جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
بیست و نهمین سیمرغ چگونه پرید
سینمای ایران ، در فردای بعد از انقلاب اسلامی ، با توجه به آرمان های اسلامی و باور های ملی به سوی این مطلب پیش رفت که : باید ساخته های سینمایی تمامی هَم خود را به سرگرمی بینندگان به هر نحو و شکلی نگذارند ، بلکه در ساخته ها باید مفاهیم عمیق انسانی ، دینی ، اخلاقی و اجتماعی گنجانده شود و از سوی دیگر به این نکته توجه شود که هر اثری هم ، از نظر ساختار ظاهری و هم محتوایی باید در چارچوب اصول اخلاق اسلامی باشد ، چرا که این انقلاب ، یک انقلاب اسلامی و دارای آرمان ها و باور های والا و مشخصی است .
توجه به این مهم در فرمایش امام خمینی ( ره ) در بهشت زهرا ، در همان ابتدای ورود به ایران مشخص است ، ایشان فرمودند : « ما با سینما مخالف نیستیم ، ما با مراکز فحشا مخالفیم » این گزاره ، همه ی عقیده انقلاب اسلامی در باب مفهوم سینما می باشد .
اما گاهی این سوال پیش می آید که : سینما ، ساخته ی غرب است و دارای موازین و معیار هایی است و به طور کی هر ساخته ای دارای معیار هایی به جهت به کارگیری است ، و سینما هم همین طور است .یعنی باید سینما را به همان صورت که ایجاد شده ، در ایران اسلامی هم پیاده کرد ، به بیان دیگر باید: باید در فیلم ها و ساخته های سینمایی ، علاوه بر خط سیر فیلم و داستان آن ، موارد جذب کننده ازجمله دیالوگ های آزاد ، صحنه آرایی ها و« میزانسن» های جذاب ، استفاده از مفاهیم آزاد جنسی و سکس و ... استفاده شود ، چرا که سینما با همین ها سینما است .
خیر . اگر چه هر پدیده ای دارای معیار هایی به جهت استفاده است و برخی فکر می کنند که اگر آن معیار ها را از آن پدیده بگیریم ، آن پدیده دچار نقص می شود ، اما این خاصیت ملت ایران است ، که تا جایی که خود هنر و توان دارد ، برای نیاز های خود ، دست به خلق آثار و پدیده های مختلف می زند ، و هر زمان که خواست پدیده ای را وارد فرهنگ خود کند ، آن پدیده را در فرهنگ خود حل می کند . و بعد نتیجه آن را به جامعه عرضه می کند . این یکی از استراتژی های قدرتمند ملت ایران است . که به زبان دیگر همان «تبدیل تهدید ها با فرصت ها» می باشد . مثل صدفی که وقتی در کف اقیانوس ، قطعه سنگی به طور اتفاقی وارد وجودش می شود ، این صدف با تراوش شیره ی وجودی اش ، آن قطعه سنگ را به مرواریدی با ارزش تبدیل می کند .
پس انقلاب اسلامی ایران انتظار داشت ، که سینما با یک تغییر کاملا مشهود ، رو به سوی آرمان های انقلاب کند و آنچه را که آرمان اسلامی است بیان کند . توجه به این مطلب از اوایل انقلاب شروع شد و سعی نظام بر این بود که سینما به سوی بهتر نمودن کیفیت ساخت و فیلمنامه و ساختار فیلم ها بر مبنای آرمان انقلاب و یک سینمای اسلامی ،حرکت کند .
اما باز هم با گذشت این همه سال ، وجود فیلم های کم مایه و یا بعضا بی مایه و یا دارای مفاهیم غیر ضرور و کم شمول و فیلم هایی که باز جاذبه های آن وجود زنانی زیبا رو و داستان های شاه و پری مانند است ، در سینمای ما دیده می شود .
ما باید تا چه زمانی شاهد وجود :
- موضوعاتی کم مایه و بی محتوا باشیم که موجب خلق فیلم های « آبگوشتی » می شود ؟! فیلم هایی نظیر چارچنگولی و پوپک و مش ماشااله .
- تاکی باید شاهد فیلم هایی باشیم که محتوا و موضوع آن کم شمول است و حتی ۴ یا ۵ درصد ذهنیت جامعه ایران را شامل نمی شود . مثلا در مورد حکم قصاص که یک حکم الهی است ، می آیند و فیلم و سریال ( زیر تیغ ) می سازند ، و به جهت انکه جرعت ندارند ، با نص قرآن نزاع کنن ، با نتایج حاصله از قصاص می جنگند ؛ نتایجی مثل بی سر پرست شدن خانواده و امثال آن .
این یک گناه نابخشودنی است که با فرهنگ قرآنی می جنگند . این نوع داستان ها ، دارای شمول آنچنانی نیست . و آنقدر ساز و کار هایی ایجاد شده که گاها مانع اجرای حکم می شود ، مثل ستاد های مردمی دیه و امثال آن .
از سوی دیگر مگر چه تعداد از مردم قصاص شده اند که باید این موضوع را بزرگ کرد ؟! و ذهن مردم را درگیر نمود .
- تا کی باید شاهد فیلم ها و سریال هایی باشیم که دارای موضوعات عشقی و امثال آن است . ای کاش اثری بسازند که ازدواج زیبا ، اسلامی ، بادوام ، با اصالت و با آگاهی را ترویج کند و نه اینکه بر خلاف آن ، عشق های با یک نگاه ، عشق های کوکورانه ، عشق های از سر ناآگاهی و « با تو آری ، بی تو هرگز» (!) و امثال اینها ترویج شود .
وقتی هم که می آیند یک سریال در بست برای ازدواج می سازند ( شمس العماره ) فقط و فقط به معیار های ازدواج خیلی رویایی توجه می کنند . مثلا در همین سریال شمس العماره ، دختری پول دار ، می خواست ازدواج کند و خاستگاران رنگارنگ می آمدند و او قبول نمی کرد . اهالی خانه که مرتب پیرامون او می چرخیدند و به او سرویس می دادند ، و اکثرا روی مبل لم می دادند و یا معجون و آب میوه می خورند و یا سر میز نهار و شام که با غذاهای رنگین ، آراسته شده بود ، به بحث های مختلف می پرداختند .
من در ضمن دیدن این سریال ، این سوال برایم پیش آمد که : این افراد کار و زندگی ندارند ؟!! از کجا پول در می آورند که اینقدر می خورند ؟!!
و یک سوال مهم : آیا همه دختران ایران ، مانند این دختر داخل سریال دارای چنین امکاناتی هستند که صبح تا شب به خوشگذرانی بپردازند و انواع اطعمه و اشربه داشته باشند و بالاترین غمشان انتخاب لباس از میان کمد پر از لباس است ؟ و بعد با فراق بال منتظر شاهزاده سوار بر اسب هستند ؟!!
نه خیر آقای کارگردان و تهیه کننده و نویسنده محترم .
شما آمدید یک مسئله را آموزش دهید از بقیه ماندید . همه دختران ایرانی که اشرافی زندگی نمی کنند که شما ملاکهایی با توجه به آن ارائه داده اید . برای دختران جامعه ما بعضا مشکلاتی هست که شما به هیچ عنوان بیان نکردید : چگونگی تهیه جهیزیه ، شوهر هم شان ، نوع تفکر و افق دین پدر و مادر با دخترشان و ... . بگذریم .
به غیر از این مسئله ، بد لباسی و ترویج آزادی های رفتاری غیر اخلاقی زنان و مردان هم یکی دیگر از دغدغه های ماست که هنوز در سینما ی ما دیده می شود .
امید فروان دارم که این مسائل حل شود . و البته این مسائل با بررسی علمی و دقیق در فرهنگ دینی و ملی ما و ایجاد اتاق های فکری قوی برای بررسی و تدوین فیلمنامه ها و همچنین مدیریتی قاطع امکان پذیر می باشد .
توجه به آنچه می خواهیم و نه آنچه هستیم مهم است . این یکی دیگر از مشکلات سینمای ماست . فیلم سازان ما باید به این سو حرکت کنند که ، در فیلم های خود ، آرمان های ملی و دینی و انقلابی ما را نشان دهند.
آمریکا فیلم ها و سریال هایی می سازد با بار فکری و فلسفی قوی و مملو از آرمان و اندیشه هایی که مورد قبولشان است . که این آثار خلق شده خوراک فکری ملتشان و ملتهای دیگر می شود.
ما هم باید با دیدی گسترده و دوراندیشانه ، به نشر آرمان ها و باور های خودمان بپردازیم .
البته توجه به موضوعات محلی و مسائل روز هم خوب است و نباید هیچ یک از این دو ، یعنی سینمای آرمان خواهانه و سینمایی با موضوعات روز ، یکدیگر را تحت الشعاع قرار دهند .
جشنواره فیلم فجر ، از آنرو ایجاد شد که بستری را فراهم کند و آثار فاخر سینمای ایران و جهان را انتخاب کند . به قولی این جشنواره می خواست در برابر جشنواره های« اسکار و کن » و امثال آن قد علم کند . که البته اگر چه به کیفیت برگزاری آنها ، نحوه مدیریت قوی آنها و ... نمی رسد ، اما همین خود باوری و اراده به برگزاری جشنواره ای بومی که از نماد سیمرغ آن ، مشهود است ، کاری قابل ستایش است .
و شایسته است که با نگاهی مملو از غرور ملی و امید به آینده ای روشن ، علی رغم همه ی کارشکنی ها ، با رضای خاطر از اینکه توانسته ایم کاری عظیم را شروع کنیم ، به این رویداد ملی خود ، هم افتخار کنیم و هم به این همت عشق بورزیم و نه اینکه کارشکنی و جنجال ها را مد نظر قرار دهیم و بپذیریم . پس باید بدانیم آنان که مدام از ناکارآمدی این جشنواره سخن می گویند ، فقط و فقط قصد تخریب دارند .
مقدمه ای گفتم که مملو از آرمان خواهی بود که ای کاش بشود ، آنچه که ما لیاقت داریم .
جشنواره فجر امسال ، اگرچه شاهد تحولات جالب و قابل تاملی بود ، اما باز هم کاستی هایی داشت . در این نوشتار بر آن نیستم که به ظاهر برگزاری این جشنواره توجه کنم ، بلکه منظور از جشنواره ، محتوای آن است . و می خواهم به حد توان و به میزان مختصری در باب جشنواره ۲۹ ، مطالبی بنویسم .
جشنواره امسال شاهد حضور فیلم های زیادی بود . که البته تعدادی از آنها به بخش مسابقه راه داده شدند .
استقبال فیلم سازان خارجی هم خوب بود ، و البته دعوت از متفکران و صاحب نظران غربی در این جشنواره ، یک اتفاق خوب و قابل تامل برای این جشنواره بود .
اما در بررسی کلی فیلم های ایرانی ساخته ی سال ، که در این جشنواره شرکت کردند ، اگرچه شاهد تحولات عظیمی در چرخش مفاهیم و مضامین به سوی موضوعاتی بدیع و نو هستیم ، اما آنچه باز خاطر هر صاحب فکری را می آزارد و دغدغه ای مجدد در دل متفکران متعهد ایجاد می کند ، این است که : باز هم در جشنواره ی امسال در میان آثار ایرانی ، هیچ فیلمی با موضوع و مفهومی راهبردی و وسیع دیده نمی شود . یعنی باز هم فیلم هایی که موجب نشان دادن قوت های ملی و دینی ما به جهانیان باشد ، در این جشنواره وجود ندارد . و همگی آثار ایرانی دارا ی موضوعاتی محلی ، خاص و جزئی هستند ، که به زندگی روزمره و اتفاقات خاص توجه دارد . ساخت فیلم سلیمان نبی در گذشته ، برای صاحب نظران ، شروع یک حرکت در عرصه سینمای تهاجمی ایران و سینمای فرا ملی بود ، ولی این حرکت ادامه نیافت !!
در جشنواده امسال شاهد تعداد کمی از فیلم هایی هستیم که مستقیم یا غیر مستقیم به موضوع جنگ تحمیلی توجه دارند و این تعداد کم هم جای تامل و هم جای کمی تاسف دارد و این تاسف جایی زیاد می شود که می بینیم ، فیلم هایی با موضوعات عشقی از فیلم های ژانر جنگی ، در این جشنواره بیشتر است !
فیلم های کمدی و طنز هم پا به پای فیلم های عشقی جلو آمده اند و تعدادشان تقریبا مساوی است .
فیلمهایی هم که دارای مضامین اجتماعی هستند ، دارای شمول زیادی اند . اما چه فایده که این مضامین اجتماعی و خانوادگی ، طبق سلیقه کارگردان به موضوعات غیر ضرور و جزئی پرداخته است و آنچه نیاز واقعی جامعه است تا حد کمی بازتاب داده شده .
اما از بررسی جزئی فیلم ها که بگذریم ، یک نکته دیگر ذهن مرا مشغول کرد و آن اینکه : زمانی که لیست فیلم ها و اسامی بازیگران آنان را بررسی می کنیم . متوجه می شویم که بازیگران شاخص و پیشکسوت سینمای ایران ، در تعداد کمی از فیلم ها ایفای نقش می کنند که گاها به بازیگرانی برخورد می کنیم که در یک فیلم حضور دارند . و از سوی دیگر بازیگران نسل نو در تعداد فیلم های بیشتری حاضر هستند .
اساتید عرصه سینما که در تعداد کمی از فیلم ها حضور دارند عبارتند از : استاد عزت الله انتظامی ، استاد محمد علی کشاورز ، استاد علی نصیریان و همچنین هنرمند گرانقدر پرویز پرستویی .
این در حالی است که برخی از بازیگران نسل نو گاها در ۶ فیلم ایفای نقش کرده اند .
این اتفاق چه مسئله ای را بیان می کند ؟
آیا کارگردانان سعی دارند ، به جهت فروش گیشه از ستاره های جوان استفاده کنند؟ و یا اینکه هنرمندان و اساتید بزرگ سینما که برخی از آنان را نام بردم ، سینمای فعلی و فیلم های موجود را لایق حضور بیشتر خودشان نمی دانند ؟!
که البته اگر هر کدام از این دو فرض درست باشد ، ضرر و خسران عظیمی به سینمای ما وارد می شود .
● پایان سخن
امید آنکه ، رشد و ترقی سینمای ایران ، یکی از دغدغه های اصلی بانیان آن شود ، البته نه در حرف بلکه در عمل ، چرا که « به عمل کار بر آید ... »
سید علیرضا واعظ موسوی
انتشار در نشریه جامعه پویا
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد
سال یازدهم
دوره جدید
شماره ۴۸
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست