پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
مجله ویستا

نوستالژی: ژیان!


نوستالژی: ژیان!

سال ۱۹۳۰، سیاستمدار کمونیست فرانسه، جکوئس داکلاس نتایج تحقیقاتش را از جمعیت روستایی فرانسه که در آن زمان غالب جمعیت فرانسه را تشکیل می‌دادند در اختیار سیتروئن قرار داد. …

سال ۱۹۳۰، سیاستمدار کمونیست فرانسه، جکوئس داکلاس نتایج تحقیقاتش را از جمعیت روستایی فرانسه که در آن زمان غالب جمعیت فرانسه را تشکیل می‌دادند در اختیار سیتروئن قرار داد. شرکت سیتروئن نیز بر پایه این تحقیقات پروژه «چتری روی ۴ چرخ» را آغاز کرد که هدف کلی آن طراحی خودرویی با امکان حمل دو سرنشین با ۱۰۰کیلوگرم محصولات کشاورزی برای پیمایش مسیری با حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت تا شهر بود.

مصرف سوخت آن باید حدود ۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر باشد تا استفاده از آن برای جامعه کشاورزی مقرون به صرفه شود و از همه مهم‌تر باید سیستم تعلیق خیلی خوبی می‌داشت تا یک کشاورز موقع حمل تخم‌مرغ‌هایش به شهر نگرانی از شکستن آنها نداشته باشد. سیتروئن ۲CV در اواسط مهر ۱۳۲۷ خورشیدی برپایه همین تفکرات شکل گرفت و به بازار معرفی شد.

آمریکایی‌ها به آن قوطی حلبی و انگلیسی‌ها به آن اردک کوچولو می‌گفتند. یوگسلاوی‌ها آن را کوچولوی عجیب خطاب می‌کردند و اسپانیایی‌ها لقب ۲ اسب را به آن اعطا کرده بودند اما این نیش و کنایه‌ها که لیستی بلند بالا در سرتاسر دنیا دارند، هرگز مانع عرضه ۴۲ساله این محصول و تولید ۵ میلیون دستگاه آن نشدند. تولید سیتروئن ۲CV در ایران از سال ۱۳۴۷ هجری شمسی آغاز شد. تولید این خودرو تا سال ۱۳۵۹ ادامه داشت و اولین مرحله طراحی خودرو بومی در ایران نیز روی این اتومبیل کوچک با ارائه مدل‌های مهاری و پیکاپ آغاز گردید.

مدل اولیه این خودرو به صورت تک چراغ و سیستم استارت هندلی به بازار عرضه می‌شد تا بتواند طیف بیشتری از مردم طبقه فقیر را به سمت خود جذب کند اما با افزایش الزامات ایمنی، این خودرو نیز به امکانات استاندارد‌تری مجهز شد و تولید آن تا سال ۱۳۶۹ برپایه همان طراحی اردک گونه‌اش ادامه یافت.

صبر کنید! ژیان هنوز زنده است. سیتروئن قصد دارد تا با معرفی سیتروئن DS۲ که خودرویی در ابعاد ژیان است، یاد و خاطره ارزشمند ترین خودرو کلاسیکش را حفظ کند. این خودرو هر چند با ایدئولوژی ژیان اولیه که با طراحی خودرویی برای مردم روستایی بود، ساخته نخواهد شد اما همچنان درب صاف و شیب دار عقب ژیان را پس از گذشت بیش از ۶۲ سال از تولید اولین نمونه آن در خود حفظ خواهد کرد. راستی آیا شما هم خاطره‌ای به یادماندنی از سواری با این غرنده کوچک را در ذهنتان ثبت کرده‌اید؟

امیرحسین برخورداری