شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

طرح تکریم ارباب رجوع چرا کم رنگ شده است


طرح تکریم ارباب رجوع چرا کم رنگ شده است

امروزه عده زیادی از افراد به شغل خود به عنوان یک کار موقت نگاه می کنند و در بسیاری از موارد به دلیل عدم رضایت از کیفیت زندگی کاری خود, صرفاً می خواهند جای خود را عوض کنند حتی اگر موقعیت پایین تری باشد و در تلاش هستند که در اولین فرصت , از موقعیت کنونی به موقعیتی بهتر و بالاتر دست پیدا کنند

اگر در محل‌ کار، کمی‌ به‌ پیرامونمان‌ نگاه‌ کنیم‌، ممکن‌ است‌ از خود پرسیده‌ باشیم‌ که‌ چه‌ تعداد از همکاران‌ ما واقعاً از شرایط‌ کار خود و کاری‌ که‌ انجام‌ می‌دهند لذت‌ می‌برند. اگر واقع‌بینانه‌ به‌ این‌ موضوع‌ نگاه‌ کنیم‌ می‌توان‌ گفت‌ که‌ در بسیاری‌ از سازمان‌ها، وضع‌ چندان‌ مطلوبی‌ حکمفرما نمی‌باشد. به‌ کجا می‌رویم‌؟

در نظرسنجی‌ها مشخص شده‌ است‌ که‌ بیش‌ از ۵۰ درصد کارمندان‌ سازمان‌ها نمی‌دانند ماموریت‌ سازمانی‌ که‌ در آن‌ کار می‌کنند چیست‌؟۸۴ درصد آنان‌ این‌گونه‌ تصور می‌کنند که‌ آگاهی‌ از ماموریت‌ سازمانی‌ تاثیرچندانی‌ بر روی‌ کیفیت‌ کارشان‌ نمی‌گذارد و ۴۴ درصد کارمندان‌ سازمان‌ها هیچ‌گونه‌ همدلی‌ و ارتباط‌ عاطفی‌ بین‌ خود و مدیران‌ رده‌های‌ بالاتر سازمانی‌ که‌ در آن‌ کار می‌کنند، نمی‌بینند. بررسی‌ دیگری‌ در همین‌ زمینه‌ نشان‌ می‌دهد که‌ دو پدیده‌ زندگی‌ کاری‌ و زندگی‌ شخصی‌، اثرات‌ متقابل‌ و تشدید کننده‌یی‌ بر یکدیگر دارند. فردی‌ که‌ در زندگی‌ خانوادگی‌ و شخصی‌ خود مشکلات‌ زیادی‌ دارد بطور قطع‌ این‌ مشکلات‌، بر روی‌ تمرکز، رضایت‌ از کار، بهره‌وری‌ و شادابی‌ وی‌ در محیط‌ کار اثر می‌گذارد.

● کیفیت‌ زندگی‌ کاری‌

کیفیت‌ زندگی‌ کاری‌ یعنی‌ نوع‌ نگرش‌ افراد نسبت‌ به‌ شغل‌ خود یعنی‌ این‌ تا چه‌ میزان‌ اعتماد متقابل‌، توجه‌، قدرشناسی‌، کار جالب‌ و فرصت‌های‌ مناسب‌ برای‌ سرمایه‌گذاری‌ (مادی‌ و معنوی) در محیط‌ کار، توسط‌ مدیران‌ برای‌ کارکنان‌ فراهم‌ شده‌ است‌. درجه‌ کیفیت‌ زندگی‌ کاری‌ درون‌ سازمان‌ را می‌توان‌ از طریق‌ غیبت‌ کم‌ و انگیزه‌ بالا در کارکنان‌ برآورد کرد.

به‌ دلیل‌ عدم‌ شناخت‌ مدیران‌ سازمان‌ از کیفیت‌ زندگی‌ کاری‌، این‌ مقوله‌، تناسب‌ و اندازه‌های‌ واقعی‌ خود را در سازمان‌ها از دست‌ داده‌ است‌. کیفیت‌ زندگی‌ کاری‌ یا کیفیت‌ نظام‌ کار یکی‌ از جالب‌ترین‌ روش‌های‌ ایجاد انگیزش‌ محسوب‌ می‌شود.

● شاخص‌های‌ بهبود کیفیت‌ زندگی‌

۱. خشنودی‌ یا رضایت‌ از کار.

۲. مشارکت‌ در کار (مانند حق‌ اظهار نظر).

۳. کاهش‌ حوادث‌ و سوانح‌ در کار.

۴. حق‌ انتخاب‌ (مانند شغل‌، سرنوشت‌، تاثیرگذاری‌ و...)

کیفیت‌ زندگی‌ کاری‌ پایین‌ یعنی‌ اینکه‌ کارمند شغلش‌ را صرفاً به‌ عنوان‌ وسیله‌یی‌ برای‌ رفع‌ نیازهای‌ اقتصادی‌ داند و کارمندانی‌ با چنین‌ تفکر، غالباً وفاداری‌ کمی‌ به‌ سازمان‌ دارند و عموماً برای‌ جبران‌ کمبودها مجبور هستند دست‌ به‌ کارهای‌ دیگری‌ نیز بزنند.

در یک‌ نظرسنجی‌ بین‌المللی‌ که‌ در کشورهای‌ مختلف‌ انجام‌ گردید، ۱۰۴۰۰ نفر از کارکنان‌ سازمان‌های‌ مختلف‌ مورد سوال‌ قرار گرفتند. مهمترین‌ انتظارات‌ این‌ افراد از محیط‌ کارشان‌ را می‌توان‌ در ۵ مورد زیر خلاصه‌ کرد:

۱. برقراری‌ تعادل‌ بین‌ کار و زندگی‌ شخصی‌.

۲. داشتن‌ شغلی‌ که‌ واقعاً لذت‌بخش‌ باشد.

۳. داشتن‌ احساس‌ امنیت‌ و تامین‌ آینده‌.

۴. داشتن‌ حقوق‌ و دستمزد مناسب‌.

۵. داشتن‌ همکاران‌ خوب‌.

در اکثر کشورها، مورد اول‌ یعنی‌ توانایی‌ برقراری‌ تعادل‌ بین‌ کار و زندگی‌ شخصی‌، مهمترین‌ عامل‌ رضایت‌ از کار محیط‌ است‌. در تمامی‌ کشورها فاصله‌ قابل‌ توجهی‌ بین‌ آنچه‌ کارکنان‌ می‌خواهند و آنچه‌ به‌ دست‌ می‌آورند وجود دارد؛به‌ عوض‌ در مورد پرداخت‌ حقوق‌، تعادل‌ بین‌ کار و زندگی‌ شخصی‌ و امنیت‌ شغلی‌.

● کم‌ کاری‌

امروز عده‌ زیادی‌ از افراد به‌ شغل‌ خود به‌ عنوان‌ یک‌ کار موقت‌ نگاه‌ می‌کنند و در بسیاری‌ از موارد به‌ دلیل‌ عدم‌ رضایت‌ از کیفیت‌ زندگی‌ کاری‌ خود، صرفاً می‌خواهند جای‌ خود را عوض‌ کنند حتی‌ اگر موقعیت‌ پایین‌تری‌ باشد و در تلاش‌ هستند که‌ در اولین‌ فرصت‌، از موقعیت‌ کنونی‌ به‌ موقعیتی‌ بهتر و بالاتر دست‌ پیدا کنند. لذا کمتر فردی‌ شغل‌ خود را آنطور که‌ باید جدی‌ تلقی‌ می‌کند و این‌ امر در اکثر کارکنان‌ عادی‌ سازمان‌ که‌ دارای‌ شغل‌ دوم‌ در خارج‌ از سازمان‌، با درآمد نسبتاً بیشتری‌ هستند نمود بیشتری‌ پیدا می‌کند.

بدین‌ ترتیب‌ موقعیت‌ها و نقش‌های‌ درون‌ سازمانی‌ از ثبات‌ لازم‌ و کافی‌ برخوردار نبوده‌ و موقعیت‌ها دچار یک‌ نوع‌ بی‌ثباتی‌ می‌گردد. در ادامه‌، این‌ فرآیند با فرآیند عدم‌ ثبات‌ اقتصادی‌ (افزایش‌ تورم‌ و قیمت‌ها) که‌ تاثیر قوی‌تری‌ برکارکنان‌ دارد تشدید می‌گردد.

اما علت‌ این‌ امر چیست‌؟ در زمان‌ کنونی‌ و در پی‌ نابرابری‌ زیاد اقتصادی‌ به‌ وجود آمده‌، میل‌ به‌ کسب‌ موقعیت‌ شغلی‌ بهتر به‌ هر وسیله‌ در نظام‌ اداری‌ جامعه‌ ایران‌ به‌ صورت‌ عادی‌ درآمده‌ است؛ از طرف‌ دیگر فشار اقتصادی‌ و همچنین‌ اقداماتی‌ نظیر نظام‌ پرداخت‌ها، مدرک‌گرایی‌ و امکان‌ استفاده‌ عده‌یی‌ خاص‌ از مراکز ارایه‌ مدرک؛ و استفاده‌ از امکانات‌ خاص‌ دولتی‌ نظیر منزل‌ سازمانی‌، خودرو، تلفن‌ همراه‌ و اعزام‌ به‌ ماموریت‌های‌ خارجی‌ و داخلی‌ مختلف‌ برای‌ مدیران‌ و رییسان‌، در دراز مدت‌ کاهش‌ انگیزه‌ کار را در سمت‌ فعلی‌ کارکنان‌ موجب‌ می‌گردد.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.