دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

مهارت كودك دربازی و تقویت مهار موقعیتهای تنش زا


ایرنا: مطالعات روانشناسی نشان می دهد:مهارت كودكان در بازی،قدرت مهار موقعیت های تنش زا و عدم استفاده از خشونت را در بزرگسالی تقویت می كند.

نتايج مطالعه مشترك تحقيقي آمريكا و بلژيك درسال 2009 نشان داد استفاده از قدرت تخيل و افزايش مهارت بازي در دوران كودكي، بيانگر توان بيشتر او در بزرگسالي براي چاره جويي مشكلات روزمره است.

سوال اصلي پژوهش مزبور اين بود كه در عصر جديد فناوري كه در برخي كشورها كودكان 40 ساعت در هفته را به تماشاي تلويزيون،بازيهاي رايانه اي، سي دي هاي كارتوني، فيلم هاي مهيج پليسي و گشت و گذار در اينترنت مي گذرانند، آيا تخيل كودك به خطر نمي افتد و آيا شخصيت هاي تخيلي و دوستان خيالي زمان كودكي به نفع همبازيهاي بي روح رايانه اي و پلي استيشن به كنار نهاده نمي شود؟

هرچند اسباب بازيهاي شيك امروزي و بازيهاي رايانه اي مهيج طرفداران و مدافعان خود را دارد اما نتايج اين پژوهش نشان داد هرچند اين ابزار قدرت بصري و پاسخگويي كودكان را سرعت مي بخشند اما همواره اين نگراني فزاينده نيز وجود دارد كه پيشرفت عظيم انقلاب ديجيتال مي تواند اثر منفي بر رشد فكري كودكان گذاشته باشد و خلاقيتهاي آنها را كاهش دهد.

به اعتقاد روانشناسان شركت كننده در اين پروژه مطالعاتي، اگر ما همه موضوعات برنامه ريزي شده را در اختيار كودكان قرار دهيم، آيا آنها مي توانند روزي خود را از اين چارچوب از پيش تعيين شده بيرون كشيده و مانند مخترعان بزرگ فكر كنند و آيا به اين ترتيب، كودكان را از داشتن انديشه خلاق باز نمي داريم؟

با توجه به گستره استفاده كودكان جهان از جمله در كشور ما از دستاوردهاي دنياي جديد، پيداست كه نتايج اين تحقيق بايد مورد امعان نظر كارشناسان داخلي نيز قرار بگيرد.

يك كارشناس ارشد روانشناسي در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت:نخستين چالش پژوهشگران علم روانشناسي ارائه تعريف دقيق از نيروي تخيل است.

آزاده ميرلوحيتصريح كرد:سينگر يكي از دانشمندان پيشرو در مطالعات كودكان و بازي، نيروي تخيل را«قدرت تفكرنمادين»مي خواند يعني خلق تصوير چيزي كه مستقيما دربرابر آدمي نيست.

وي افزود:به عنوان مثال، انسان مي تواند در حالي كه پشت ميز كارش نشسته است، خود را در ساحل دريا و خوردن ماهي كبابي مجسم كند.

اين محقق روانشناسي كودكان خاطرنشان كرد:نيروي تخيل انسان درايجاد و توسعه فرايند تفكر پيچيده،از حل مشكلات عملي همچون چگونگي رهاشدن از گره ترافيكي تا تفكرات پيچيده مانند انديشيدن به ابعاد جهان هستي، نقش محوري دارد.

به گفته ميرلوحي، نيروي تخيل انسان از ابتداي زندگي پديد مي آيد و با ارتباط دادن سلول هاي مغز به يكديگر بستر لازم براي خيال پردازي و افكار فانتزي را در سراسر حيات فراهم مي آورد.

وي با بيان اينكه وقتي كودكان بازي تخيلي مي كنند، در واقع خلاقيت خود را پرورش مي دهند، گفت:شايد بازي باآجرهاي خانه سازي،وسايل آشپزخانه،كاري قديمي و از مدافتاده به نظربرسد اما اينگونه بازيها به واسطه طبيعت باز و بي ساختار خود اجازه مي دهد تا روح كودك به هرسو كه مايل است به پرواز درآيد.

اين متخصص روانشناسي معتقد است:يك كارتن خالي ماشين لباسشويي مي تواند در ذهن كودك مانند يك سفينه فضايي، زيردريايي يا قطار تصور شود.

ميرلوحي با اشاره به اينكه قوه تخيل كودك همزمان با زبان بازكرن او، شروع به شكل گيري مي كند ،افزود:مطالعات نشان مي دهد كودكاني كه بيشتر بازي تخيلي مي كنند دايره واژگان وسيعتري نسبت به كودكاني دارند كه كمتر به اين گونه بازيها مي پردازند.

به گفته وي،اين مطالعات همچنين بيانگر اين است كه كودكان داراي نيروي تخيل قويتر، از زبان پيچيده تر مانند استفاده از قيدها و ساختار دستوري مشكل تر همچون ساختارهاي فاعلي، بهره مي جويند.

اين محقق روانشناسي خاطرنشان كرد:كودكان با بيان داستانها و اجراي موقعيت هاي تخيلي، مهارتهاي زباني خود را به كار مي بندند تا بتوانند با موفقيت از عهده اجراي آن برآيند.

به گفته ميرلوحي، بازي كردن علاوه بر افزايش قدرت تمركز و توجه در كودكان، امكان اجتماعي شدن، بيان احساسات و تمرين مهارتهاي حركتي را نيز در كودك فراهم مي آورد.

وي يادآور شد: كودكاني كه بازيهاي تخيلي مي كنند بيشتر مي خندند و نسبت به كودكاني كه چندان به بازيهاي تخيلي نمي پردازند، كمتر رفتار تهاجمي از خود نشان مي دهند.