جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا

رییس جمهور و یادداشت های من


رییس جمهور و یادداشت های من

در نوجوانی و همپای پیروزی انقلاب به رشد فکری و شناخت و جهان بینی اولیه رسیدم همانند تمامی آن هایی که امام فرموده بود سربازان من در گهواره ها هستند به تکاپو افتاده بودم تا به وطنم و به آیین ام و به ایران و ایرانی و البته به خویشتن و فرزندان خود در آینده کمک کنم

● دهه اول انقلاب اسلامی:دهه آرمان ها

در نوجوانی و همپای پیروزی انقلاب به رشد فکری و شناخت و جهان بینی اولیه رسیدم همانند تمامی آن هایی که امام فرموده بود سربازان من در گهواره ها هستند به تکاپو افتاده بودم تا به وطنم و به آیین ام و به ایران و ایرانی و البته به خویشتن و فرزندان خود در آینده کمک کنم. می دانم که فکر می کنید سخن از بدیهیات می گویم اما فراز و فرود انقلاب ها به ما نشان می دهد گرچه ایدئولوژی در برخی از انقلاب ها موتور محرکه هست اما از انرژی آن به مرور زمان کاسته می شود و به مرحله ای می رسد که مساوی با مرگ برخی از انقلاب ها بوده است.

نمونه های این گونه انقلاب ها کم نیست.از این رو ، اعتقاد دارم ملت و سرمایه انسانی آن و سرمایه اجتماعی همواره به هم افزایی فکری و روشی نیاز دارند.در درست بودن فکرمان شک ندارم اما آیا به روش هایمان و بازنگری در آن به نحوی که باید باشد یا بهتر است که باشد اندیشیده ایم.در کوران تیرها و ترکش های جنگ با پیروی از تز بودن و ماندن در خطرناک ترین وضعیت های جنگی در یگان اطلاعات و عملیات ، یگان گشتی و شناسایی ، رسته آرپی جی زن ها و رسته تک تیراندازها من نیز همانند همه نوجوان ها و جوان های همسال و همراه با نیازهای دهه اول انقلاب به تکلیف و به فکرمان توجه کردیم چرا که انقلاب اسلامی یک نهضت فکری بوده و هست.

یادم نمی رود روز دومی که به منطقه شلمچه رفته بودم چون یکی دوروزه به منطقه توجیه شدم مسوولان گردان مان ، فرمانده رو که خیلی وقت بود خانواده اش رو ندیده بود به مرخصی فرستادند و اون موقعیت رو تو دو سه ماه ماموریتم با همه نیروها به من سپردند و همون روزهای اول مسوولیت، عملیات کربلای هشت شروع شد و من بخشی از فرماندهان رو قبل از عملیات از اون موقعیت به منطقه توجیه کردم شاید کسانی که دوره های فرماندهی ستاد رو هم تو ارتش های کلاسیک گذرانده باشند برای قرار گرفتن تو چنین وضعیت هایی قدری تامل کنند اما ولی ما بسیجی بودیم و باید به فکرمان پایبند می ماندیم.و ماجراهای بسیار دیگری که اگر حمایتی باشد و روزی مجموعه آن را به رشته تحریر درآورم برای نوجوان ها و جوان های کشورمان می تواند از زبان یک رزمنده و جانباز دفاع مقدس خیلی آموزنده باشد.

● دهه دوم انقلاب اسلامی:دهه آرمان ها و واقعیات

مخاطرات و الزمات دهه اول مجالی برای پرداختن به امور دنیوی باقی نگذاشته بود و حفظ و حراست از ایران و آیین مان و مواجهه با بیگانه آرمان اساسی ملت ایران بشمار می رفت ولی با شروع دهه دوم نیازهای پس از دوره جنگ بسیار فوری نمایان شد ؛ برنامه ریزی برای تامین نیازهای حال وآینده جمعیت روبه رشد کشور از دغدغه های ملی بود و در این دوره من نیز همانند همه به فعالیت های پس از جنگ روآوردم نشریه ای جدید را با مجوز هیات نظارت به کشور معرفی کردم ، با موفقیت کامل تحصیلات تکمیلی را با رتبه ممتاز از دانشگاه شهید بهشتی در رشته روابط بین الملل گذراندم ، اساسنامه حزبی را تحت عنوان جبهه تمدن اسلامی برای طی مراحل قانونی ارایه کردم که اگر همین الان پس از سال ها آن اساسنامه را ملاحظه بفرمایید به جامعیت و کاربردی بودن آن برای مدت های مدید دیگر گواهی خواهید داد و از درون آن صدها برنامه استخراج خواهید کرد.این تجربه های کار نشریه ای و کار حزبی به دلیل شرایط جدید ام بعدها زمینه ساز کارهای ارزنده دیگری شدند ، می دانم که با من هم عقیده اید که این دغدغه ها هیچ وقت پایانی ندارد و نباید داشته باشد ۰۳۹; موجیم که آسودگی ما عدم ماست ۰۳۹;.

● دهه سوم انقلاب اسلامی:دهه بالندگی

برای پرواز دو بال می خواهیم اگر افق زمینی داشته باشیم علم و تجربه و اگر نگاه به آسمان ها داشته باشیم علم و تزکیه نفس. در این دهه افکار بلندی یافتم همانگونه که انقلاب به رشد و بالندگی می رسید سعی داشتم پرواز کنم البته بیشتر پروازم معطوف به افق های در دسترس بود.ابتدای این دهه در وزارت آموزش و پرورش مسوول معرفی کار جدیدی در سطح ملی شدم تحت عنوان آموزش از راه دور برای بازماندگان از تحصیل ، محصول کارم جذب هزاران هزار بازمانده از تحصیل به این شیوه آموزشی نوین در وزارت آموزش و پرورش بود که ماحصل صدها مصاحبه روزنامه ای ،اینترنتی (با تمامی روزنامه ها و خبرگزاری های چپ و راست سیاسی)، رادیویی و تلویزیونی بود که انجام داده بودم.

علیرضا سعیدآبادی برای ده ها هزار نفر که در سراسر کشور و خارج از مرزها به این شیوه رو آورده اند بنظرم نامی آشناست که یقین دارم از دعای شان بهره مندم.پس از آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منشا آثاری شدم که پیش از آن نبود.آیین نامه نحوه فعالیت روابط عمومی ها را نوشتم که ابلاغ شد ، آیین نامه ساماندهی تمثال امام (ره) و مقام معظم رهبری را نوشتم که پس از طرح و دفاع از آن از سوی اینجانب در کمیسیون فرهنگی هیات دولت به تمامی دستگاه های دولتی ابلاغ شد ، مشمول آیین نامه جذب و نگهداری نیروی انسانی نخبه ، کسب عنوان کارشناس نمونه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح ملی در سال ۱۳۸۶ ، برگزیده روابط عمومی های دولت محترم در سالن اجلاس سران در روز۲۷اردیبهشت ۱۳۸۶ ، مدیر مسوولی سه نشریه دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات و البته بسیاری از ظرفیت های کاری ام که بلاستفاده مانده و این همان رابطه معروف ظرف و مظروف است که اگر امثال من اختیار نمی یابیم ساختار نظام اداری را روان کنیم این ساختار است که من و امثال مرا تحت تاثیر خود قرار خواهد داد و شتاب مان را خواهد گرفت.این ها همگی روش دارد اگر انسان هایی با تفکر سیستمی و فرایندی در جایگاه های موثر قرار گیرند می توانند دیگران را نیز از نظرگاه روشی متحول کنند.

● دهه چهارم انقلاب اسلامی:دهه عدالت و پیشرفت

در آغاز دهه چهارم برای اعتلای حوزه فرهنگ و هنر راهبردی نوین برای مهندسی فرهنگی کشور و طرح تشکیل سازمان نظام مهندسی فرهنگی را ارایه کردم که با اطلاع رسانی وسیعی همراه بود و بخشی از آن در صندوق حمایت از پژوهشگران کشور وابسته به نهاد ریاست جمهوری نیز به ثبت رسید ، این پیشنهاد را به همراه ۲ پیشنهاد دیگر به حوزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه کردم که هنوز شرایط اجرای آن در حال بررسی است.

از شما خواننده ارجمند که در این سیر کوتاه با من همراه شدید تشکر می کنم و به تناسب افکاری که تصورم این است که بلند و قابل اتکایند و فردیت قوی و محکمی که همه برای ایرانی ها قائلیم پیشنهادهایی دارم که امیدوارم رییس جمهور مان هم آن را ببینند:

- طرح نحوه ساماندهی فرایند اطلاع رسانی دولت در رسانه های موافق و منتقد

- طرح ۰۳۹;ایران ۱۹۰۰۰۳۹;

- یادداشت ۰۳۹;ایران اسلامی یا اسلام ایرانی؟۰۳۹;

- مدلی از ۰۳۹;ایران امروز ، ایران فردا۰۳۹;

- ایده ۰۳۹;شهروند ایرانی با تراز جهانی۰۳۹;

- طرح تشکیل سازمان نظام مهندسی فرهنگی کشور به عنوان چهارمین سازمان نظام مهندسی

- ایده۰۳۹;هویت ایرانی وتقویم رسمی کشور۰۳۹;برای بازمهندسی مناسبت ها

- یادداشت ۰۳۹;نمایندگان ملت۰۳۹;درباره وزارت امور خارجه

- مشاوره به سه وزارتخانه امور خارجه ، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بهینه سازی امور آنها با توجه به احاطه نسبی و سوابق علمی و تجربی در هر سه حوزه

- بررسی استراتژی ملی جمهوری اسلامی ایران با توجه به پایان نامه تحصیلات تکمیلی ام که دو سال از وقت ام، حرفه ای روی این موضوع کار شده است.

جالب این که از همه نوشته هایم یک نسخه از راه سامانه ارتباط با رییس جمهور ارسال کرده ام که بازخورد آن را هنوز دریافت نکرده ام.

علیرضا سعیدآبادی

کارشناس ارشد روابط بین الملل

خلاصه اهم سوابق تحصیلی و اداری آقای علیرضا سعیدآبادی

اخذ رتبه ممتاز در رشته کارشناسی ارشد روابط بین الملل از دانشگاه شهید بهشتی در سال۱۳۸۰( رونوشت پیوست )

پشنهاددهنده ایده طرح تشکیل سازمان نیمه متمرکز نظام مهندسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (سوابق پیوست)

مشمول آیین نامه جذب و نگهداری نیروی انسانی نخبه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ( رونوشت پیوست )

اخذ امتیاز عالی از پایان نامه کارشناسی ارشد با موضوع « بررسی استراتژی جمهوری اسلامی ایران پس از جنگ سرد » ( رونوشت پیوست )

کارشناس مسوول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطابق حکم کارگزینی امور اداری ازسال ۱۳۸۴ ( رونوشت پیوست )

مدیر روابط عمومی موسسه آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش و صدها مصاحبه با رسانه ها تا اواخر سال ۱۳۸۴ (رونوشت های پیوست )

کارشناس برگزیده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح ملی در چشنواره شهید رجایی در سال ۱۳۸۶ و تقدیر از سوی وزیر محترم ( رونوشت پیوست )

برگزیده روابط عمومی های دولت در روز ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۸۶ و تقدیر در سالن اجلاس سران( تقدیر نامه پیوست )

پیشنهاد و تدوین « طرح جامع نحوه فعالیت روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی » و طی مراحل تصویب و ابلاغ توسط وزیر محترم به تمامی معاونت ها ، سازمان ها ، ادارات کل ستادی و استانی ( رونوشت پیوست )

طراحی« نظام ساماندهی و نصب تمثال حضرت امام خمینی ( ره ) و مقام معظم رهبری در دولت » که به صورت بخشنامه با امضا وزیر محترم به تمامی دستگاه های اجرایی ابلاغ شد ۰ ( رونوشت پیوست )

پیشنهاد « طراحی و ایجاد بانک اطلاعاتی از هنرمندان حرفه ای و شرکت های معتبر در عرصه تبلیغات کشور » به شورای محترم اطلاع رسانی دولت که به تایید رسیده است ۰( رونوشت پیوست )

مدیر مسوول نشریه پیام بانوان در سال ۷۵-۱۳۷۴و تالیف مقالات متعدد در این نشریه ( رونوشت پیوست )

مدیر مسوول نشریه آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش تا سال ۱۳۸۴و تالیف مقالات متعدد در این نشریه ( رونوشت پیوست )

مدیر مسوول نشریه وفا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درسال۱۳۸۶و تالیف مقالات در این نشریه ( رونوشت پیوست )

تدوین ۶ جلد گزارش پژوهشی مرتبط با رشته روابط بین الملل برای پژوهشکده مطالعات راهبردی وابسته به وزارت علوم و تحقیقات وفناوری( رونوشت پیوست )

تدوین ۲ جلد گزارش پژوهشی مرتبط با روابط بین الملل برای خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (پیوست )

انتشار صدها یادداشت و مقاله راهبردی و فرهنگی و مطلب آموزشی در روزنامه های کثیرالانتشار ، خبرگزاری ها و سایت های مرجع کشور(رونوشت پیوست)

مسوول امور پژوهشی مرکز جامع علمی کاربردی شماره ۵ ( تاییدیه پیوست )

ایثارگر دفاع مقدس ( رزمنده – جانباز )