پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بعد از جنگ تحمیلی
در تحولات بررسی شده بعد از جنگ تحمیلی عمدتاً سیاست تنشزدایی و تشنجزدایی بهكار گرفته شده است. طبق نظریه روزنا در تحولات سیاست خارجی ج . ا . ا . بعد از جنگ تحمیلی دو دسته متغیر داخلی (نقش، شخصیت، ساختار اجتماعی، دیوانسالاری) و تغییر محیطی (نظام بینالملل) تأثیرگذار بودهاند.
اهداف و سیاست آمریكا در منطقه خاورمیانه بهخصوص خلیجفارس به شكلهای متفاوتی بوده از جمله جنگ خلیجفارس اول (عراق و كویت) و جنگ آمریكا و عراق كه هركدام به شكلی در سیاست خارجی ج . ا . و در فرآیند تصمیمگیری مؤثر بوده، گسترش بحث جهانی شدن و افزایش ارتباطات و طرح نظریه رویارویی تمدنی نیز از علل بینالملل بكارگیری (سیاست تنشزدایی) بوده است ذهنیت نخبگان سیاسی و ایدئولوژی اسلامی و نقش افكار عمومی نیز در بكارگیری سیاست تنشزدایی مؤثر بوده، ساختار تصمیمگیری و افراد تصمیمگیرنده نیز مؤثر بوده (بعد از جنگ تحمیلی) بیطرفی ایران در جنگ عراق و كویت و همچنین تصمیم بر گسترش همكاری ایران و عربستان و بیطرفی فعال در جنگ آمریكا و عراق از پارامترهای مهم میباشند، با بررسی این عوامل و نظر به اینكه برخی از آنها داخلی و برخی بینالمللی هستند، مشاهده میشود كه هر یك به نحوی در سیاست خارجی ج . ا . ا. و همچنین بكارگیری سیاست تنشزدایی كه تحول عمده بعد از جنگ بشمار میرود مؤثر بودهاند و در نهایت فرضیه تحقیق مبتنی بر تأثیرگذار بودن دو متغیر داخلی و محیطی بر تحولات ایران بعد از جنگ براساس تئوری روزنا از عمدهترین بحثهای این تحقیق میباشد.
●هدف
بررسی علل تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در یك مرحله زمانی خاص بوده (بعد از جنگ) و توجه به آنها میتواند در زمینه اجرایی و كاربردی در حیطه سیاست خارجی مؤثر واقع شود.
●سؤال اصلی
تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (بعد از جنگ) تحت تأثیر چه عوامل مهمی شكل گرفتهاند.
●فرضیه
در چارچوب نظری جیمز روزنا این است كه تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بعد از جنگ تحت تأثیر دو دسته از متغیرهای داخلی و محیطی شكل گرفته است.
●سؤالات فرعی
۱ - رابطه نظام بینالملل و تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (بعد از جنگ)
۲ - فرهنگ اجتماعی و تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (بعد از جنگ)
۳ - ساختار تصمیمگیری و تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (بعد از جنگ)
بهطور كلی بهنظر جیمز روزنا در تصمیمگیری سیاست خارجی علت رفتار سیاسی حكومتها به مجموعهای از این عوامل پنجگانه مربوط میشود: ۱ - متغیر شخصیت تصمیمگیرنده؛ ۲ - نقش و میزان اختیارات تصمیمگیرنده؛ ۳ - متغیر دیوانسالاری حكومتی؛ ۴ - متغیر جامعه؛ ۵ - متغیر نظام بینالملل.(۱) در كشورهای بزرگ با وضعیت اقتصادی و سیاسی توسعه یافته باز، اولویت متغیرها بدین ترتیب هستند، نقش، جامعه، دیوانسالاری، نظام بینالملل و شخصیت در حالی كه در كشورهای كوچك توسعه نیافته با جابهجایی قابل توجه متغیرها بدین ترتیب شخصیت، نظام بینالملل، نقش، جامعه و دیوانسالاری، مواجه هستیم.
مدل پیوستگی روزنا بسیار پیچیده است بهنظر وی در محیط داخلی ۲۴ زمینه و در چهار مقوله كلی نخبگان، نمادها، ایستارها و پویشها و در محیط خارجی ۶ محیط فرعی ـ مجاور، منطقهای، منابع نژادی، سازمانی، جنگ سرد ـ بر پیروزی و موفقیت و یا سیاست خارجی تأثیر میگذارد. بهطور كلی مقام طرحها و نظریهها و یا میتوان گفت بیشتر آنها دارای نقاط ضعف و قوتی هستند كه البته باید به آنها توجه شود. امّا بهطور كلی طرح روزنا برای ارائه پژوهش حاضر انتخاب گردیده و به نظر مناسب میآید. در این نوشتار تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی با توجه به فرضیه مطرح شده در چارچوب نظریه (اتصال دو سطح داخلی و خارجی) یا نظریه بهم پیوستگی روزنا مطرح میگردد. زیرا ایران كشوری در حل توسعه بوده و متغیر نظام بینالملل عامل تأثیرگذار در تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران میباشد.
نكته قابل ذكر این است كه از میان متغیرهای زیادی كه روزنا نام میبرد متغیرهای واسطهای آن شامل متغیرهای محیط داخلی (جامعه، نقش، شخصیت، دیوانسالاری) و محیط عملیاتی (نظام بینالمللی هست. در این تحقیق مدنظر قرار گرفته است.
«طرح پیوستگی شرح تفصیلی طرح پیشنظریه وی است» طرح پیوستگی در این طرح وی، مبادلات بین دو حوزه داخلی و خارجی سیاست خارجی را به بحث میگذارند(۲)، روزنا مرحله آغازین و مرحله آخرین اتصالات و مبادلات را به ترتیب برونداد و درونداد نامیده كه هر یك از این دو مرحله یا از محیط و جامعه سیاسی نشأت میگیرند و یا به آنها ختم میشوند. البته هر یك از اتصالات ممكن است سه نوع پویشهای مختلف زیر را داشته باشند:
۱ - پویش رخنهای كه یك بازیگر مستقیماً به خود اجازه میدهد تا در تخصیص آمرانه ارزشهای دیگر بازیگران شركت كند، مثلاً آمریكا به خود اجازه میدهد تا دیگر كشورها را از داشتن سلاح اتمی محروم كند.
۲ - پویش عكسالعملی كه حاكی از رفتار خارجی یك بازیگر به مقتضای پاسخگویی به یك رویداد از خارج است مانند عكسالعمل جامعه اروپا به فتوای امام خمینی(ره) راجع به قتل سلمان رشدی.
۳ - پویش تقلیدی، كه با مشاهده تحول در یك كشور سیاستگذاران رقیب سعی در ایجاد همان تحول در خود میگیرند مانند سرمایهگذاری عراق روی موشكهای اسكاد. متعاقباً استفاده ایران از مدل دستكاری شده آن.
درونداد
برونداد
از محیط
از جامعه سیاسی
مستقیم غیرمستقیم
مستقیم غیرمستقیم
به محیط
به جامعه سیاسی
مستقیم غیرمستقیم
مستقیم غیرمستقیم
تحولات سیاست خارجی بعد از جنگ با دو دوره ریاست جمهوری روبهرو بود دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی. به علت پیچیدگیهایی كه در سیاست خارجی ایران وجود دارد میتوانیم بهطور كلی:
۱ - از سال ۱۳۶۸ ـــ ۱۳۷۶
۲ - از سال ۱۳۷۶ ـــ ۱۳۸۴
در این دو دوره دو گفتمان بر سیاست خارجی تأثیرگذار بوده است. گفتمان واقعگرای (دولت رفاهی ـ اقتصاد محور) یا به عبارتی مصلحتجویانه (تعبیر دكتر رمضانی) و گفتمان واقعگرای (دولت رفاهی ـ فرهنگی سیاسی محور) یا مردمسالارانه میپردازیم.
البته در زمان هاشمی بحث تنشزدایی با كشورهای حوزه خلیج فارس و مسایل مربوط به آن مطرح شد و در زمان آقای خاتمی تنشزدایی در سطح جهانی و بینالمللی مطرح گردید.
▪گفتمان اقتصاد محور ـ دولت رفاهی: عنصر محوری این گفتمان را واقعبینی در تنظیم و اجرای سیاست خارجی با رعایت ارزشهای اسلامی تشكیل میداد. در طول ۸ سال جنگ سیاست بیاعتمادی به ترتیبات بینالمللی هیچ یك از خواستههای تجدیدنظرطلبانه بینالمللی ایران را تأمین نكرد البته درك نخبگان سیاسی دوره هاشمی بیشتر ژئوپلتیك بود تا ایدئولوژیك در نتیجه تلاشهای انعطافپذیر جهتگیریهایی مصلحتگرایانه داشت تا ایران از انزوای سیاسی كه طی جنگ با عراق به او تحمیل شده بود بیرون آید. سیاست خارجی هاشمی در دو بخش حوزه خلیجفارس و همچنین كشورهای شمال قابل بررسی میباشد.(۳)
●گفتمان فرهنگی سیاسی محور ـ دولت رفاهی
پس از انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ سیاست تعدیل اقتصادی و قائل شدن به توسعه صنعتی دولتی جای خود را به توسعه سیاست داد و در روابط خارجی، پذیرش پلورالیسم جهانی به معنی نفی نظام تك قطبی و پذیرش تساوی فرهنگها به محور اصلی سیاست خارجی تبدیل شد.(۴)
در واقع تحول در گفتمان سیاسی رخ داد یعنی مشروعیت اثباتی جایگزین مشروعیت سلبی یعنی دوری گزیدن از دشمنتراشی و طرح شعارهای پرخاشگرانه و تحریككننده گردید و سیاست تنشزدایی در قالب این فكر بكار برده شد. هرچند تنشزدایی در ایران با تعریف تنشزدایی در سطح روابط بینالملل متفاوت است زیرا تنشزدایی در ایران حالتی ایدئولوژیك دارد و آرمانگراست و در جهت حفظ پرستیژ بینالمللی خود است در حالی كه تنشزدایی در سطح بینالملل از حالت ایدئولوژیك خارج شده و دو سویه میباشد یعنی هم تلاشی در جهت حفظ وضع موجود جهانی است و هم تلاشی همهجانبه در جهت تأمین منافع ملی.(۵)
●نظام بین الملل و سیاست خارجی
بهطور كلی منابع خارجی كه تأثیرگذار در سیاست خارجی دولتها هست ماهیت و ساختار نظام بینالملل، خصوصیات واحدهای سیاسی و تشكیلدهنده آن، توانائیهای واحدهای سیاسی در تعامدات بینالمللی و میزان تأثیرگذاری بر یكدیگر را در بر میگیرد. در سیاست تنشزدایی آقای هاشمی موارد ذیل مطرح گردید كه در بكارگیری این نوع سیاست خارجی مؤلفههای تأثیرگذار فراوانند ولی مختصراً دو مؤلفه كلی عبارتند از:
۱ - اهداف و سیاست آمریكا در منطقه خارومیانه (مخصوصاً خلیج فارس) كه شامل:
۱ - جنگ عراق و كویت حضور نظامی آمریكا در خلیج فارس؛
۲ - مسئله اعراب و اسرائیل و حضور سیاسی آمریكا در منطقه(۶)؛
۳ - شورای همكاری خلیج فارس و روابط آمریكا.(۷)
۲ - مسائل مربوط به آسیای مركزی (فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی)
همچنین در سیاست تنشزدایی خاتمی موارد ذیل مطرح گردید:
الف) اهداف و سیاست آمریكا در منطقه و خاورمیانه
۱ - حمله به افغانستان و اشغال آن؛
۲ - حمله به عراق و اشغال آن؛
۳ - مبارزه با انرژی اتمی ایران.
ب) سیاست آقای خاتمی در دو دوره ریاست جمهوری
۱ - توجه به اصل عزت، حكمت و مصلحت؛
۲ - تنشزدایی در روابط خارجی؛
۳ - گفتگوی تمدنها.
●فرهنگ اجتماعی و تحولات سیاسی خارجی
فرهنگ اجتماعی مفهومی كلی است كه عواملی چون نقش، شخصیت، ساختار اجتماعی كشورها را در بر میگیرد.(۸) بهطور كلی متغیرهای فرهنگی كه در سیاست خارجی ایران بعد از جنگ تأثیرگذار بودهاند را در سه مقوله بیان میكنیم:
۱ - تلقی و ذهنیت نخبگان سیاسی و باورهای ایدئولوژیك؛
۲ - افكار عمومی؛
۳ - جهانی شدن فرهنگ.
۱ - اصول و روشهای سیاست عملی ایران را میتوان نشأت گرفته از ایدئولوژی اسلامی دانست میتوان گفت اصول صلحگرایی و حفظ تمامیت ارضی، برقراری روابط دو جانبه، حفظ اسلام و ... جزء این اصول میباشد كه در سیاست خارجی ایران در دوره هاشمی و خاتمی تقریباً مطرح بوده است.
۲ - افكار عمومی ـ در بررسی افكار عمومی نقش جامعه بسیار مهم بود.
البته در موارد بحرانی بیشتر مشخص و بارز میشود و مردم در موارد بحرانی بیشتر به مسائل خارجی توجه نشان میدهند.
همانطور كه افكار عمومی تأثیرگذار است دولتها و سیاستگذاران خارجی هم افكار عمومی را میسازند. ملت ایران صلحطلب و علاقمند به فهم جهان است و تعامل با جهان با روحیه ایرانی سازگاری دارد بنابراین لحن جدید سیاست خارجی فرهنگ تعامل و گفتگوی تمدنها با حال و هوای ایرانیان سنخیت دارد و به آنها آرامش فكری و روحی و روانی میدهد.
۳ - از جهانی شدن فرهنگ هنگامی سخن میگوییم كه محصولات فرهنگی در سطح جهانی به گردش در میآیند.(۹)
پدیده فرهنگ جهانی در ارتباط با پدیدههای دیگر قرار دارد و در قیاسی جهانی در معرض استقبال یا عدم استقبال قرار میگیرد، كشورهای غربی به علت دارا بودن شرایط برتر و بهتر تكنولوژیكی از نقطهنظر ارتباطاتی قویتر بهنظر میرسند و در واقع زمینههای لازم جهت هدایت فرآیند جهانی شدن فرهنگ را دارند.
در این بخش به مباحث فرهنگی بالاخص فرهنگ اجتماعی و رابطه آن با سیاست و نحوه تأثیرگذاری آن بر تصمیمگیرنده و تحولات داخلی و خارجی میپردازیم.
فرهنگ اجتماعی مفهومی است كه عواملی چون نقش، شخصیت و ساختار اجتماعی كشورها را در بر میگیرد و این مؤلفهها همان عوامل داخلی هستند كه روزنا آنان را تأثیرگذار بر تصمیمات و تحولات سیاست خارجی میداند.
بهطور كلی یكی از مؤلفههای تأثیرگذار در بكارگیری سیاست تشنجزدایی و تنشزایی ذهنیت نخبگان و باورهای ایدئولوژیكی بوده كه در سطح جامعه مطرح میباشد و بهطور كلی اگر در باورهای ایدئولوژیك مسلمانان و نخبگان تفحصی نمائیم میبینم كه ایران و مردمش همراه با تمدن ایرانی و اسلامی با صلح و دوستی عجین شده و این در باور بسیاری از مردم ایران و نخبگانشان وجود دارد میتوان گفت در بررسی این مؤلفه به نحوی عامل شخصیت وجود دارد.
بیان شد كه در بررسی افكار عمومی عواملی چون نقش افراد در جامعه(۱۰) كه بهعبارتی همان جامعه یا ساختار اجتماعی میباشند كه اهمیت فراوانی دارند و این مؤلفه دارای نقش مهمی در تأثیرگذاری بر روند تصمیمات و سیاستگذاریهای خارجی میباشد. جهانی شدن فرهنگ با مشخصات و اثراتی كه دارد مؤلفهای است كه با وجود اثرات مثبت فراوان از اثرات منفی و مخرب آن باید به شدت پرهیز كرد و بهنظر میآید كه خاتمی برای جلوگیری از اثرات منفی آن در جامعه طرح گفتگوی تمدنها را به دنیا اعلام داشت. بهطور كلی علل تأثیرگذار در طرح گفتگوی تمدنها و سیاست تنشزدایی بكار گرفته شده از سوی ایران، افكار عمومی (نقش فرد و جامعه) دانشگاهها (سازمان اجتماعی) تلقی نخبگان و باورهای ایدئولوژیك (شخصیت) و همچنین فرهنگ جهانی و یا جهانی شدن فرهنگ تأثیرگذار بوده است.(۱۱)
نویسنده: مسعود پورفرد
۱. حسین سیفزاده، مبانی و مدلهای تصمیمگیری در سیاست خارجی (تهران: وزارت امور خارجه، مؤسسه چاپ و انتشارات، ۱۳۷۵)، ص ۱۲۸.
۲. جیمز باربر، مایكل اسمیت، ماهیت سیاستگذاری خارجی در دنیای وابستگی متقابل كشورها، تهران: نشر قوس، درباره عوامل داخلی و خارجی، ۱۳۷۴)، ص ۳۸.
۳. علیرضا ازغندی، تنشزدایی در سیاست خارجی، فصلنامه سیاست خارجی، سال سیزدهم، زمستان ۱۳۷۸، ص ۱۰۴۳.
۴. همان، ص ۱۰۴۵.
۵. همان، ص ۱۰۳۸.
۶. ر . ك: حمیدرضا سعیدینژاد، چرا آمریكا به اسرائیل كمك میكند، مجله سیاست خارجی، سال پانزدهم، بهار ۱۳۸۰، ص ۱۶۵.
۷. ر . ك: سهراب شمابی، بازسازی ایران و كشورهای خلیج فارس، مجله سیاست خارجی، سال چهارم، ۱۳۶۹، ص ۱۲۵.
۸. حسین نقیبزاده، تأثیر فرهنگ ملی بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، مجله سیاست خارجی، سال سیزدهم، پائیز ۱۳۷۸، ص ۶۳۷.
۹. چنگیز پهلوان، جهانی شدن فرهنگ، نشر اندیشه جامعه، ۹، ص ۲.
۱۰. كی . جیء . هالستی، مبانی تحلیل سیاست بینالملل، ترجمه بهرام مستقیمی، مسعود طارم، تهران: وزارت امور خارجه، مؤسسه چاپ و انتشارات، ۱۳۷۲، ص ۵۹۹.
۱۱. روحاللّه رمضانی، تحلیل بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی، مترجم علیرضا طیب، تهران، نشر نی، ۱۳۸۰، ص ۱۱۶.
۱۲. بهرام اخوان كاظمی، مروری بر روابط ایران و عربستان در دو دهه اخیر، سازمان تبلیغات، ۱۳۷۴، ص ۷۹.
۱۳. ر . ك: اصول سیاست خارجی، قوام، تهران: نشر قومس.
۱۴. بهرام اخوان كاظمی، مروری بر روابط ایران و عربستان در دو دهه اخیر، سازمان تبلیغات، ۱۳۷۴، ص ۷۹.
۱۵. Martia indyk, Bac to the Bazaar,`foreign Affairs, jan. and feb, zooz seealso. Gebf fregkemp, us policy toward Iraq. the Nixo center. washing ton.Dc House commitee on international relations, ۴ oet.zool.
۱۶. عباس ملكی، نشریه اقتصاد ایران، شماره ۴۴، ص ۳.
۱۷. STRAT FOR (Iraq warplans I). septemberog: ۲۰۰۲ سایت )snalp rawqorI( moc.revresboue تیاس
ـ دفتر مطالعات سیاسی مركز پژوهشهای مجلس سال ۹، شماره ۳۵، ص ۱۰۸.
ـ ماهنامه ۱۷۵ ـ دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی.
منبع:www.iranpolitics.net
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی پلیس تهران قوه قضاییه پلیس راهور هلال احمر سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب کتاب مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین انگلیس اوکراین ترکیه یمن افغانستان
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر لیگ برتر لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید باشگاه استقلال بایرن مونیخ
هوش مصنوعی هواپیما تبلیغات تلفن همراه اپل گوگل همراه اول مدیران خودرو ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه کاهش وزن بیماری قلبی دیابت مسمومیت داروخانه