شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا

آموزشی برای پیدا کردن شغل


آموزشی برای پیدا کردن شغل

دنیای امروز دیگر به مدرک بدون مهارت نیاز ندارد حتی به دارنده مدرک دکتری که وقتی شغلی به او سپرده می‌شود، کاری از او ساخته نیست. در دنیای پیشرفته، رشته‌های دانشگاهی کاربردی …

دنیای امروز دیگر به مدرک بدون مهارت نیاز ندارد حتی به دارنده مدرک دکتری که وقتی شغلی به او سپرده می‌شود، کاری از او ساخته نیست. در دنیای پیشرفته، رشته‌های دانشگاهی کاربردی است، اما در کشورهایی مثل ما که بیشتر دانشگاه‌ها در اکثر رشته‌ها به کارخانه‌های تولید مدرک تبدیل شده‌اند، مدرک داشتن به معنی ماهر بودن نیست.

این موضوع را مسوولان وزارت علوم و گردانندگان دانشگاه‌ها نیز می‌دانند و از این‌روست که رشته‌های فنی و حرفه‌ای این روزها بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته و دانشگاه علمی کاربردی از راه‌اندازی شغل رشته‌ها خبر می‌دهد.

رشته‌های فنی و حرفه‌ای در دانشگاه‌ها مختص دانش‌آموختگان هنرستان‌هاست که در دبیرستان در یکی از رشته‌های فنی و حرفه‌ای یا کار دانش درس خوانده‌اند و با شرکت در کنکور سراسری ویژه خود وارد دانشگاه می‌شوند.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای هدف اصلی‌اش تربیت تکنیسین‌های ماهر است که به علت تسلط‌شان بر رشته تحصیلی، خیلی زود جذب بازار کار می‌شوند.

در این دانشگاه، رشته‌های تحصیلی در زیر گروه‌های علوم انسانی، هنر، کشاورزی و فنی و مهندسی تعریف شده که دانشجویان می‌توانند در آنها در مقطع کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته ادامه تحصیل دهند.

هم‌اکنون در کل کشور ۱۶۵ دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه‌ای فعال است که ۱۱۴ مرکز آن متعلق به پسران و ۵۱ مرکزش مختص دختران است، دانشجویانی که در دو سطح کاردانی پیوسته با ۵۴ رشته و کارشناسی ناپیوسته با ۲۶ رشته درس می‌خوانند و امیدوارند بعد از پایان تحصیلات و حتی حین تحصیل جذب بازار کار شوند.

دانشگاه علمی کاربردی هم که از تصمیم تازه‌اش برای راه‌اندازی شغل رشته‌ها خبر داده به دنبال این است تا بتدریج تمام رشته‌ها را به شغل رشته‌های مهارتی تبدیل کند.

این اتفاق فعلا قرار است در رشته‌های فنی رخ دهد مثلا در رشته مهندسی نرم‌افزار که قرار است به چند شغل رشته تقسیم شود و به صورت رشته‌هایی چون نرم‌افزار شبکه یا نرم‌افزار بازی تدریس شود.

آن‌طور که پیش‌بینی شده، راه‌اندازی شغل رشته‌ها باعث بالا رفتن مهارت دانش‌آموختگان می‌شود به‌طوری که با تکیه بر مهارت حاصل از رشته تحصیلی، بعد از پایان دوره دانشگاه به بیکار ماندن محکوم نمی‌شوند.

اگر این اتفاق بیفتد تا حدی در بازار کار فشرده امروز که ضعف مهارت در آن مشهود است، فضا برای تنفس باز می‌شود، اما باز هم جای کار در رشته‌های تجربی و انسانی باقی می‌ماند چون فقط رشته‌های فنی نیاز به بازار کار ندارد و اگر رشته‌های تجربی و انسانی نیز مهارتی و کاربردی شود، کیفیت مشاغل بالا می‌رود.