سه شنبه, ۱۲ تیر, ۱۴۰۳ / 2 July, 2024
نقد شفاهی "نفوذی"
![نقد شفاهی "نفوذی"](/web/imgs/16/96/drwbt1.jpeg)
غبار روبی از یکی از قهرمان های جنگ
"نفوذی" اثری قابل قبول در حوزه سینمای مرتبط با دفاع مقدس است که سعی دارد به نوعی از یکی از قهرمانهای جنگ غبار روبی کند. فیلم از این منظر خوب پیش میرود یعنی معادلات تنیده شده در مقابل قهرمان به خوبی سیر روایت وی از یک چهره خیانتکار به یک قهرمان ملی را ترسیم میکند.
نویسنده "نفوذی" (داوود امیریان) به خوبی گرههای لازم برای ایجاد شوک نهایی در درام را فراهم میکند و مخاطب در پایان با این گرهگشایی به هیجان در میآید.
ساختار "نفوذی" گرچه تلویزیونی به نظر میرسد اما در اغلب مواقع با مضمون ارتباط و همراهی مییابد و این ساختار نیز درام را به پیش میبرد. اگر چه به نظر میرسد در طراحی برخی از سکانسها از جمله بازداشتگاه، فیلم با ضعف امکانات رو به رو بوده اما این صحنهها و سکانسها نیز قابل قبول هستند.
یکی از مشکلات اساسی فیلم "نفوذی" به انتخاب بازیگر بر میگردد، در واقع بازیگری چون امیر جعفری به دلیل خصوصیات چهره و رفتاری خود مناسب این گونه نقشهای جدی نیست و تجربه نشان داده هرگاه این بازیگر توانمند در قالب نقشی متناسب با خصوصیات خود فرو رفته، قابل قبول است از جمله در فیلم سینمایی "پستچی سه بار در نمیزند" ساخته حسن فتحی در نقش "ابرام غیرت".
اما این رفتار سرخوشانه و چهره تا حدودی فکاهی امیر جعفری، مناسب نقشهایی چون "فریدون کیافر" (فریکافر) و حتی "ابی بن بست" فیلم سینمایی "کیفر" ساخته حسن فتحی نیز نیست.
"نفوذی" اگر چه در درام قهرمانی خود را تا حدودی بدون لکنت پیش میبرد اما به دلیل عدم تجانس بازیگر با شخصیت لطمه میبیند و نکته دیگر به شکل روایت برمیگردد، در مقاطعی از داستان فیلم به قدری گرفتار داستانهای حاشیهای میشود که به نوعی موتور محرکه آن از کار میافتد و این باعث عدم ارتباط مخاطب با مقاطعی از فیلم میشود.
شاید داستانکهای فرعی برای پیشبرد داستان فیلم سینمایی "نفوذی" لازم باشند اما فیلمساز و فیلمنامهنویس تامل بیش از اندازهای بر روی آنها دارند.
در نهایت فیلم سینمایی "نفوذی" به عنوان اولین ساخته احمد کاوری که در تجربیات قبلی خود نشان داده بازیگر با استعدادی است و همچنین مهدی فیوضی قابل قبول به نظر میرسد و به نظر میرسد با ادامه این روند آینده خوبی در انتظار این دو فیلمساز باشد.
ناگفته نماند نقش جمال شورجه به عنوان تهیهکننده در بستر سازی برای حضور دو فیلمساز با استعداد در سینمای ایران غیر قابل کتمان است.
جمال شورجه علاوه بر تجربیات خوب خود در عرصه کارگردانی سینمای دفاع مقدس، در عرصه تهیهکنندگی نیز آزمون موفقی را پشت سر میگذارد.
وحید اسلامی
مسعود پزشکیان سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 پزشکیان ایران جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ مناظره مجلس شورای اسلامی
تهران آتش سوزی قتل خانواده آموزش و پرورش مشهد شهرداری تهران سازمان هواشناسی سلامت پلیس عربستان محیط زیست
خودرو دولت سیزدهم بازار خودرو قیمت دلار قیمت طلا بازار سرمایه قیمت خودرو دلار قیمت سکه حقوق بازنشستگان بازنشستگان بانک مرکزی
سینما چکامه چمن ماه علیرضا قربانی دفاع مقدس سینمای ایران تئاتر کنسرت روز مباهله ماه محرم تلویزیون رسانه ملی کتاب
دانشگاه تهران دانش بنیان ماهواره دانشگاه آزاد اسلامی باتری وزیر علوم
رژیم صهیونیستی روسیه آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه جو بایدن ترکیه دونالد ترامپ لبنان چین نوار غزه
پرسپولیس یورو 2024 استقلال فوتبال فرانسه باشگاه استقلال لیگ برتر باشگاه پرسپولیس نقل و انتقالات علیرضا بیرانوند بازی لیگ برتر ایران
نمایشگاه الکامپ سامسونگ شیائومی هوش مصنوعی ربات موبایل اپل گوگل ایرانسل وزیر ارتباطات
دیابت ورزش عینک آفتابی آلزایمر قند خون عشق بارداری