سه شنبه, ۲ مرداد, ۱۴۰۳ / 23 July, 2024
علم و اطلاع رسانی
![علم و اطلاع رسانی](/web/imgs/16/87/boq5e1.jpeg)
علم مجموعه ای روبه رشد و گسترش یابنده از دانش بشری برای شناخت جهان شگفت انگیزی است که ما در آن زندگی می کنیم. در تعریفی از علم می توان گفت علم نظام ارتباط متقابل و منطقی حقایقی است که با هم فرضیه یا نظریه را تشکیل می دهد. این نظریه در هر زمان که باشد، جامه بینش کلی همان زمانه را به تن دارد. با سیری در تاریخ علم در اروپا می بینیم برای نخستین بار چراغ علم در خاورمیانه روشن می شود و بین النهرین بنیانگذار دانش بشری شناخته شده است. در دوره باستان یونان و روم دانش متناسب با نیاز جامعه خود را برنامه ریزی می کردند و توانایی های علمی را در غرب توسعه می دادند. بعد از سقوط روم سطح سواد به شدت افول می کند. در قرن چهاردهم وضعیت جدیدی در غرب شکل می گیرد که کشیشان ، نخبگان، دانشمندان، حقوقدانان، مدیران، تجار ثروتمند و صنعتگران به طور فعال استفاده از کلمات مکتوب را آغاز می کنند در حالی که در آن شرایط ۳ درصد جامعه غرب توانایی خواندن داشته اند. در سال ۱۶۵۰ میلادی میزان باسوادان شهر لندن به طور میانگین حدود ۳۰ درصد بوده است. با اجباری کردن آموزش تا قرن ۱۹، میزان باسوادان هر دو جنس (زن و مرد) ۹۷ درصد بوده که این توانایی می تواند توانایی عوامل اجتماعی موثر در ایجاد تقاضا برای اطلا عات را رقم بزند. دانشمندان انگلستان سال ۱۹۷۶ موسسه اطلا ع رسانی را تاسیس می کنند که یک حوزه علمی است. این موسسه مجموعه ای از معیارها را برای علم اطلا ع رسانی وضع می کند که هدف آن فراهم کردن راهنمایی موضوعاتی بوده که می تواند به نحو مفید و موجهی در یک برنامه آموزشی گنجانده شود که در تجزیه و تحلیل این پیام ها دخالت بکند. همان طوری که می دانیم از نگاه اجتماعی، مردم به عنوان منبع و دریافت کننده اطلا عات در ارتباطات بسیار مهم هستند. پیشرفت تحقیقات و فناوری در جهان امروز به اطلا ع رسانی علمی کمک می کند تا برنامه ریزی های جامعه مورد بررسی قرار بگیرند. همان طوری که می دانیم رشد علم با جهان بینی و فلسفه دوران خود و سطح تکامل اندیشه و افکار بستگی دارد و هر یک از علوم امروزه به نوبه خود با دیگر رشته ها و شاخه های علمی مربوط است و تحولا ت هر شاخه علمی بر دیگر شاخه ها اثر می گذارد. در جهان معاصر، اروپا منابع اولیه را در زمینه های علمی و اطلا ع رسانی در اختیار دارد. این امر مهم خطر جدی برای کشورهای در حال رشد و در حال توسعه است. تقویت منابع تخصصی و تقویت آگاهی علمی برای نسل ها یکی از نیازهای جامعه امروز ماست. نسل های آینده بدون آگاهی و اطلا ع رسانی علمی از تجارب گذشته، همواره در دایره تنگ تجارب اولیه زندگی محصور خواهند شد که این نیز خطر بزرگی برای توسعه و پیشرفت این کشورها خواهد بود.
نویسنده : پروین کاظمیان
![](/imgs/no-img-200.png)
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
مسعود پزشکیان ایران دولت دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم رهبر انقلاب مجلس محمدجواد ظریف انتخابات رئیس جمهور
پلیس تهران آتش سوزی قتل هواشناسی قوه قضاییه سیاست شهرداری تهران سازمان هواشناسی تب دنگی پشه آئدس وزارت بهداشت
واردات خودرو حقوق بازنشستگان خودرو قیمت خودرو قیمت دلار ایران خودرو بازار خودرو سایپا قیمت طلا برق مالیات بازنشستگان
سعید راد مهران مدیری مهاجرت سینمای ایران فضای مجازی دفاع مقدس سینما تلویزیون بازیگر عاشورا کربلا محرم
دانشگاه فناوری دانش بنیان شرکت دانش بنیان حوزه علمیه دانشگاه تهران سازمان امور دانشجویان
رژیم صهیونیستی جو بایدن کامالا هریس دونالد ترامپ غزه فلسطین یمن آمریکا روسیه ترامپ جنگ غزه انتخابات آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس نقل و انتقالات لیگ برتر المپیک 2024 پاریس سپاهان لیگ برتر ایران باشگاه استقلال المپیک
همستر کامبت ایلان ماسک سامسونگ فیلترینگ سرعت اینترنت آیفون مایکروسافت گوگل تلفن همراه
رژیم غذایی فشار خون دیابت ویتامین بارداری افسردگی استرس سازمان نظام پزشکی