شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
در نفی نظرسنجی های محرمانه

اخیرا رییسجمهور محترم به دو موسسه نظرسنجی دستور داد تا درباره رابطه ایران و آمریکا از مردم ایران نظرسنجی کنند. این دستور بهمعنای تمایل دولت برای شنیدن نظرات گروههای مختلف مردم است و میخواهد بداند مردم درباره یکی از مهمترین مسایل کشور و اقدامات دولت چگونه فکر میکنند، تا چه حد موافق یا مخالفند و میزان موافقت و مخالفت در میان گروههای مختلف اجتماعی چگونه است.
گروههای مختلف مردم در زندگی روزمره خود با مسایل مختلفی مواجه میشوند که درباره آن، نظر موافق یا مخالف ابراز میکنند. خواه این نظرات درباره تصمیماتی باشد که دولت یا مجلس میگیرند و خواه درباره رفتار گروههای سیاسی، احزاب، رسانهها و... . آنان به مدد رشد اینترنت، دنیای اطراف خود را ارزیابی میکنند و این ارزیابی را با دیگران در میان میگذارند و گاه چنان صدای این ارزیابیها بلند میشود که تصمیمگیرندگان ناگزیر از ارزیابی و تغییر در تصمیم خود میشوند. نیازی به گفتن نیست که اگر بخشهایی از مردم با یک سیاست مخالف باشند و با آن همراهی نکنند، ممکن است به شکست یا ناکامی آن بینجامد یا به نارضایتی منتهی شود. گروههای مختلف از سه طریق صدای خود را به صاحبان قدرت میرسانند، یکی رسانههای آزاد، دیگری از طریق نظرسنجیها و سرانجام در روز انتخابات و پای صندوق رای.
این سه بههم وابستهاند و جدا کردن آنها از یکدیگر، روزبهروز دشوارتر میشود. کارآمدی این هر سه بسته به آن است که در کنار هم باشند. نمیتوان یکی را پذیرفت و دیگری را نفی کرد. افکارعمومی نتیجه گفتوگوی آزادی است که عمدتا در رسانه صورت میگیرد و نظرسنجیها بازتابی از این جریان و شیوه تصمیمگیری گروههای مختلف مردم است. نظرسنجی همان صندوق رای است که در فاصله زمانی کوتاه و درباره موضوعات مختلف به میان مردم آورده میشود. اغراق نیست اگر بگوییم نظرسنجی، هیچ جایگزین دیگری ندارد. نظرسنجی اگر با رعایت موازین علمی و بهصورت بیطرفانه انجام شود، بازتابی دقیق از افکارعمومی و خواست عمومی مردم است. اکنون که دولت به این روش روی آورده است و میخواهد یکی از مهمترین مسایل پیشروی کشور را با اتکا به این روش علمی جلو ببرد، ضروری است به مقتضیات و پیششرطهای لازم آن توجه کند تا این تصمیم، اثربخش و کارآمد شود.
تنها انجام نظرسنجی کافی نیست، آنچه نظرسنجی را به ابزاری دقیق در سیاستگذاری تبدیل میکند، استقلال، بیطرفی علمی و امکان گفتوگو درباره نتایج است. از اینرو، لازم میبینم دو نکته را برای افزایش دقت و کارایی نظرسنجی مطرح کنم: وقتی مردم به پرسشنامههای نظرسنجی پاسخ میدهند، انتظار دارند از نتایج آن باخبر شوند. محرمانه کردن نتایج موجب تمایل به تفسیر افراطی نظرسنجی میشود. به تجربه دیدهام که حتی مسوولان نتایج نظرسنجی را زمانی واقعی میدانند که گرایش انتقادی و نفی وضع موجود در آن قوی باشد. جای این بحث در اینجا نیست و در مجالی دیگر بحث کردهام که محرمانه کردن فقط میلِ شنیدن «سخنان مگو» را افزایش میدهد و راه را بر درست شنیدن نتایج نظرسنجی میبندد. مردم درباره مسایل مختلف داوری خود را دارند، اگر نظرسنجیها منتشر شوند و درباره نتایج آن گفتوگو شود، هم اعتمادشان بهنظرسنجی افزایش مییابد و هم زمینهای برای اتفاقنظرملی را فراهم میکند. انتشار نتایج نظرسنجیها میتواند به جریان گفتوگوی عمومی دامن بزند و از این طریق فهم ما را از دیگرانی که با ما متفاوتند و نظراتی مخالف دارند، افزایش دهد. در عین حال، اعضای جامعه و گروههای مختلف خود را در آینه نظرسنجیها میبینند و آگاه میشوند که دیگر گروهها و افراد نیز به اندازه آنان نسبت به سرنوشت جامعه حساسند. نتایج نظرسنجی، آینهای است در برابر جامعه تا خود را بنگرد و عیب و حسن خویش را ببیند. تصورات خود را معقول کند و واقعی بیندیشد.
دولتمردان و مدیران جامعه نیز از انتشار نتایج نظرسنجی سود میبرند، بحث درباره نظرسنجی، امکان تفسیر دقیقتر را فراهم میکند. نظرسنجی فقط سنجش نیست بلکه بخش مهمی از مهارت نظرسنجی در تفسیر یافتههای آن است. در همین انتخابات اخیر شاهد بودیم که برخی کاندیداها که به موسسات نظرسنجی دسترسی بیشتری داشتند، به دلیل، عدمانتشار نتایج، از تفسیرهای دقیق محروم ماندند و از قضا سرکنگبین، صفرا فزود.
هرچه بیشتر میگذرد، جای خالی موسسات نظرسنجی مستقل مشهودتر میشود. نبود موسسات نظرسنجی مستقل و وجود فضای انحصاری در انجام پژوهشهای نظرسنجی، آسیبهای زیادی داشته است. از جمله اینکه موسسات نظرسنجی دولتی و حکومتی، خود را از ارزیابی علمی محروم کردهاند و به همین دلیل، گاهی دچار خطاهایی میشوند که تنها در یک فضای غیرعلمی امکان وقوع مییابد. متاسفانه در پارهای از موارد اعتبار این موسسات تا حدی تنزل یافته است که وقتی رسانههای رسمی میخواهند از افکارعمومی بگویند به جای آنکه به این یا آن موسسه نظرسنجی داخلی استناد کنند، به نتایج نظرسنجی موسسات خارجی مثل گالوپ متوسل میشوند. این وضعیت نتیجه خالیکردن میدان از موسسات مستقل نظرسنجی و درپیشگرفتن سیاست انحصار دولتی است.
وجود موسسات مستقل نظرسنجی هم رقابت بین آنان و در نتیجه کیفیت کار را افزایش میدهد و هم اعتماد به نظرسنجیهای داخلی را افزایش میدهد. امیدوارم که دولت آقای روحانی دستور به انجام نظرسنجی را سرآغاز مجموعهای از سیاستهای علمی درباره نظرسنجی قلمداد کند و فضای لازم را برای شکلگیری و تقویت موسسات نظرسنجی مستقل باز کند. تردیدی نباید داشت که سود این کار هم برای صاحبان قدرت است و هم مردم. در نبود نظرسنجیهای دقیق علمی، هم جامعه از شناخت خود محروم میماند و هم صاحبان قدرت در دایره تصورات خود محبوس میشوند. ابهام و شناخت، اگر بر خصومت و سوءتفاهم نیفزاید، یقینا از بار آن کم نخواهد کرد.
محسن گودرزی
استاد دانشگاه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست