چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
رحمت الهی
رحمت و مهر حق به همه موجودات و به ویژه انسان، حقیقتی است كه چون روز روشن و خورشید تابناك در برابر دید هر عاقل منصفی است و به نظر نمی رسد كه نیازی به توضیح و تفصیل و شرح و بیان داشته باشد.
ولی از آنجا كه گاهی دیو غفلت به انسان حمله می كند و چشم او را از تماشای حقایق فرو می بندد و بیماری خطرناك نسیان از حقایق را بر انسان چیره می سازد، تذكر واقعیاتی كه در زندگی آدمی نقش مثبت دارد خالی از فایده و سود عظیم نیست.
رحمت و مهر حق هم از جمله حقایقی است كه ممكن است در معرض غفلت و فراموشی قرار گیرد و از این ناحیه ضربه غیر قابل جبرانی به انسان وارد گردد، به همین خاطر تذكر این حقیقت چه با زبان از باب تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ و چه با قلم امری لازم و ضروری به نظر می رسد، باشد كه با شنیدن رحمت و مهر و حق و جلوه های تابناكش و با مطالعه این واقعیت جاوید و سرمد، كه در رگ و پی همه عناصر موجودات چون چشمه آب شیرین جاری است، بیداری به انسان دست دهد و از پی این بیداری به شهر بینایی برسد و با رسیدن به شهر بینایی به تماشای زیباترین مناظر معنوی و مظاهر ملكوتی كه همانا جلوه های رحمت او در افق وجود و حیات موجودات است موفق گردد و علاوه بر علاج بیماری غفلت و مرض نسیان در میدان تأمین سعادت دنیا و آخرت قرار گیرد.
از معارف الهیه استفاده می شود كه شروع آفرینش بر پایه رحمت بوده، تا جایی كه می گویند مجموعه هستی و همه مخلوقات ظهور رحمت حق اند و تداوم حیاتشان ـ چه در مرحله مادی و چه در میدان هدایت و معنویت ـ به رحمت حضرت اوست.
آسمان ها و زمین و آنچه در آنهاست جلوه رحمت حق است و كتاب های آسمانی و نبوت پیامبران و امامت امامان ، مظاهر رحمت حضرت ارحم الراحمین است.
او بنابر آیات و روایات به دشمنان و مخالفان نیز برای زمینه سازی نجاتشان چشم محبت دارد و دوست دارد آنان هم چون دیگر بندگان به راه مستقیم آیند و به عبادت و اطاعت گردن نهند و به توبه واقعی موفق آیند.
محبت و مهر او در این زمینه تا جایی است كه نقل شده:
«أوَّلْ ما خَلَقَ الله القَلَم، أوَّل ما كَتَب القَلَم أنا التَّوّابُ أتُوبُ علی مَنْ تابَ»
توّابی او ـ كه به معنای قبول كردن توبه اهل توبه است ـ عین رحمت و مهر او به تائبین است و این گنهكارانند كه باید فرصت عظیم توبه را ـ كه از مظاهر رحمت و مهر حضرت محبوب است ـ غنیمت بشمارند و خود را در معرض این نسیم ویژه ملكوتیّه قرار دهند.
رحمت و مهر حضرت او ، بنا بر اعتقاد اهل دل و متخصصان علوم اسلامی و معارف الهیه دارای جلوه عام و جلوه خاص است، كه از جلوه عامش تعبیر به رحمت رحمانیه و از جلوه خاصش تعبیر به رحمت رحیمیه می شود، توضیح رحمت عام و رحمت خاص نیاز به كتابی به پهنای آفرینش و همه صفحات هستی دارد و در این دفتر مختصر از باب :
آب دریا را اگر نتوان كشید هم به قدر تشنگی باید چشید
مسائلی از جلوه رحمت عام و جلوه رحمت خاص به رشته تحریر آمده تا برای خوانندگان عزیز نشان اندكی از دریای بی پایان مهر و رحمت حق باشد، شاید از این رهگذر دست دوستی به حضرت حق دهند و از شیطان و حزبش كه دشمنان سرسخت انسان اند دست بردارند و به راه مستقیم كه همان راه پیامبران و صدیقان و صالحان و شهیدان است درآیند و عمر به ایمان و اخلاق و عمل صالح سپری نمایند.
● رحمت عام الهی
رحمت عام اقتضا دارد كه انواع نعمت های مادی و رزق و روزی ظاهری را بر پهن دشت زمین قرار دهد و هر كسی را با هر مسلك و موقعیتی بر سر این سفره عام بار دهد و او را در بهرهوری و سود جویی از آن برابر نیاز و حقی كه دارد آزادی دهد ولی استفاده كردن از این سفره در صورتیكه مقدمه ای برای بندگی و عبادت و خدمت به خلق نباشد هیچ ارزش و اعتباری به انسان نمی دهد .
قصر و كاخ ، منزل و مسكن ، پوشاك ابریشمی و حریر ، لباس های گران و رنگارنگ ، سفره های پر از غذاهای لذیذ ، مركب های كم نظیر ، فرش های زربافت ، باغستان و گلستان ، كارگاه و كارخانه و . . . در صورتی كه فقط برای تأمین نیاز بدن و شهوت به كار گرفته شود ، مفت و مجانی اش گران و كم و زیادش یكسان و وسعت و تنگی اش برابر و ابداً ملاك ارزش و اعتبار نیست .
● ارزش واقعیت ها
تیمور گوركانی در اوج قدرت و عظمت و پادشاهی و سلطنتش با لُنگی كه به كمر بسته بود و در آن زمان دویست دینار طلا ارزش داشت وارد حمام شد ، از پیرمردی كه در حمام مشغول شست و شوی خود بود پرسید : پدر جان قیمت و ارزش مرا می دانی ؟ پیرمرد با كمال شجاعت پاسخ داد : آری ; امیر تیمور گفت : ارزشم را بگو ; پیرمرد گفت : دویست دینار ; تیمور گفت : پیرمرد ! فقط لنگ من دویست دینار ارزش دارد ; گفت : قربان ارزش شما را با لنگی كه به كمر بسته اید حساب كردم ! !
آری ; اگر انسان از ویژگی های انسانی تهی باشد و از صفات عالی اخلاقی بهره ای نداشته باشد و محروم از ایمان و عمل صالح زندگی كند و به خلق خدا سودی نرساند با دارا بودن همه عناصر مادی و رزق و روزی ظاهری تهیدست و فقیر و بدبخت است و ارزش و اعتباری برای او نخواهد بود .
سفره عام سفره ای نیست كه كسی را از آن محروم كنند و در عطا كردنش نسبت به آن دریغ ورزند ، این سفره ای است كه كافر و مؤمن ، مشرك و مسلمان ، مخلص و منافق می توانند از آن بهره مند شوند ، برای بنده كمال و ارزشی نیست كه سر سفره عام پروردگار باشد چرا كه خداوند از روی فضل خود همه را بر سر این سفره دعوت كرده ، بار عام داده است .
كُلاًّ نُّمِدُّ هؤُلاَءِ وَهؤُلاَءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُوراً.
هر یك از دو گروه دنیا طلب و آخرت خواه را در این دنیا از عطای پروردگارت یاری دهیم وعطای پروردگارت در این دنیا از كسی ممنوع شدنی نیست .
ای كریمی كه از خزانه غیب *** گبر و ترسا وظیفه خور داری
دوستان را كجا كنی محروم *** تو كه با دشمنان نظر داری
● گستره رحمت عام
عطای مادی و رزق ظاهری حق نه فقط به انسان های صالح و غیر صالح می رسد ، بلكه همه جنبندگان از آن نصیب و بهره دارند .
وَمَا مِن دَابَّهٔ فِی الاَْرْضِ إِلاَ عَلَی اللهِ رِزْقُهَا . . .
و هیچ جنبده ای در زمین نیست مگر اینكه روزیِ او برخداست .
گستره رحمت الهیه و مهر ربانیه ، به گونه ای است كه همه مخلوقات و موجودات در گستردگی و سعه آن قرار دارند و از همین باب است كه هیچ مخلوقی را بی نصیب از راه رشد و تكامل مخصوص به خود رها نكرده است و در این زمینه به انسان عنایت ویژه شده است .
میلیاردها چرخ در جهان هستی با نظم و حسابی دقیق می چرخد و انواع نعمت ها را سر سفره انسان می گذارد تا زمینه رشد و تعالی و تكامل انسان در پرتو عمل به خواسته های حق فراهم آید .
اینكه انسان را رها نكرده و به خود وا نگذاشته است نشان از مهر گسترده و رحمت واسعه او به این موجود دارد .
در قرآن هشدار می دهد كه ما شما را به بازیگری نیافریده ایم و علاوه بر این دنیا كه برای شما خانه تكلیف و مسؤولیت است آخرتی هم قرار داده ایم تا نیكان به پاداش نیكی و عاصیان به عذاب عصیانشان برسند .
أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثاً وَأَنَّكُمْ إِلَیْنَا لاَ تُرْجَعُونَ.
آیا پنداشته اید كه شما را بیهوده و عبث آفریدیم و اینكه به سوی ما بازگردانده نمی شوید ؟
بی تردید خدای عالِم و دانا و حكیم و توانا هیچ موجودی را بی هدف نیافریده ، به ویژه انسان را ـ كه از او به عنوان گل سرسبد آفرینش تعبیر می شود ـ از مشتی خاك آفریده و از روح خود در او دمیده تا این ظرف ذاتاً پاك ، به دانش و دانایی و عبادت و بندگی و احسن عمل و نهایتاً به رحمت رحیمیه حق در دنیا و آخرت برسد .
حال اگر كسی محروم از دانش و عبادت و احسن عمل و در نتیجه محروم از رحمت حق شود و به خاك تیره بختی و سیه روزی بنشیند ، بلای عظیم محرومیت را خود برای خود فراهم آورده و زمینه شقاوت ابدی را به دست خود بر ضد خود مهیا نموده است .
● بحثی پیرامون رحمت
چون دو اسم شریف رحمن و رحیم از اسمای محیطه است كه تمام دار تحقق در ظل این دو اسم شریف به اصل وجود و كمال آن رسیده و می رسند و رحمت رحمانیه و رحیمیه شامل جمیع دار وجود است ، حتی رحمت رحیمیّه كه جمیع هدایت هادیان طریق توحید از جلوه آن می باشد شامل همه هست ، جز آنكه افرادی كه از فطرت استقامت خارج شده اند به سوء اختیار خود و به خواست خود ، خود را از آن محروم نمودند ، نه اینكه این رحمت شامل حال آنان نیست حتی در عالم آخرت كه روز دروی كِشته های زشت و زیباست ، آنانكه كِشته های زشت دارند خود قاصرند كه از رحمت رحیمیه استفاده نمایند.
● رحمت الهی به موسی و فرعون
افسوس كه ما از قرآن تعلیم نمی گیریم و به این كتاب الهی نظر تدبّر و تعلّم نداریم و استفاده ما از این ذكر حكیم كم و ناچیز است ، اكنون تفكر در آیه شریفه ذیل راه هایی از معرفت و درهایی از امید و رجا را به قلب انسان مفتوح كند .
اذْهَبَا إِلَی فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَی * فَقُولاَ لَهُ قَوْلاً لَّیِّناً لَّعَلَّهُ یَتَذَكَّرُ أَوْ یَخْشَی.
هر دو به سوی فرعون بروید ; زیرا او در برابر خدا سركشی كرده است . * پس با او سخنی نرم سخن گویید ، امید است كه هوشیار شود و آیین حق را بپذیرد یا بترسد و از سركشی باز ایستد .
طغیان فرعون به جایی رسید كه گفت :
. . . أَنَا رَبُّكُمُ الاَْعْلَی.
. . . من پروردگار بزرگ تر شما هستم .
و علوّ و فسادش بر پایه ای قرار گرفت كه درباره او نازل شده :
. . . یُذبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَیَسْتَحْیی نِسَاءَهُمْ . . ..
. . . پسرانشان را سر می برید و زنانشان را برای بیگاری گرفتن زنده می گذاشت . . .
و به مجرّد خوابی كه دید و كَهَنه و سَحَره به او خبر دادند كه موسی بن عمران (علیه السلام) طلوع خواهد كرد ، زن ها را از مردها جدا كرد و بچه های بی گناه را ذبح نمود و آن همه فساد مرتكب شد ! !
خدای رحمان به رحمت رحیمیه خود در جمیع زمین نظر كرد و متواضع ترین و كامل ترین نوع بشر یعنی نبی عظیم الشأن و رسول عالی مقام مكرّمی مانند موسی بن عمران علی نبیّنا و آله و علیه السلام را انتخاب فرمود و او را با دست تربیت خود تعلیم و تربیت نمود چنانكه می فرماید :
وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَی آتَیْنَاهُ حُكْماً وَعِلْماً وَكَذلِكَ نَجْزِی الْمُـحْسِنِینَ.
چون به توانایی جسمی و عقلی خود رسید و رشد و كمال یافت ، به او حكمت و دانش دادیم ; و اینگونه نیكوكاران را پاداش می دهیم .
و پشت او را به برادر بزرگواری چون هارون قوی فرمود و هر دو بزرگوار را كه از گل های سرسبد عالم انسانیت بودند انتخاب فرمود ، چنانكه در قرآن می فرماید :
وَأَنَا اخْتَرْتُكَ . . ..
و من تو را به پیامبری برگزیدم . . .
و می فرماید :
. . . وَلِتُصْنَعَ عَلَی عَیْنِی.
با مراقبت كامل من پرورش یابی و ساخته شوی .
و می فرماید :
وَاصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسِی * اذْهَبْ أَنتَ وَأَخُوكَ بِآیَاتِی وَلاَ تَنِیَا فِی ذِكْرِی.
و تو را برای اجرای اهداف خود ساختم و انتخاب كردم . * تو و برادرت با معجزات من برای هدایت گمراهان بروید و درباره ذكر من كه ابلاغ وحی است سستی نورزید .
و دیگر آیات شریفه كه در این موضوع وارد شده است و از حوصله بیان خارج است و قلب عارف را خصوصاً از این دو كلمه شریفه وَلِتُصْنَعَ عَلَی عَیْنِی ، وَاصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسِی .
نصیبی است كه گفتنی نیست !
تو نیز اگر چشم دل باز كنی یك نغمه روحانی لطیفی می شنوی كه جمیع مسامع قلبت و سراسر وجودت از سرّ توحید پر می شود .
و بالجمله با همه تشریفات خدای تعالی این همه را تهیه دید و موسای كلیم را به ورزش های روحانی ورزیده فرمود چنانكه می فرماید :
. . . وَفَتَنَّاكَ فُتُوناً . . ..
. . .و چنانكه باید امتحانت نمودیم . . .
و سال ها او را در خدمت شعیب پیامبر ـ مرد راه هدایت و ورزیده عالم انسانیت ـ فرستاد ، چنانكه می فرماید :
. . . فَلَبِثْتَ سِنِینَ فِی أَهْلِ مَدْیَنَ ثُمَّ جِئْتَ عَلَی قَدَر یَا مُوسَی.
. . . پس سالیانی در میان اهل مدین ماندی ، سپس ای موسی ! بر اساس تقدیر الهی برای انتخاب شدن به مقام پیامبری اینجا آمدی .
و پس از آن برای اختیار و افتتان بالاتری ، او را در بیابان در طریق شام فرستاد و او راه را گم كرد و باران بر او فرو ریخت و تاریكی را بر او چیره فرمود و درد زایمان را بر همسرش عارض كرد و چون جمیع درهای طبیعت به روی او بسته شد و قلب شریفش از كثرات منفجر گشت و به جبّلت فطرت صافیه به حق منقطع شد و سفر روحانی الهی در این بیابان ظلمانی بی پایان به آخر رسید ، از سوی كوه طور آتشی دید .
پایگاه استاد حسین انصاریان
منبع: کتاب جلوه های رحمت الهی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا مجلس مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی دولت سیزدهم خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
روز معلم سلامت حج تمتع تهران هواشناسی قوه قضاییه شهرداری تهران سیل آموزش و پرورش دستگیری فضای مجازی شورای شهر تهران
بانک مرکزی دلار ارز خودرو قیمت دلار قیمت طلا ایران خودرو قیمت خودرو سایپا مالیات بازار خودرو تورم
سریال تلویزیون سینمای ایران سینما نون خ موسیقی تئاتر کتاب فیلم دفاع مقدس رسانه ملی
اسرائیل جنگ غزه رژیم صهیونیستی غزه فلسطین نوار غزه حماس عربستان یمن نتانیاهو ترکیه افغانستان
فوتبال پرسپولیس رئال مادرید استقلال سپاهان بایرن مونیخ تراکتور باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا اینستاگرام اپل فناوری همراه اول آیفون گوگل
داروخانه مسمومیت دیابت قهوه کاهش وزن بارداری خواب سلامت روان آلزایمر