چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
نگاه اسلام به کنیزان اسرای جنگی
نگاه اسلام به کنیزان ( اسرای ) جنگی
مقدمه :
یکی از ایرادات سنگینی که به دعوت پیامبر(ص) و همچنین عملکرد ایشان در دوران حکومت مدینه می گیرند موضوع اسیران و خاصه کنیزان می باشد .
این ایراد در دو قسمت زیر برجسته شده و بر سر کلیت دعوت توحیدی اخلاقی پیامبر(ص) کوبیده می شود :
۱- تایید اسارت در اسلام
۲- دستور به تصاحب کنیزان ( هر چند شوهر دار )
متاسفانه ، ایراد کنندگان اولیه ، بدون اطلاع درست از مبانی دعوت پیامبر(ص) و شرایط تاریخی عصر نزول و محدودیتهای حکومتی او و همچنین درک مردم از حقوق انسانی و حد پذیرش آنها ، با موضوع اسارت بصورت حتی خصمانه ، با رویکرد نفی دین اسلام ، برخورد کرده و در این راستا ، هر گونه گزارش تاریخی نادر و یا غلطی را از لابلای گزارشهای مختلف انتخاب و برای اثبات ادعاهای خود بکار گرفته اند .
در این مجال اندک ، قصد بررسی موضوع از منظر تاریخی و شرایط عصر نزول نیست ، بلکه ( با توجه به تفسیر حضرت آیه اله عابدینی از فقهای نو اندیش و صاحب نظر ) اجمالا به سه اصطلاح ما ملکت ایمانکم = آنچه از گذشته در تملک شماست و فَشُدُّوا الْوَثَاقَ = کنایه از گرفتن اسیر و اسیر می پردازیم :
الف ) ما ملکت ایمانکم
به ادعای شبهه افکنان ، آیاتی که مشتمل بر جمله فوق هستند ، اجازه تصاحب کنیزان ( اسرای زن ) را به سربازان مسلمان می دهد .
جواب :
با نگاهی اجمالی به آیات قرآن ، ۱۵ آیه وجود دارد که به اسرا و کنیزان جنگهای قبل از اسلام اشاره می کند که با " ماملکت ایمانکم " عنوان میشود .
این جمله از فعل ماضی ( زمان گذشته ) استفاده کرده که به کنیزانی اشاره میکند که در جنگهای قبل از اسلام به اسارت اعراب درآمده و در خانه و یا شهر آنها زندگی می کنند و حداقل ۱۴ سال از اسارت آنها میگذرد و هیچ ارتباطی به اسرای جنگهای پیامبر(ص) ندارند .
و دقیقا ، دستور به رعایت اخلاق و حقوق در مورد آنها ، در حد زنان آزاد ، در آن آیات موج میزند ، که به بهانه کنیز بودن ، رهایشان نکنند و یا مورد آزار و یا تضییع حقوق انسانی قرار ندهند . **
بطور مثال :
وَ مَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ مِنْکُمْ طَوْلاً أَنْ یَنْکِحَ الْمُحْصَناتِ الْمُؤْمِناتِ فَمِنْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ مِنْ فَتَیاتِکُمُ الْمُؤْمِناتِ ۱
و هر کس که توانایی ازدواج با زنان (آزاد) پاکدامن با ایمان را ندارد ، می تواند با زنان پاکدامن از بردگان با ایمانی که در اختیار دارید ازدواج کند .
وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ إِلّا ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ۲
و زنان شوهردار (بر شما حرام است) مگر آن ( اسرایی ) را که از قبل مالک شده اید .
وَ اعْبُدُوا اللهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ بِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکینِ وَ الْجارِ ذِی الْقُرْبی وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبیلِ وَ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ۳
و خدا را بپرستید; و هیچ چیز را همتای او قرار ندهید; و به پدر و مادر، نیکی کنید ; همچنین به خویشاوندان و یتیمان و مستمندان، و همسایه نزدیک، و همسایه دور، و دوست و همنشین، و واماندگان در سفر، و بردگانی که مالک آنها هستید .
ادامه دارد :
ب ) اسیر
آنچه که از آیات قران در مورد اسارت و اسیر دریافت می شود ، همان اصل عمومی موجود در قوانین همه ملتها در جنگها بوده که لازمه هر عملیات جنگی بوده و هنوز هم هست .
ولی علیرغم رفتارهای غیراخلاقی عرب قبل از اسلام ، با اسرای جنگی ، اخلاقی فراتر از آنچه که در تصور عرف اجتماعی آن عصر بوده ، در دستورات قرآن دیده می شود .
که در سه قسمت قابل توجه است :
جواز اسارت گرفتن به شرط خاتمه جنگ
ما کانَ لِنَبِیٍّ أَنْ یَکُونَ لَهُ أَسْری حَتّی یُثْخِنَ فِی الْأَرْضِ ۴
هیچ پیامبری حق ندارد اسیرانی [از دشمن] بگیرد، تا کاملاً بر آنها پیروز گردد .
الزام به آزاد کردن اسرا
فَإِذا لَقِیتُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّی إِذَا أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً ۵
و هنگامی که با کافران در میدان جنگ روبهرو شدید گردنهایشان را بزنید ، ( و این کار را همچنان ادامه دهید ) تا به اندازه کافی دشمن را در هم بکوبید؛ در این هنگام اسیران را محکم ببندید ؛ سپس یا بر آنان منّت گذارید ( و آزادشان کنید ) یا در برابر آزادی از آنان فدیه [= غرامت] بگیرید .
نکته مهم : نکته بسیار مهم و اخلاقی که در این آیه موج می زند ، لزوم آزاد سازی اسیران می باشد ، که باید یا بدون اخذ معادل و یا گرفتن معادلی انجام گیرد . و هیچگونه دستوری مبنی بر نگهداری به اجبار و یا تملک آنها نمی دهد .
اما مهمتر از نکته فوق ، تقدم آزاد سازی اسیران ، بدون اخذ معادل ( چه مالی و چه غیر آن ) می باشد که بیانگر توجه عمیق اسلام ، به حقوق انسانی اسیران بوده که به هیچ وجه نباید به بهانه های مادی و یا غیره پایمال شود .
رعایت همه حقوق انسانی اسرا
إِنَّ الْأَبْرَارَ ..... وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا ۶
و غذای (خود) را با اینکه به آن علاقه ( و نیاز ) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» میدهند!
همانطور که از آیات مختلف قرآن و بخصوص آیه زیر برداشت می شود ، ابرار و نیکان ، بالاترین مقام را نزد خدا داشته که برجسته ترین ویژگی آنها ، انفاق و بخشش آن چیزی است که به آن دلبسته اند .
لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون و ما تنفقوا من شیء فان الله به علیم ۷
هرگز به (حقیقتِ) نیکوکاری نمی رسید مگر این که از آنچه دوست می دارید، (در راه خدا) انفاق کنید; و آنچه انفاق می کنید، خداوند از آن آگاه است.
که در آیه فوق الذکر ( ۸ سوره انسان ) ، یکی از مصادیق این بخشش را ، بخشش به اسیران معرفی می کند .
هر چند در روایات رسیده از پیامبر(ص) و سیره ایشان در جنگها نیز ، موضوع مذکور کاملا صراحت دارد که به یک مورد اشاره می شود :
و روی عن الزهری روی عن النبی قال لأصحابه فی الأسری: استوصوا بهم خیرا. فکان أبو العاص بن الربیع یقول: کنت مع رهط من الأنصار و کان التمر زادهم و الخبز معهم قلیل، وکنا إذا تغدینا أو تعشینا، أکلوا التمر و آثرونی بالخبز، حتی إن الرجل لتقع فی یده الکسرة فیدفعها إلی، جزاهم الله خیرا. وکان الولید بن الولید بن المغیرة یقول مثل هذا ویزید: وکانوا یحملوننا و یمشون. ۸
از زهری برایم ( واقدی نویسنده کتاب مغازی ) روایت کردند که پیامبر (ص) فرمود: درباره اسیران نیکو رفتار کنید .
در این باره ابو العاص بن ربیع میگوید: من در دست گروهی از انصار اسیر بودم، خدا خیرشان دهد، هر گاه شام یا نهار میخوردیم نان را که بسیار کم بود به ما اختصاص میدادند و خودشان خرما میخوردند. گاه در دست بعضی فقط یک قطعه کوچک نان بود، و همان را هم به من میدادند . ولید بن مغیره هم این موضوع را تأیید کرده و افزوده است: انصار ما را سوار میکردند و خود پیاده میرفتند.
و در یک کلام :
آنچه که از آیات قرآن و سیره پیامبر(ص) در مورد اسیران جنگی فهمیده می شود به شرح زیر است :
مسلمانان ، در صورتی مجاز به گرفتن اسیر هستند که جنگ مختومه شده باشد .
پس از خاتمه جنگ ، بایستی همه اسرا آزاد شوند ( بدون اخذ معادل و یا با اخذ آن ) .
در مدتی که اسیری دست شماست ، موظف به رعایت حقوق انسانی او مثل بقیه هستید .
** البته آن دسته از اسرای زنی که در جنگهای اسلام ، به هر دلیلی حاضر به بازگشت به قبیله و منطقه خود نبودند ، جهت امکان تهیه یک سرپناه برای آنها و جلوگیری از آسیبهای روانی و اجتماعی ، شامل این احکام نیز می شدند .
محمد صالحی
زیرنویسها :
۱- نساء – ۲۵
۲- نساء – ۲۴
۳- نساء – ۳۶
۴- انفال – ۶۷
۵- محمد – ۵
۶- انسان آیات ۵ تا ۸
۷- آل عمران ۹۲
۸- المغازی، واقدی، ج ۱، ص ۱۱۹ ص ۸۰ عربی ، ص ۷۳ ترجمه دامغانی ( متن ۸۸)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست