكامل آن بهسمت خدای متعالی هستند.
۴. الگوهای رفتاری در سه حوزه تولید، توزیع و مصرف: این الگوها فعالان اقتصادی (دولت و مردم) را به هم و به منابع ارتباط میدهند و فعالیتهای اقتصادی را به سوی اهداف اقتصادی رهنمون میشوند. این الگوها در بستر اصول و قواعد اساسی، و احكام اقتصادی شناخته شده، استنباط و استخراج میشوند. این الگوها عبارتند از الگوی مصرف، الگوی پسانداز و سرمایهگذاری، الگوی عرضه و تقاضای بازار كالا و خدمات، الگوی عرضه و تقاضای بازار عوامل و ... .
این چهار دسته آموزهها در عرصه اقتصاد اسلامی دارای ویژگیهای ذیل هستند:
أ. دسته اول زیربنا و بستری برای دسته دوم هستند و همینطور دسته دوم برای دسته سوم و دسته سوم برای دسته چهارم؛
ب. هر دسته از این آموزهها با سایر آموزهها همسویی و همخوانی دارند و هیچگاه نباید بین دستهای از آموزهها با سایر دستهها ناسازگاری و تنافی وجود داشته باشد؛
ج. میان آموزههای هر دسته نیز باید هماهنگی وجود داشته باشد؛
د. تمام یا بخش اعظم این آموزهها از عقل و وحی (قرآن) و سنت معصومان استنباط و استخراج میشوند.
چهار دسته آموزههای پیشگفته با توجه به ویژگیهای بیان شده در جهت تحقق یك سری اهداف اقتصادی در جامعه، شناسایی و ساماندهی میشوند؛ در نتیجه دسته پنجم آموزهها نیز مورد توجه است.
۵. اهداف اقتصادی: اهداف اقتصادی، نقطههای مطلوب و خواستههایی هستند كه هر فعال اقتصادی، فعالیتهای اقتصادی خود و كلّ نظام اقتصادی، راهبردها و سیاستهای اقتصادی نظام را برای دستیابی به آن سامان میدهد. این اهداف در سطح كلان از قبیل رفاه عمومی، عدالت اقتصادی و امنیت اقتصادی است و در سطح خرد بهصورت هدف سرمایهگذار و تولیدكننده و نیز هدف مصرفكننده مطرح است؛ برای مثال گفته میشود: هدف تولیدكننده حداكثركردن سود و هدف مصرفكننده بیشینهكردن مطلوبیت است.*
در تایید برداشت ما از آموزههای اقتصادی اسلام میتوان به بسیاری نوشتههای محققان اقتصاد مراجعه كرد. محققان هنگامی كه به بررسی آموزههای نظامهای اقتصادی میپردازند، هیچگاه در یك بررسی جامع به یك دسته از پنج نوع آموزه پیشین بسنده نمیكنند؛ بلكه از لابهلای تحقیقات آنها هر پنج دسته آموزه پیشگفته آشكار میشود. منابعی كه به بحث از تاریخ عقاید اقتصادی پرداختهاند، گواه روشنی براین مطلب هستند؛ البته ـ همانگونه كه آقای منذر قحف اشاره كرد ـ هنگام اطلاق نظام اقتصادی، نمود و تبلور آن در دسته دوم از آموزههای پیشگفته، بیشتر آشكار میشود. این امر بدان سبب است كه دسته دوم از آموزهها جنبه راهبردی برای تمام سیاستها و برنامههای اقتصادی هر نظامی دارد و هرگاه واژه نظام اقتصادی با پسوند سرمایهداری یا سوسیالیسم یا اسلام بهكار برده شود، بیشتر، راهبردهای آن به ذهن خطور میكند (عسان محمود ابراهیم و منذر قحف، ۱۳۸۱: ص ۹۴).
در ادامه، ابتدا آرای برخی اندیشهوران و فقیهانی را كه قلمرو اقتصاد اسلامی و روش كشف آن را براساس مبانی فقه شیعه ارائه دادهاند، بیان و بررسی میكنیم؛ آنگاه روشهایی برای كشف آموزههای پنجگانه پیشین كه مطابق با مبانی فقه شیعه باشد، تبیین میشود. در این بررسی ابتدا دیدگاه حداقلی دربارهٔ قلمرو اقتصاد اسلامی مطرح و بررسی میشود؛ آنگاه دیدگاه شهید صدر تبیین و بررسی خواهد شد؛ سپس دیدگاه حداكثری بیان، و بعد در تبیین كشف آموزههای اقتصاد اسلامی ـ پیشتر اشاره شد ـ از روش تركیب استفاده میشود.
● آموزههای اقتصاد اسلامی
محققان و اندیشهوران اسلامی وقتی از قلمرو و آموزههای اقتصاد اسلامی بحث میكنند، از واژههایی بهره میبرند كه هم در دامنهٔ استفاده از میزان واژههای اساسی و نیز در مفاهیم این واژهها اختلافهای فراوانی وجود دارد. این اختلافها دستكم در ظاهر باعث تفاوت برداشتهایی در قلمرو و آموزههای اقتصاد اسلامی شده است. برخی، احكام اقتصادی ثابت و غیرثابت را قلمرو اقتصاد اسلامی معرفی میكنند. بعضی افزون بر آنها از واژهٔ مبانی و مكتب اقتصادی سود میبرند. تعدادی از اندیشهوران معتقدند كه افزون بر آنها علم اقتصاد اسلامی نیز داریم. صاحبنظرانی نیز بر این باورند كه قلمرو اقتصاد اسلامی شامل فلسفه، مكتب، نظام، نهاد و حقوق است. همچنین آرای دیگر.
برخی صاحبنظران نیز در كشف این آموزهها روشهایی را ارائه دادهاند. اختلاف در ارائه روش دستیابی این آموزهها هم به نوع روشها و هم در مفاهیم واژهها، و همچنین در جایگاه و نحوهٔ استفاده از این روشها فراوان است.* بررسی هر یك از محورهای پیشین، تحقیقات عمیق و گستردهای را میطلبد. ما بدون ورود به نقد و بررسی اختلافها در قلمرو و آموزههای اقتصاد اسلامی، گمان میكنیم آموزههای اقتصاد اسلامی (همانند آموزههای اقتصادی سایر مكاتب اقتصادی) به مراحل مترتب بر هم ذیل قابل تقسیم هستند:
۱. مبانی اعتقادی: آموزههایی هستند كه بیانگر جهانبینی حاكم بر رفتارهای اقتصادی و زیربنا و تكیهگاه فكری و نظری مكتب اسلام درباره آموزههای اقتصاد اسلامی است. موضوع این آموزهها، خدای متعالی و صفات او، جهان هستی، انسان و جامعه است. آن دسته از آموزههایی كه در رفتارهای اقتصادی تاثیر داشته باشد، در اقتصاد مورد توجه قرار میگیرد؛ از باب مثال، خداوند متعالی خالق جهان هستی و انسانها است. او مالك و رب است. هدایت تكوینی خداوند دائم و مستمر، و جهان تحت احاطه و قیومیت او است.
درباره جهان هستی گزارههایی از قبیل همه جهان هستی رو به سوی خدا دارند. همه هستی برای انسان خلق شده است. جهان شامل دنیا و آخرت است. دنیا محل كشت و آزمایش و آخرت محل درو و پاداش است.
درباره انسان گزارههایی از این دست در شمار ایندسته معارف قرار دارند: انسان دارای دو بعد روح و جسم است. هدف از خلقت انسان تكامل روح و جسم او است. جسم انسان در مسیر تكامل ابزاری در خدمت تكامل روح است. انسان خلیفه خدا روی زمین و مسؤول در برابر خدای متعالی است. انسان برای تكامل خود، افزون به عقل، به وحی نیز نیاز دارد.
همچنین درباره جامعه گزارههای مطرح عبارتند از هم جامعه و هم فرد اصالت دارند. بر جوامع انسانی سنتهای الاهی حاكم است كه توجه به آنها تاثیر فراوانی در جهتگیریهای اقتصادی دارد.
۲. مجموعهای از اصول و قواعد اساسی: این مجموعه دستورهای كلّی مبتنی بر مبانی اعتقادی و ارزشی است كه جهت دستیابی به اهداف اقتصادی و حلّ مشكلات و معضلات اقتصادی هستند. همانند مالكیت مختلط (خصوصی و عمومی)، آزادی اقتصادی محدود، لزوم دخالت دولت برای تحقق اهداف اقتصادی، لزوم توزیع عادلانه ثروتهای اولیه و توزیع مجدد درآمدها، لزوم رعایت حق فرد و جامعه در تزاحم مصالح فرد و جامعه.
شایسته توجه است كه اولاً این اصول و قواعد اساسی، محدود به آنچه ذكر شد، نیست. ممكن است برخی از اصول دیگر در ردیف آنها قرار گیرد. ثانیاً همه اینها لزوماً در عرض هم نیستند و چه بسا نوعی ترتب بین اینها وجود دارد؛ برای مثال، لزوم دخالت دولت زمانی پذیرفتنی است كه آزادی اقتصادی محدود، امری مسلم فرض شود یا توزیع مجدد درآمدها بر فرض لزوم دخالت دولت ممكن باشد. ثالثاً این اصول نباید با هم ناسازگار باشند؛ بهطور مثال نمیتوان آزادی اقتصادی مطلق با لزوم دخالت دولت در اقتصاد را پذیرفت.
۳. احكام اقتصادی: احكام و قوانین در حوزه فعالیتهای اقتصادی افراد، سازمانها و دولت است. تعدادی از این احكام عبارتند از حرمت ربا، اسراف، احتكار، كنز، انحصار، اتلاف، اضرار به غیر، اتراف. همچنین احكام مربوط به بورسبازی، قیمتگذاری كالاها و خدمات بهوسیله دولت، اخذ مالیات، سیاستهای تورمزا، جبران كاهش ارزش پول، بیمه و حكم انواع معاملات شناخته شده در فقه معاملات مثل بیع، اجاره، مضاربه، مساقات و ... . این احكام و قوانین از یك سو در مقایسه با آموزههای دسته دوم روبنا شمرده میشوند و از سوی دیگر بستر حقوقی استخراج الگوهای رفتاری هستند. ایندسته از احكام یا خود حكم تكلیفی الزامی است، مانند حرمت ربا، اسراف و ... یا احكام وضعی هستند كه احكام تكلیفی الزامی را در پی دارند؛ برای مثال، وقتی گفته میشود بیع صحیح است، لازمهاش نقل و انتقال ثمن و مثمن است و بعد از انتقال، حرمت تصرف برای بایع در مثمن و برای مشتری در ثمن است. احكام و قوانین اقتصادی جهتگیری فعالیتهای اقتصادی افراد را بهسمت اهداف اقتصادی تنظیم میكند و چارچوبهای تمام سیاستهای اقتصادی است.
۱. اقتصاد اسلامی بهمعنای مبانی ثابت
برخی اندیشهوران اسلامی بر این باورند كه اسلام در مسائل اقتصادی فقط به ارائه مبانی و كلیاتی بسنده كرده است و سیستم اقتصادی براساس اوضاع زمانی و مكانی و مصالح متفاوت، تفاوت خواهد داشت؛ چنانكه سیستم نظامی و سیاسی امروز ما با سیستم نظامی و سیاسی زمان پیامبر فرق دارد؛ بنابراین، اسلام فقط در مبانی اقتصادی تأسیس دارد؛ یعنی فقط مبانی را ارائه داده است، اما در سیستم هیچگونه تأسیسی ندارد. باید سیستمهای گوناگون اقتصادی دنیا مطالعه شود و بهترین سیستم یا تركیبی از سیستمهای دنیا را كه با اوضاع زمانی و مكانی ما سازگاری داشته باشد، و نیز با مبانی تأسیسی ما مخالف نباشد، انتخاب و در جامعه اجرا كنیم. یكی از اندیشهوران اسلامی در این باره میگوید:
اسلام در هر بعدی از ابعاد زندگی، اعم از اقتصادی و غیراقتصادی، مبانی ارائه داده است ... ؛ مبانی، اصول كلّیای است كه تابع شرایط زمان و مكان نیست؛ مثل اینكه مصرف نباید به حد اسراف و تبذیر برسد؛ اما سیستم، طرح و برنامه براساس شرایط زمان است كه نباید در تعارض و مخالف با مبانی اسلامی باشد. بعد از اینكه مبانی شناخته شد، متخصصان اقتصاد میتوانند براساس آن، سیستمهای گوناگونی را در شرایط مختلف زمانی و مكانی طراحی كنند ... اسلام ... سیستم اقتصادی خاصی را مطرح نكرده است. تأسیس در مبنا درست است؛ اما در سیستم خیر. ... حكومت اسلامی، نظامهای دنیا را مطالعه میكند؛ سیستمهای گوناگون اقتصادی را مورد بررسی قرار میدهد و سیستمی را كه با شرایط ما سازگاری دارد یا تركیبی از سیستمهای اقتصادی دنیا را كه با شرایط زمانی و مكانی ما سازگاری داشته باشد، همچنین مخالف با مبانی شرعی نباشد، انتخاب میكند و در جامعه اسلامی پیاده میكند. (معرفت، ۱۳۷۹: ص ۲۸۵ ـ ۲۹۳) .
نویسنده:احمدعلی یوسفی
منابع و مآخذ
قرآن مجید
۱.اصفهانی، محمدحسین، حاشیه كتاب المكاسب، تحقیق شیخعباس محمد آلسباع، اوّل، ۱۴۱۸ق.
۲.برنجكار، رضا، "روششناسی علم كلام ـ روش استنباط از متون دینی"، فصلنامه نقد و نظر، سال سوم، ش ۹، زمستان ۱۳۷۵ش.
۳.حرّ عاملی، شیخ محمد بن حسن، وسائلالشیعهٔ (وسائلالشیعهٔ الی تحصیل مسائلالشریعهٔ)، بیروت، مؤسسهٔ آلالبیت(ع) لاحیاء التراث، اوّل، ۱۴۱۳ق.
۴.سلیمانپور، محمدجواد، "قراردارها مالی جدید در اسلام"، فصلنامه تخصّصی اقتصاد اسلامی، ش ۱۱، پاییز ۱۳۸۲ش.
۵.غسان محمود، ابراهیم و قحف، منذر، الاقتصاد الاسلامی علمٌ ام وهمٌ، دمشق، دارالفكر، اوّل، ۱۴۲۰ق.
۶.گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، طرح جامع تحقیق در اقتصاد اسلامی.
۷.مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، تهران، دارالكتب الاسلامیهٔ، سوم، ۱۴۰۳ق.
۸.معرفت، گفتگو درباره ساختار و ماهیت اقتصاد اسلامی در مجموعه مقالات ساختار و ماهیت اقتصاد اسلامی.
۹.موسوی خمینی، سیدروحالله، البیع، مؤسسه نشر اسلامی، پنجم، ۱۴۱۵ق.
۱۰.موسوی خویی، سیدابوالقاسم، مصباحالفقاهه، تقریر ابحاث سماحه آیتالله خویی، به قلم محمدعلی توحیدی، قم، نشر داوری، ۱۳۷۷ش.
۱۱.میرمعزّی، سیّدحسین، نظام اقتصادی اسلام (اهداف و انگیزهها)، تهران، مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، اوّل، ۱۳۷۸ش.
۱۲. ساختار كلان نظام اقتصادی اسلام، تهران، مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، اوّل، ۱۳۸۱ش.
۱۳.نظام اقتصادی اسلام (مبانی فلسفی)، تهران، مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، اول، ۱۳۸۰ش.
۱۴. نظام اقتصادی اسلام (مبانی مكتبی)، تهران، مؤسسهٔ فرهنگی دانش و اندیشهٔ معاصر، اوّل،۱۳۸۰ش.
۱۵.یوسفی، احمدعلی، "تفسیر نظریه شهید صدر در باب كشف مذهب اقتصادی مطابق با مبانی فقه شیعه"، فصلنامه فقه و حقوق، ش ۵، ۱۳۸۴ش.
۱۶.یوسفی، احمدعلی، با همكاری سعید فراهانیفرد و علیرضا لشكری، ماهیت و ساختار اقتصاد اسلامی (مجموعه مقالات و گفتگوها)، تهران، مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، اوّل، ۱۳۷۹ش.
منبع:فصلنامه اقتصاد اسلامی ، شماره ۲۲
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات مجلس ایران انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس دوازدهم مجلس دوازدهم مجلس ستاد انتخابات کشور وزارت کشور رئیس جمهور دولت دولت سیزدهم
تهران زلزله هواشناسی سیل شهرداری تهران پلیس سازمان هواشناسی بارش باران وزارت بهداشت قتل آموزش و پرورش ازدواج
قیمت طلا قیمت دلار خودرو گاز قیمت خودرو بورس ایران خودرو هوش مصنوعی بانک مرکزی نمایشگاه نفت مالیات بازار خودرو
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران کتاب تلویزیون سینمای ایران میراث فرهنگی فضای مجازی دفاع مقدس نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سریال مهران مدیری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
فلسطین رژیم صهیونیستی غزه آمریکا جنگ غزه حماس سازمان ملل رفح اوکراین نوار غزه افغانستان ترکیه
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر سپاهان رئال مادرید لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس بازی لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ باشگاه استقلال
ایلان ماسک تبلیغات اینترنت ناسا اپل فیبرنوری گوگل
فشار خون چاقی آسم کبد چرب زوال عقل