دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا

پژو ۲۰۰ سالگی خود را جشن می گیرد


پژو ۲۰۰ سالگی خود را جشن می گیرد

شاید هیچ گاه به تولید انبوه نرسد, اما آنقدر هیجان انگیز و مملو از فناوری های نوین است که نمی توان بی تفاوت از کنارش عبور کرد

شاید هیچ گاه به تولید انبوه نرسد، اما آنقدر هیجان‌انگیز و مملو از فناوری‌های نوین است که نمی‌توان بی‌تفاوت از کنارش عبور کرد. اینجا صحبت از محصول خلاقانه‌ای از پژو به نام Peugeot EX۱ است که در مقایسه با بسیاری از خودروهای مفهومی برندهای سرشناس خودروسازی دنیا برگ برنده بزرگی دارد: به رغم برخورداری از طیف وسیعی از فناوری‌های برتر با نیازها و حال و هوای دنیای امروز همخوانی دارد و شاید به زودی وارد فاز تولید انبوه شود.

Peugeot EX۱ صددرصد برقی است و اگر از این نکته صرف‌‌نظر شود که نیروگاه تولید برق با استفاده از سوخت‌های فسیلی کار می‌کند می‌توان آن را خودرویی کاملا دوستدار محیط‌زیست عنوان کرد. این خودرو با ساختار ظاهری خاص محصولی ایده‌آل برای رانندگی با سرعت‌های بالا در جاده‌ها و اتوبان‌های شهری به شمار می‌آید. Peugeot EX۱ از نوع خودروهای دو سرنشینه است که توانسته برخی از رکوردهای جهانی مربوط به شتاب اولیه خودرو را در هم بشکند. حرکت شتابان Peugeot EX۱ عمدتا به واسطه ساختار فوق‌آیرودینامیکی آن است به طوری که بیننده با نخستین نگاه به آن به یاد سرعت جنون‌آمیز می‌افتد، اما فقط ساختار فوق‌آیرودینامیکی در این میان تاثیرگذار نبوده است. وزن بسیار کم خودرو در ترکیب با ۲ موتور فشرده الکتریکی امتیازات زیادی برای آن به همراه آورده است. این دو موتور قدرت ۳۴۰ اسب بخاری به Peugeot EX۱ می‌دهند که رکوردی چشمگیر به شمار می‌آید. در حال حاضر شرکت پژو برنامه‌های نهایی تولید تجاری خودرو iOn را دنبال می‌کند از این رو بعید است در آینده‌ای نزدیک نوبت به تولید انبوه Peugeot EX۱ برسد، اما با توجه به صددرصد الکتریکی بودن این خودرو و سایر مزایایی که از آن بهره‌مند است هر گونه تغییری در سیاست‌های کاری پژو قابل پیش‌بینی است!

● بهترین کیک تولد ۲۰۰ سالگی

از چند سال پیش که مهندسان و طراحان پژو خود را برای برگزاری جشن دویستمین سالگرد پژو آماده می‌کرده‌اند همواره صحبت از طراحی خودرویی منحصربه‌فرد برای این رویداد تاریخی بوده است. در سال‌های اخیر ایده‌ها و طرح‌های مختلفی برای این منظور ارائه شده است، اما در نهایت Peugeot EX۱ به عنوان سمبل آینده‌نگری پژو در دویستمین سالگرد آغاز به کار این برند انتخاب شد. در طراحی این کیک تولد(!) معیارهای زیادی در نظر گرفته شده است، اما توجه به محیط‌زیست چشمگیرترین آنها بوده است. مهندسان پژو می‌گویند این خودرو را برای آینده طراحی کرده‌اند، آینده‌ای که محیط زیست یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های روزمره بشر خواهد بود.

● مثل یک قطره آب

طراحان پژو برای ارائه محصولی که حداقل تا چند سال قابل رقابت با ایده‌های متنوع رقبا باشد طراحی خودروهای مفهومی موفق قبلی خود را مورد بازنگری قرار داده تا از هر یک ایده‌ای برای تکمیل طرح نهایی Peugeot EX۱ به دست آورند. به عنوان مثال طراحی بدنه این خودرو از الگوبرداری نسبی از ساختار ظاهری دیگر خودروی مفهومی و موفق پژو یعنی SR۱ بوده است. مقایسه اولیه میان این دو خودرو به خوبی نشان از شباهت جالب توجه خطوط کناری ۲ خودرو و قسمت جلو پنجره آنها دارد. گذشته از آن بخش‌های آلومینیومی صیقل داده شده که در قسمت درهای خودرو دیده می‌شود هر علاقه‌مند به خودرویی را به یاد RCZ و BB۱ پژو می‌اندازد، اما برخی کارشناسان خودرو تشبیه جالب توجهی درباره Peugeot EX۱ ارائه کرده‌اند: مثل یک قطره آب! مبنای این شباهت شاید در جهش، شتاب و حرکت آنی است که در سقوط یک قطره آب دیده می‌شود و این همان فاکتورهایی است که تلاش شده در ساختار Peugeot EX۱ نیز به کار گرفته شود.

مهندسان پژو در زمینه توزیع وزن مناسب و حذف بخش‌های اضافی نیز از تجربه‌های موفق قبلی خود استفاده کرده‌اند. آنها به سراغ طرح‌های خودروی مفهومی Asphalte در سال ۱۹۹۶ و ۲ مدل ۲۰Cup مربوط به سال ۲۰۰۵ رفتند و توانستند با الگوبرداری از آنها ضمن طراحی خودرویی برای دو سرنشین وزن نهایی خودرو را کاهش داده و در عین حال توزیع وزن مناسبی نیز اعمال کنند تا در کل چیزی در آن اضافه به نظر نیاید. ساختار خوابیده این خودرو ترکیبی از معماری لانه زنبوری از جنس کربن است تا نه‌تنها ضریب استحکام بدنه چشمگیر باشد بلکه وزن خودرو نیز کم و قابل قبول باشد. برخی کارشناسان در همین جا پرانتزی باز کرده و Peugeot EX۱ را نمود بارزی از توجه به ۲ فاکتوری دانسته‌اند که تا چند دهه پیش به‌کارگیری همزمان آنها در یک خودرو عملا غیرممکن به نظر می‌رسیده است: استحکام و وزن کم.

Peugeot EX۱ کمتر از یک متر و دقیقا ۹۰ سانتی‌متر ارتفاع و ۷۷/۱ متر نیز عرض دارد. این ابعاد حاصل بیش از ۲ سال بررسی‌های مدل‌های رایانه‌ای و رسیدن به عالی‌ترین ساختار برای به حداکثر رساندن بازده کاری خودرو بوده است. مرکز ثقل این خودرو پایین است که این ابتکار عمل به پایداری هر چه بیشتر آن کمک می‌کند. در سیستم موتوری Peugeot EX۱ عملا صدایی شنیده نمی‌شود. به همین دلیل راننده تمرکز بیشتری روی رانندگی به خصوص با سرعت‌های بالا خواهد داشت. وزن خالص Peugeot EX۱ تنها ۷۵۰ کیلوگرم است. دستیابی به این رقم را صرفا باید به حساب بهره‌گیری از فناوری فیبر کربنی دانست.

● از حداکثر سرعت چه خبر؟

حداکثر سرعت و شتاب اولیه، ۲ فاکتور مهمی هستند که علاقه‌مندان به خودرو آنها را به عنوان مبنای اعمال نظر نهایی درباره خودروها مدنظر قرار می‌دهند. کیک تولد ۲۰۰ سالگی پژو ۱۶۱ مایل بر ساعت حداکثر سرعت دارد و می‌تواند در مدت تنها ۶/۳ ثانیه از حالت سکون کامل به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. البته پژو خواب‌های زیادی برای این خودرو دیده است و در نظر دارد به زودی آن را به صحراهای چین برده تا در آنجا یک سری رکوردگیری‌های تازه از آن به عمل آید. پژو از این کار اهداف تبلیغاتی را نیز دنبال می‌کند.راننده پس از نشستن پشت فرمان با یک فرمان عادی روبه‌رو نمی‌شود بلکه خود را در برابر سیستم هدایت ۲ دسته‌ای می‌بیند که بی‌شباهت به زمان سرگرم شدن با کنسول‌های بازی ویدئویی و رانندگی در اوج هیجان و سرعت و حتی هدایت جنگنده‌های فوق‌مدرن نیست. راننده و سرنشین کناری با نشستن در خودرو به نوعی در آن فرو می‌روند که در این حالت شیشه خودرو بیشتر به عنوان منحرف‌کننده جریان باد عمل می‌کند. وضعیت خاصی که سرنشینان در این خودرو دارند موجب می‌شود که حتی در صورت واژگون‌شدن آن در سرعت‌های بالا خطر چندانی سلامت سرنشینان را تهدید نکند.

● حرف آخر

پژو از بابت معرفی Peugeot EX۱ توجه کارشناسان خودرو را به خود جلب کرده است. این خودرو به عنوان محصولی مفهومی طراحی شده است، اما بسیاری بر این باورند که به زودی وارد فاز جدیدی به نام تولید تجاری خواهد شد که در آن صورت باید به مهمان تازه‌وارد دنیای خودروهای سرعتی خوشامد گفت.

مترجم: مهدی پیرگزی

منبع: POPSCI