شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

ملاقات امام حسین ع با ملائكه


ملاقات امام حسین ع با ملائكه

طبق نقل لهوف , از امام صادق ع آن حضرت می فرماید هنگامی كه سیدالشهدا ع به قصد حـركـت بـه كـربلا از مكه خارج شدند, جمعیت زیادی ازملائكه با حضرت , ملاقات كردند

طبق نقل ((لهوف )), از امام صادق (ع) آن حضرت می فرماید: ((هنگامی كه سیدالشهدا(ع) به قصد حـركـت بـه كـربلا از مكه خارج شدند, جمعیت زیادی ازملائكه با حضرت , ملاقات كردند كه در دست آنان حربه هایی بود وبر اسبهای بهشتی سوار بودند, به حضرت سلام كرده وعرض كردند: ((یـا حـجـهٔ اللّه عـلی خلقه بعد جده وابیه واخیه ! ان اللّه عزوجل امد جدك رسول اللّه (ص ) بنا فی مواطن كثیرهٔ وان اللّه امدك بنا, فقال لهم , الموعد حفرتی وبقعتی التی استشهد فیها وهی كربلا)). ((ای حجت خدا بر مردم ! خداوند متعال جدت رسول خدا(ص )را به وسیله مادر بسیاری از جنگها كمك كرده است واكنون هم مارا برای نصرت شمافرستاده است )).

حضرت در پاسخ فرمود: ((وعده گاه من وشما در كربلا)). گـفتند: ((ما از طرف پروردگار مامور به اطاعت از شما هستیم , اگر خوف این باشد كه آنان در بین راه به شما صدمه ای بزنند ما همراه شما باشیم )). امام حسین (ع) فرمود: ((تا به كربلا نرسم , آنان نمی توانند به من آزاری برسانند))[۱] .

در حـالات ((ابو محمد واقدی وزرارهٔ بن خلج )) توضیح داده شد كه نزول ملائكه در جنگها صرفا برای تقویت روحیه واطمینان قلب سربازان اسلام است واگرملائكه مستقیما وارد صحنه , كارزار شـونـد, دیـگر ارزشی برای شهید وجهاد باقی نمی ماند اكنون لازم است با ملائكه وهدف از خلقت واصناف آنان آشنا شویم .

● نام ملائكه در قرآن

در قـرآن كریم نام ((جبرئیل , میكائیل , وهاروت وماروت )) آمده است وبقیه , فقطاوصاف آنان ذكر شده و((اسرافیل وعزرائیل )) در روایات از آنان نام برده شده است .

● خلقت ملائكه

نظر به اینكه ملائكه موجودات نامرئی هستند, لذا از قلمرو درك وحس ماخارج می باشند وقهرا از كـیفیت خلقت آنان نیز اطلاعی نداریم مگر آن مقداری را كه خداوند متعال در قرآن مجید از آنان توصیف كرده است . اجـمـالا ملائكه موجوداتی هستند كه عصیان الهی نمی كنند, مشغول تسبیح وتقدیس پروردگار هـستند واز عبادت پروردگار, سیر وخسته نمی شوند اكنون آیاتی از قرآن كریم در این باره آورده می شود تا زمینه آشنایی بیشتری فراهم آید:

۱) ملائكه ای دارای دوبال وبعضی سه بال وبعضی چهار بال هستند: (الحمد للّه فاطر السموات والارض جاعل الملائكهٔ رسلا اولی اجنحهٔ مثنی وثلاث ورباع )[۲] .

((آیا منظور از ((بال )), همین بال شبیه پرندگان است ؟

آن وقت سه بال معنا ندارد,لذا اینها تعابیر كنایی هستند واشاره به مقامات آنان دارد كه ((ما منا الا له مقام معلوم ))[۳] .

۲) ملائكه , جنبه امارت وفرماندهی دارند مانند جبرئیل : (مطاع ثم امین )[۴] .

۳) حمل عرش الهی : (الذین یح ملون العرش ومن حوله یسبحون بحمدربه م )[۵] .

۴) شـفـاعت به اذن الهی :(وكم من ملك فی السموات لا تغنی شفاعتهم شیئا الامن بع د ان یاذن اللّه لمن یشا)[۶] .

۵) لعن بر كفار: (اولئك علیهم لعنهٔ اللّه والملائكهٔ )[۷] .

۶) بـشـارت بـه مؤمنان : (ان الذین قالوا ربنا اللّه ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائكهٔ الا تخاف وا ولا تحزنوا وابشروا بالجنهٔ )[۸] .

۷) كتابت اعمال : (وان علیكم لحافظین كراما كاتبین )[۹] .

۸) امـداد مـؤمـنـین : (واذ تقول للمؤمنین الن یكفیكم ان یمدكم ربكم بثلاثهٔ آلاف من الملا ئكهٔ منزلین )[۱۰] .

۹) حفظ انسانها از حوادث : (له معقبات من بین یدیه ومن خلفه یحفظونه من ام ر اللّه )[۱۱] .

۱۰) مامور تدبیر واداره امور جهان هستند: (فالمقسمات امرا)[۱۲] ,(فالمدبرات امرا)[۱۳] .

● رؤیت ملائكه

آیا ملائكه دیده می شوند؟

قرآن كریم , دو مورد از رؤیت را ذكر كرده است :

۱) ((در عـذاب قـوم لـوط)), ملائكه ابتدا نزد حضرت ابراهیم (ع) آمدند,ابراهیم (ع) برای آنان گـوسـالـه ای بـریـان كرد, ولی مشاهده كرد كه آنان لب به طعام نمی زنند, لذا ترسید اما ملائكه گفتند: ((نترس ما ماموران عذاب قوم لوط هستیم )): (فـلـمـا رای ایـدیـهـم لا تـصـل الـیـه نكرهم واوجس منهم خیفهٔ قالوا لا تخف انا ارسلناالی قوم لوط)[۱۴] .

۲) ودر مـورد حضرت مریم (س ) آمده كه ملكی به صورت آنسان نزد او آمد,مریم ترسید, فرشته گفت : (انما انا رسول ربك لا هب لك غلاما زكیا)[۱۵] . از وقایع جنگ بدر هم استفاده می شود كه مؤمنین , ملائكه را در بدرمشاهده كرده اند, منتها آنان را نشناخته اند[۱۶] .

● عصمت ملائكه

▪آیـا مـلائكـه از مقام عصمت برخودار هستند؟

چند آیه در قرآن كریم آمده است كه ملائكه معصیت نمی كنند, یكی مربوط به مامورین جهنم است : (یـا ایـهـا الذین امنوا قوا انفسكم واهلیكم نارا وقودها الناس والحجارهٔ علیهاملا ئكهٔ غلاظ شداد لا یعصون اللّه ما امرهم ویفعلون ما یؤمرون )[۱۷] . دیـگـری در مـقـام تنزیه پروردگار از داشتن فرزنداست كه ((ملائكه )) فرزندان خداوند نیستند: (وقـالـوا اتـخذ اللّه ولدا سبحانه بل عباد مكرمون لا یسبقونه بالقول وهم ب ام ره یعملون )[۱۸] (یخافون ربهم من فوقهم ویفعلون ما یؤمرون )[۱۹] .

علامه طباطبائی (قدس سره ) می فرماید: ((تـكلیف ملائكه از سنخ تكالیف معهود اجتماعی انسانی نیست كه به دنبال آن ثواب وعقاب بیاید, بـلكه ملائكه موجودات نورانی هستند كه چیزی را انجام نمی دهند مگر آنكه پروردگار عالم اراده كرده باشد, لذا پاداش وكیفری هم بر اعمال آنان مترتب نیست وتكوینا مكلف هستند))[۲۰] .

پی‌نوشتها:

۱) لهوف , ۲۷ بحار, ۴۴/۳۳۰.

۲) فاطر/۱.

۳) صافات / ۱۶۴.

۴) تكویر / ۲۱.

۵) غافر/۷.

۶) نجم /۲۶.

۷) بقره /۱۶۱.

۸) فصلت /۳۰.

۹) انفطار/۱۱.

۱۰) آل عمران /۱۲۴.

۱۱) رعد/۱۱.

۱۲) ذاریات /۴.

۱۳) نازعات /۵.

۱۴) هود/۷۰.

۱۵) مریم /۱۹.

۱۶) مغازی , واقدی , ۱/۷۹.

۱۷) تحریم /۵.

۱۸) انبیا / ۲۶.

۱۹) نحل / ۵۰.

۲۰) المیزان , ۱۹/۳۳.



همچنین مشاهده کنید