سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

ضعف های ارتباطی بین روابط عمومی ها و رسانه ها


ضعف های ارتباطی بین روابط عمومی ها و رسانه ها

دلایل متعددی وجود دارد که روابط عمومی ها نتوانند به طور موثر با رسانه های مختلف ارتباط پیدا کنندکه این دلایل به شرح زیر است :
الف ) دلایل اجتماعی: بعضی از روابط عمومی ها جامع پذیر …

دلایل متعددی وجود دارد که روابط عمومی ها نتوانند به طور موثر با رسانه های مختلف ارتباط پیدا کنندکه این دلایل به شرح زیر است :

الف ) دلایل اجتماعی: بعضی از روابط عمومی ها جامع پذیر نیستند پی به اهمیت ارتباط اجتماعی نبرده اند و در نتیجه با رسانه ها مشکل دارند .

ب ) دلایل ساختاری: به دلیل نبود شایسته سالاری در سازمانها یا در بعضی از سازمانها آنها پی به اهمیت تبلیغات نبرده اند ودر نتیجه در رسانه های ارتباط ندارند

ج ) دلایل سیاسی: به این معنا که عوامل تعیین کننده قدرت یا نیروهای سیاسی خاصی مانع از این هستند که بعضی از سازمانها با رسانه ها رابطه داشته باشند .

اما دلایل متعددی دیگری که رسانه ها با روابط عمومی ها نمی توانند ارتباط برقرار کننداینکه هر سازمان که دربطن جامعه پدید می آید باید کارکردهایی در خدمت جمع و جامعه داشته باشد و چنان تنظیم گردد که بتواند به صورتی هماهنگ ( خدمات خود را به جامعه که منشا و موجد آن است عرضه دارد)

هارولد لاسول می گوید : سازمانها نسبت به جامعه ۳ وظیفه دارند : ۱- مراقبت از محیط (حراست از محیط) ۲-ایجاد همبستگی میان اجراء گوناگون جامعه در پاسخ به نیارهای محیطی (ایجاد همبستگی اجتماعی)۳- انتقال میراث اجتماعی از نسلی به نسل دیگر .

دیدگاه مرتن و لازارسفلد این دو از پیشگامان تحقیق دررسانه های ارتباط جمعی و آثار و کارکردهای آنان در مورد بخش وسایل ارتباط جمعی هستند که می گویند وظیفه سازمانها به صورت زیراست:

۱) وظیفه اخلاقی (حمایت از هنجارهای اجتماعی ) ۲- امکان اعطای پایگاه اجتماعی (این وسایل ارتباط جمعی با دادن معروفیت به اشخاص و گروهها به ارتقای پایگاههای آنان می پردازد)

لازارسفلد همچنین می گوید نقشهای رسانه های همگانی به صورت زیر هستند :

۱) نقشهای تفریحی

۲) نقشهای خبری

۳) نقشهای همگن سازی

۴) آگاه سازی(آگاهی مردم را سازمان یافته میکند)

۵) احساس تعلق اجتماعی

مطابقت گرفته شده جذب رسانه ها بود و اگر رسانه ها این وظایف را به خوبی انجام ندهند و از عهده داشتن این نقشها به خوبی بر نیایند پس نمی توانند با روابط عمومی ها ارتباط نزدیک برقرار کنند .

راهکارهای موفق ارتباطی چیست ؟ برای ارتباط سازی موفق ۳ مرحله وجود دارد

الف ) اعتماد سازی هست برای باز گذاشتن راههای ارتباط گوش شنوا داشتن یا این که بیشتر گوش دادن تا سخن گفتن .

ب) طرف را به صورت قاضی کارهای خود درآوردن به جای اینکه خود کارهای خود را قضاوت کنیم نتیجه آن را به طرف ارائه دهیم .

ج) سعی شود زمینه های سوال از خواسته ها و علائق و منافع خود را دردیگران (رسانه ها) به وجود آوریم به عبارت دیگر به جای اینکه خواسته ها و علائق و منافع خود را به طور قاطع assert باید در طرف مقابل وضعیتی ایجاد نمائیم که خود از آن خواسته ها و منافع ما سوال کند درآن صورت خواسته ها ومنافع خود را مطرح میکنیم البته درپاسخ به درخواست طرف مقابل و نه به طور ابتدایی و یک جانبه .

http://zoka.blogfa.com/post-۷۶.aspx