سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

درباره رضا رضازاده لنگرودی


درباره رضا رضازاده لنگرودی

لنگرودی در مقام ریاست بخش تاریخ,علاوه بر نظارت بر سفارش و نگارش مدخل های این حوزه,خود نیز به كار نگارش مقالات ارزنده ای در آن پرداخته و تحقیقات خود را در قالب مدخل های دایرهٔ المعارف دنبال كرده است

▪ متولد ۱۳۲۹ لنگرود

▪ پایان دوران متوسطه در زادگاه

▪ تحصیل در رشته تاریخ

▪ ادامه تحصیل تامقطع دكترای تاریخ

▪ اخذ دكترای تاریخ از دانشگاه تهران

▪ از متخصصان دوره ایلخانیان

▪ مدیرگروه تاریخ در بنیاد دایرهٔالمعارف اسلامی

ـ برخی از آثار او عبارتند از:

ـ «ترانه هایی از اشكور بالا» نشر نو ۱۳۶۳

ـ «یادگارنامه فخرایی»

ـ «یاد پاینده»

ـ «جنبش های اجتماعی در ایران پس از اسلام»

ـ «جنبش های دینی ـ اجتماعی خراسان در قرن دوم»

▪ و ...

«اِسْحاق تُرْك ، از داعیان ابومسلم خراسانی (ه م ) در نیمه اول سده۲ ق است. اطلاعات ما درباره وی به هنگام جنبش پیروان ابومسلم كه در سده ۲ق، پس از قتل ابومسلم رخ داد، بسیار اندك و تنها منحصر است به الفهرست ابن ندیم (ص ۴۰۸). گزارش ابن ندیم تلفیقی از ۳ روایت كهن است كه مآخذ دوتای آن مشخص نیست ؛ اما روایت سوم برگرفته از كتابی است با عنوان اخبار ماوراء النهر از نویسنده ای گمنام . نوشته گردیزی (ص ۲۷۳ به بعد) تا اندازه ای مكمل الفهرست است و اطلاعاتی از شورش سپاهیان ابوداوود خالد بن ابراهیم ذهلی عامل خراسان در زمان اسحاق ترك و عصیان عبدالجبار بن عبدالرحمان ازدی جانشین وی ، ارائه می دهد (نیز نك: صدیقی ، ۱۵۱ ، به نقل از زین الاخبار، نسخه خطی كمبریج ).

به نظر می رسد كه گردیزی رویدادهای خراسان را در سده های نخستین اسلامی ، از كتاب مشهور اخبار ولاه خراسان نوشته سلاّمی (۳۰۰ق ۹۱۳‎/م ) گرفته باشد؛ زیرا در روایت منحصربه فرد نویسنده كتاب القند درباره مقنّع (ه م ) به روشنی به نوشته سلامی اشاره شده است (نسفی ، ۷۲) و چون جنبش اسحاق ترك پیش از قیام مقنع رخ داده ، احتمال دارد كه اخبار گردیزی درباره رویدادهای خراسان، بعد از كشته شدن ابومسلم (۱۳۷ق ۷۵۴‎/م )، بر كتاب اخبار ولاهٔ خراسان سلامی متكی باشد.

ابن ندیم ۲ روایت مختلف درباره خاستگاه و نسب اسحاق، نقل كرده است : یكی حاكی از آن است كه او از علویان و از فرزندان یحیی بن زید ابن علی بود كه از بیم امویان گریخت و به سرزمین تركان رفت ، از این رو به اسحاق ترك، شهره شد (همانجا؛ برای احتمالات دیگر درباره نسب او، نك: صدیقی ، ۱۵۲) ؛ و پرچم مخالفت برافراشت (نك: بارتولد، ۱۹۹) بر پایه این روایت ابن ندیم ، به احتمال زیاد اسحاق ترك پیش از آمدن ابومسلم به خراسان ، به سرزمین تركان رفته ، و پس از روی كار آمدن عباسیان در زمان امارت ابومسلم به خراسان بازگشته است . روایت دیگر ابن ندیم برگرفته از اخبار ماوراءالنهر است كه به نقل از ابراهیم بن محمد از آگاهان به اخبار مسلمیه می گوید: «او ماوراءالنهری وامّی بود و با جنیان ارتباط داشت و اگر كسی چیزی از او می پرسید، پس از گذشت شبی ، پاسخ می گفت و هنگامی كه ابومسلم كشته شد، مردم را به سوی او فراخواند». (همانجا)

نام او، اسحاق ، می تواند زردشتی بودن وی را به تردید افكند، اما با توجه به آرای او می توان چنین گمان كرد كه وی اسلام آورده بوده ، و سپس به دین كهن خود بازگشته است (صدیقی ، آمورتی ، همانجا). مقارن شورش اسحاق ، ابوداوود خالد بن ابراهیم ، حاكم خراسان بود كه ابومسلم در ۱۳۶ق ۷۵۳‎/م به هنگام رفتن به عراق او را جانشین خود كرده بود و او لشكریان اسحاق را از بین برد (نك:صدیقی ) و خود در ۱۴۰ق كشته شد (گردیزی ، همانجا). اگر بپذیریم كه اسحاق پس از كشته شدن ابومسلم به ماوراءالنهر و سرزمین تركان رفته است ، آغاز فعالیت او را بعد از قیام سنباد (ه م ) و پیش از جنبش مقنع می توان پنداشت . به نظر می رسد كه آرای اسحاق ترك در ماوراءالنهر، زمینه های بسیار مناسبی برای شورش و پیروزی های اولیه مقنع فراهم آورد.از این رو، قیام اسحاق باید پس از كشته شدن ابومسلم و قتل ابوداوود در ۱۴۰ق رخ داده باشد. به نوشته الفهرست، اسحاق ادعا كرد كه ابومسلم زنده است و در كوه های ری زندانی است . از گزارش ابن ندیم بر می آید كه اسحاق برای جلب توجه زردشتیان به دعوت خود از آوازه ابومسلم، نیك بهره برده است . پس از درگذشت اسحاق كه تاریخ آن همانند زمان تولدش مشخص نیست ، پیروانش كه بیش تر از مسلمیه ماوراءالنهر بودند، پراكنده شدند و جنبش او دوامی نیافت .»

در دایرهٔ المعارف بزرگ اسلامی، زیر مدخل اسحاق ترك، این توضیحات درج شده است،توضیحاتی كه به امضای رضا رضازاده لنگرودی، حاوی اطلاعات موجز و دقیقی از مدخل مورد نظر است و از تسلط نگارنده بر منابع تاریخی و تفحص او در این منابع در كنار درك درست او از نحوه ارائه اطلاعات در قالب دانشنامه حكایت می كند.رضا زاده لنگرودی از چهره های شاخص تاریخ نگاری بخصوص در حوزه دانشنامه نویسی در ایران است. او كه سال ۱۳۲۹ در لنگرود به دنیا آمد،تحصیلات متوسطه خود رادر زادگاه خویش به پایان برد و برای ادامه تحصیل راهی تهران می شود. علاقه او به تاریخ از دوران نوجوانی شكل گرفت و بر مبنای این علاقه نیز، راه تحصیلات عالیه اش را پی گرفته است.لنگرودی تحصیلات آكادمیك خویش را تا مقطع دكترای تاریخ پیش برد و درطی این دوران نیز از تحقق و پژوهش در آن نیز غافل نمانده است.

او در ۲ حوزه تاریخ روایی و تاریخ تحلیلی صاحب نظر و دارای تألیفات گوناگونی است. تخصص ویژه او پژوهش در دوره ایلخانیان و متخصص تاریخ نگاری تركمانان است و در این باره با دو گرایش تاریخ روایی و تاریخ تحلیلی تألیف كرده است.در كنار این گرایش، لنگرودی سال هاست كه بر جنبش های اجتماعی در ایران پس از اسلام تمركز كرده و اثر مهمی نیز با همین عنوان نوشته است.

اثری در۲ جلد، كه جلد نخست آن از سوی انتشارات طهوری چاپ و منتشر شده است. كتاب «جنبش های اجتماعی در ایران پس از اسلام» گرچه در قالب مجموعه مقالات لنگرودی انتشار یافته، اما وحدت ذهنی او در پیگیری گرایش تاریخی اش، اتحاد و وحدت اثرش را به خوبی حفظ كرده و از كتاب جنبش های اجتماعی در ایران پس از اسلام اثری قابل ارجاع ساخته است.اما این كتاب خیلی زود در محافل فرهنگی و حوزه نقد كتاب به عنوان اثری مهم و اثرگذار شناخته شد و لنگرودی را ترغیب به نگارش جلد بعدی این مجموعه كرد: «جلد دوم این كتاب هم ادامه جنبش هایی است كه در تاریخ ایران شكل گرفته اند، یعنی جنبش نومزدكیان و بردگان زنج است، بعد جنبش زندیه است، جنبش برده داران و جنبش نقطویه...» گفتم كه رضازاده لنگرودی در حوزه دانشنامه نویسی تاریخی نیز از سرآمدان نسل خویش است.اومدیریت گروه تاریخ در بنیاد دایرهٔ المعارف اسلامی را برعهده دارد. بنیاد دایرهٔ المعارف اسلامی از سال ۱۳۶۲ همزمان با تأسیس مركز دایرهٔ المعارف بزرگ اسلامی تأسیس شد.

این بنیاد دارای ۱۲ گروه علمی در زمینه های زبان و ادبیات، اسلام معاصر، جغرافیا، فرهنگ و تمدن، فلسفه و عرفان، تاریخ علم، تاریخ، كلام و خرد، فقه و اصول، قرآن و حدیث است. اغلب فعالیت های این بنیاد، تألیف دایرهٔ المعارف الفبایی به نام دانشنامه جهان اسلام است كه تاكنون ۱۰جلد از آن به وسیله مؤسسه كتاب مرجع ، منتشر شده است.

دانشنامه جهان اسلام، دایرهٔ المعارفی درباره شریعت مقدس اسلام از آغاز تا زمان حاضر است كه حوزه وسیعی از علوم و معارف را دربرمی گیرد و شامل مباحث مربوط به علوم قرآنی، حدیثی، فقهی، كلامی، عرفانی، فلسفی و ادبیات و هنر، سیره انبیا و اولیا و امامان (علیه السلام)، تاریخ سیاسی ـ اجتماعی و جغرافیای سرزمین ها و كشورهای اسلامی، فرهنگ، آثار مكتوب، نهادهای آموزشی، آداب، رسوم، آثار و ابنیه تاریخی ـ تمدنی جهان اسلام است.

لنگرودی در مقام ریاست بخش تاریخ،علاوه بر نظارت بر سفارش و نگارش مدخل های این حوزه،خود نیز به كار نگارش مقالات ارزنده ای در آن پرداخته و تحقیقات خود را در قالب مدخل های دایرهٔ المعارف دنبال كرده است.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.