چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
گریز از تنهایی
● جهانی شدن در گفتوگو با حسین علیزاده
جهانی شدن در هنر موضوعی است، كه بسیاری از هنرمندان و دست اندركاران هنر در ایران در پی مفهوم و راهكارهای جدی آن هستند. حسین علیزاده یكی از برجسته ترین موسیقیدانهای ایران است كه نگاهی جهانی به مقوله هنر موسیقی دارد.
این گفتوگو در سال ۱۳۸۲ با حسین علیزاده صورت گرفته که اکنون خواندن دوبارهی آن در آستانه اجرای «نینوا» اثر بهیاد ماندنی او توسط گروه زهی پارسیان به مثابه مروری بر دیدگاههای این هنرمند بنام ایرانی است.
● تعریف شما از جهانی شدن چیست؟
تعبیری از این مسئله وجود دارد كه متأسفانه در مراكز آكادمیك ما فرصت بحث پیرامون آن وجود ندارد . تعاریفی كه در ایران از زندگی جهانی ارائه میشود مفهومی است از جهانی كه ایران در آن وجود ندارد. این تعریف به خصوص در جوامع روشنفكری ما بیشتر از جاهای دیگر شنیده می شود. مردم ، دنیا را به اندازه محل زندگی خود بزرگ یا كوچك می بینند، یعنی به محیطی كه در آن زندگی می كنند تعلق معنوی دارند و آنرا از زندگی جهانی حذف نمی كنند، به همین خاطر از زندگی جهانی تصور خاصی ندارند. انسان وقتی به زندگی جهانی دست پیدا میكند كه همه دنیا را بدون هیچ كم و كاستی محل زندگی خود بداند.
● هنر جهانی چه تعریفی دارد و جایگاه آن در زندگی جهانی كجاست؟
جهانی بودن در هنر در واقع ارتباط هنری مردم جهان با هم است، استثنایی بین مردم و ملیتها وجود ندارد؛ به این معنی كه روی كره زمین خطی كشیده شود و آن قسمت كه از لحاظ تكنولوژی، قدرت و ثروت دارای برتری است جهان نامیده شود. دقیقأاین تعریفی است كه در مسایل سیاسی به مردم دنیا تحمیل می شود و به شكل یك قانون درآمده كه اگر فردی در اروپا ویا امریكا متولد شود فرهنگ و هنر وی به عنوان هنر جهان شناخته می شود ، بالطبع سهمی برای دیگر مردم جهان باقی نمیماند .
مفهوم جهانی بودن هنر در ایران خیلی گمراه و منحرف شده ، در حالی كه در دنیا حتی در دنیای شرق این تصور وجود ندارد كه فرهنگ و هنر آنها جزئی از هنر جهانی محسوب نمی شود. این مسأله هنگامی رخ میدهد كه جهانی بودن از سرزمینی دیگر دیكته شود. این مسأله در ایران و به طور كلی كشورهای جهان سوم از عدم ارتباط با دنیا نشأت می گیرد و وقتی افرادی از این كشورها در كشورهای غربی تحصیل میكنند، سوغاتی را به كشورشان می آورند با نام فرهنگ جهانی.
این ارمغان جهانی شدن خود از یك سو زنگ خطری است كه تفكری با عنوان عقب افتادگی در ذهنیت مردم كشورهای جهان سوم شكل بگیرد كه نمونه آن را در ایران می بینیم. انقلاب صنعتی در غرب كه نقطه مقابل تحولات در كشورهایی مثل ایران است، انگیزه سفر را در مردم این كشورها به وجود می آورد. هنگامی كه مهاجرین زندگی متفاوت در غرب را میبینند با حس وطن پرستی قوی كه در آنها وجود دارد سعی در تقلید و اجرای آن شیوه زندگی در سرزمین مادری خود دارند .
این حركت در عین حالی كه فكر و هدف بزرگی را در خود دارد، اشتباهات بزرگی را منجر می شود. موقعیت فرهنگی هر كشور، خاص خود آن سرزمین است و نمی توان آن را بدون زمینه های قبلی با فرهنگی غریبه پیوند داد، اگر این اتفاق بیافتد حاصل این پیوند فرهنگی بلاتكلیف و بی هویت می شود.
● یعنی باید برای رسیدن به فرهنگ جهانی به استانداردهای مشخصی برسیم؟
به نظر من قبل از تعریف هر استانداردی باید یك حق و حقوقی برای فرهنگ مردم دنیا قائل شد. اتفاقا در چند دهه اخیر تفكر نسبت به فرهنگهای مختلف در كشورهای غربی تفاوت بسیاری كرده، در نیم قرن گذشته تفكری بر جامعه غرب حاكم بود كه فرهنگ غرب چیزی كاملاً متفاوت و برتر نسبت به دیگر فرهنگها است؛ اما هم اكنون این تفكر وجود ندارد و آنها به دنبال كسب آگاهی بیشتر از فرهنگ ملل و اقوام مختلف هستند تا بتوانند فرهنگ خود را غنیتر سازند، البته در برنامه ریزیهای سیاسی این كسب آگاهی از فرهنگهای مختلف با تفكر فرهنگ حاكمیت صورت می گیرد.
در جامعه ما، واژه جهانی بودن یا جهانی شدن، مفهوم قطعی ندارد و حتی به شكل مضحكی از آن استفاده می شود. مثلا هم اكنون جریانی در موسیقی با عنوان World music در دنیا وجود دارد كه معادل فارسی آن همان موسیقی جهانی است، ولی تنها چیزی كه در آن وجود ندارد موسیقی غربی است، یعنی اگر موسیقی كلاسیك غرب مصداق موسیقی جهانی معرفی شود، این تعریف سطح دنیا كاملا مضحك و بی معنا به نظر می آید، ولی اكنون در ایران در دانشگاه موسیقی دو بخش موسیقی ایرانی و موسیقی جهانی وجود دارد كه در بخش جهانی، موسیقی كلاسیك غرب آموزش داده می شود.
مفهوم جهانی شدن به این مقوله باز می گردد كه حق و حقوق زمینه فكری، حس هنری و درون هنرمندان دنیا بدون در نظر گرفتن محل زندگی از نظر جغرافیایی رعایت شود. این تفكر در دنیای امروز وجود ندارد و حتی در بعضی مواقع به شكل عجیبی عكس این موضوع وجود دارد یعنی هنرمندان غربی برتری را در هنر و فرهنگ شرق جست و جو می كنند.منظور این كه چیزی كه ذهن جهانی را در هنرمند به وجود می آورد صرف محیط نیست.
● برخورد ایرانی با هنر جهانی چگونه برخوردی است؟
این مسأله كه هماكنون هنر جهانی به یك علامت سوال بزرگ برای ایرانیان در آمده، یك علت اصلی دارد آن هم این است كه تعبیر درستی از این عبارت وجود ندارد همانطور كه گفته شد، وقتی كه واژه جهانی عنوان می شود، ایران از این جهان حذف می شود.
اگر جهانی فكر شود هیچ چیزی در ایران از فرهنگ، سنن وآثار تاریخی ایران متعلق ایران نیست، همان طور كه آثار تاریخی یونان هم متعلق به یونان نیست، این مرزبندی های سیاسی هر چند وقت یكبار تغییر می كند، اما دست آوردهایی كه مربوط به انسان است ، ثروت و میراث فرهنگی همه دنیا است و یك میراث جهانی محسوب میشود.
● و جایگاه موسیقی ایرانی در هنر جهانی ....
موسیقی ایرانی، موسیقی است مثل همه نمونههای موسیقی در دنیا با این تفاوت كه از ریشه تاریخی قوی برخوردار است برای اینكه به تفكر جهانی در موسیقی ایرانی برسیم باید آگاهی خود را با این ثروت غنی بالا ببریم، چرا كه هر گوش عادی وقتی موسیقی از یك فرهنگ ناشناخته را بشنود در برخورد اول آنرا فاقد معنی می پندارد، همانند این كه شخصی بدون آگاهی و پیش زمینه یك تابلوی نقاشی را تماشا كند.
در این موقعیت آن تابلو با دیوار هیچ تفاوتی ندارد! دلیل آنكه موسیقی ایران در موسیقی جهانی جایگاه پیدا نكرده، به خود ما ایرانیها باز می گردد. ما موسیقی ایرانی را از دید هنر جهانی پنهان میكنیم چرا كه آگاهی ما نسبت به این ثروت غنی جهانی كم و ناچیز است. تجربههای سالهای اخیر در ایران و موقعیت موسیقی در چند دهه اخیر، این شانس را برای موسیقی ایرانی به وجود آورد كه در صحنههای دنیا ارائه شود و هنرمند و سرزمین ایران با دنیای خارج از ایران و مخاطب غیر ایرانی آشنایی پیدا كند و با تفكر و برخورد جدیدی از سوی مخاطب متفاوت مواجه شود. شنونده غیر ایرانی، موسیقی ایرانی را به مثابه یك موسیقی ناب می داند. این مسأله باعث ایجاد ارتباط بین هنرمند ایرانی و مخاطب غیر ایرانی با زبانی مشترك به نام موسیقی میگردد.
حضور موسیقی ایران در جهان در چند دهه اخیر، بحثهایی كه به طرق مختلف پیرامون عدم توانایی عرضه جهانی موسیقی ایران صورت می گرفت دگرگون كرد و ثابت شد كه راه جهانی شدن فقط عرضه موسیقی ایرانی در شكل یك اركستر غربی مثل اركستر سمفونیك نیست.
گفت و گو : بهرنگ تنكابنی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست