جمعه, ۱ فروردین, ۱۴۰۴ / 21 March, 2025
نگاهی نو به نزول آدم به دنیا تا صعود او به بارگاه حق

وقتی خداوند انسان را به عنوان تنها موجودی که می توانست بار امانت ۱ جانشینی او را بدوش بکشد ۲ خلق کرد ، حضرت آدم را تعلیم داد ۳ و به جمع آنها بازگرداند ۴ . در وجود او همه ملکات و صفات خود را به صورت قوه به ودیعت گذاشت و در عالم دنیا امر به فعلیت کامل آنها کرد ۵ ، تا آنکه در سیر بازگشت به سوی خدا ۶ ، در جایگاه پادشاهی ۷ حق جلوس و به ابدیت بپیوندد .
در این مقال مجمل سعی می شود که دایره چرخش ۸ نزول به دنیا و سپس صعود به پیشگاه احدیت ، به اجمال و مرحله به مرحله بیان می گردد :
● توضیح هر مرحله :
۱) خاک : منشا همه حرکتهای زیستی در کره زمین است . اگر در کره دیگری از کرات بی شمار این جهان هم، زیست و حیاتی موجود باشد همین قاعده در آنجا هم صادق است.
۲) ذرات خاک در زمین ، حاوی همه قوای ( استعداد ) لازم برای تحقق همه کمالات در کلیه مراتب و مراحل بعدی تا عالیترین مراتب کمال است ، منتها به صورت قوه ( استعداد ) صرف . به همین دلیل وقتی به خاک می نگریم هیچ کدام از فعلیت ها و مراتب کمال را در آن نمی بینیم .
۳) با آمدن باران از آسمان و آمیختن با خاک ، گل به وجود می آید که آغاز حرکت به سوی فعلیت های موجود در گل ، می باشد .۹
۴) با حرکت خاک به سوی عالم نبات ، حیوان و انسان ، کم کم و مرحله به مرحله ، قوای موجود صورت فعلیت به خود می گیرند و به آنچه در کمون خود دارند مبعوث می شوند و خود را نشان می دهند .
۵) قوس حرکت از خاک تا انسانیت را قوس نزول یا عالم بدآ می نامند .
۶) در این حرکت قوسی ، موجودات ، سیری از قوه صرف تا به کثرت فعلیات دارند و در هر صورت و نمودی ، گامی به سوی کثرت بر می دارند . به همین دلیل هر صورتی تکمیل تر از صورت قبلی است .
۷) در مرحله انسانیت کلیه قوای موجود در عالم قوه ، به حداکثر فعلیت می رسند . به همین دلیل با انعقاد نطفه یک انسان ، او جامعیت توانایی های لازم را برای ظهور و بروز همه اسمای الهی پیدا می کند .۱۰
۸) در تمام مراحل قوس نزول ، چون از وحدت قوه ، دورتر و دورتر می شود ، آن را قوس نزول می نامند . لذا در مرحله انسانیت که به انتهای قوس می رسد ، در پایین ترین و دورترین مراحل قرار دارد و به همین دلیل آن را « اسفل السافلین ۱۱» و دورترین مراحل نامیده اند . پایین ترین مراحل ، نه به این علت که ما آن را در پایین صفحه قرار داده ایم ، بلکه به این علت گه در دورترین طبقات از وحدت و صفات خدایی است و به همین علت فسادهایی که یک انسان می کند از هیچ یک از طبقات خلق تا این مرحله بر نمی آید و قرآن او را گمراه تر از حیوان می نامد .۱۲
۹) بعد از مرحله ( قوس ) بدآ ، قوس صعود یا عود قرار دارد . این مرحله از این رو قوس صعود نام گرفته است که بعد از نزول از وحدت قوه به کثرت فعلیت ، یک حرکت فرازی به سوی قرب خالق متعال و وحدت مطلق یا قرب کمال را آغاز کرده است و از آن بالا خواهد رفت .۱۳
۱۰) در این مرحله بر خلاف قوس قبلی که به مقتضای مراحل مختلف آن ، عوالم خاک ، نبات و حیوان را به خود می گرفت ، فقط انسان و انسانیت مطرح است .
۱۱) انسان در این قوس و مرحله الزاما باید از هفت مرحله فعلیت یا هفت آسمان عبور کند .
۱۲) این قوس از آغاز تا پایان شامل دو راه متفاوت ، یکی بسیار کوتاه ، پر نعمت و رحمت به نام بهشت و دیگری بسیار دور و دراز ، پر مشقت و عذاب به نام دوزخ است .۱۴
۱۳) جهنم در آغاز مراحل هفت گانه حرکت در نزدیک ترین و پست ترین مرتبه قرار گرفته است .
۱۴) پیمودن قوس صعود ، ارتباطی به عالم دنیا و آخرت ندارد . چه ، می توان آن را در زندگی دنیا طی کرده به تمام مراتب کمال رسید ، یا بعد از مرگ این راه را طی نمود .
۱۵) برخورد فرضی دو قوس ۱۵ در مرحله آغازین قوه صرف و پایانی قوس صعود ، به این معنا نیست که انسان باز هم باید به خاک برگردد . بلکه بدین معناست که مقصود نهایی خالق متعال از خلق در این مرحله که وحدت فعلیت پیدا کرده است تحقق می یابد . این مقصود در آغاز به صورت قوه صرف و در پایان به صورت فعلیت تامه است .۱۶
محمد صالحی
مرجع : http://mahsan.parsiblog.com/
زیر نویسها :
۱ - انا عرضنا الامانة علی السموات و الارض و الجبال فابین ان یحملنها و اشفقن منها وحملها الانسان انه کان ظلوما جهولا - سوره احزاب، آیه ۷۲
۲ -انی جاعل فی الارض خلیفه - بقره/ ۳۰ .
۳ - علم ادم الاسما کلها . سوره بقره – آیه ۳۱
۴ - قال اهبطا منها جمیعا - طه، آیه۱۲۳ .
۵ - تخلقوا باخلاق الله- بحارالانوار- ج ۵۸- ص ۱۲۹- ماه رمضان از زبان آیت الله جوادی آملی
۶ - إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ – بقره – آیه ۱۵۶
۷ - فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر ۵۵ – سوره ۵۴
۸ - فکان قاب قوسین او ادنی ۹ – سوره ۵۳
۹ - انا خلقناهم من طین لازب ... ۱۱ – سوره ۳۷
۱۰ - و لقد خلقنا الانسان من .... ۱۲ تا ۱۴- سوره ۲۳
۱۱ - .. ثم رددناه اسفل سافلین ۵ - سوره ۹۵
۱۲ - اولئک کالانعام بل هم اضل ۱۷۹ – سوره ۷
۱۳ - الیه مرجعکم جمیعا وعدالله حقا انه یبدو الخلق ثم یعیده .... ۴ و ۵ - سوره ۱۰
۱۴ - انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا ۳ – سوره ۷۶
۱۵ - فکان قاب قوسین او ادنی ۹ – سوره ۵۳
۱۶ - فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر ۵۵ – سوره ۵۴
منبع :
رازهای رستاخیز – ص ۳۱ تا ۵۴ – سعید غفار زاده
مولوی :
مردم از حیوانی و آدم شدم پس چه ترسم کی زمردن کم شدم
از جمادی مردم و نامی شدم از نما مردم به حیوان برزدم
بار دیگر هم بمیرم از بشر تا برآرم از ملایک بال و پر
بار دیگر از ملک پران شوم آنچه اندر وهم ناید آن شوم
پس عدم گردم عدم چون ارغنون گویدم انا الیه راجعون
ص ۴۳ همان
ابن یمین :
زدم از کتم عدم خیمه به صحرای وجود از جمادی به نباتی سفری کردم و رفت
بعد از اینم کشش طبع به حیوانی بود چون رسیدم به وی از وی گذری کردم و رفت
بعد از آن در صدف سینه انسان به صفا همه هستی خود را گهری کردم و رفت
با ملایک پس از آن صومعه قدسی را گرد برگشتم و نیکو نظری کردم و رفت
بعد از آن ره سوی او بردم و بی ابن یمین همه او گشتم و ترک دگری کردم و رفت ص ۳۹ همان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست