پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
شعله های جنگ را خاموش کنیم
عدهای که منافع گروهی خود را در شعلههای جنگ جستوجو میکنند، بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، تئوری غلطی را عنوان کردهاند تا مجددا زمینه جنگهای دیگری را فراهم سازند و در نتیجه بتوانند اسلحههای خود را بفروشند و به قیمت جان مردم بیگناه و غیر نظامی بر ثروت و قدرت خود بیفزایند. آنان معتقدند که برخورد تمدن غربی با تمدن شرقی خصوصا تمدن اسلامی امری است اجتناب ناپذیر و با این تئوری غلط جنگهای خاورمیانه را توجیه میکنند - این گروه برای اثبات ادعای خود به اعمال تروریستی برخی از گروهها، و روش غیردموکراتیک بعضی از حکومتهای اسلامی استناد میکنند. برای پرداختن به این مطلب، باید در ابتدا به این سوال پاسخ داده شود که آیا اسلام، حقوق بشر و دموکراسی را که دستاورد مدرنیته است قبول دارد، یا خیر؟
و آیا کشورهای اسلامی میتوانند دموکراتیک باشند یا خیر؟
عدهای از مسلمانان بر این اعتقاد هستند که انسان مخلوق خداوند است و رابطه او با خالق فقط بر مبنای تکالیفی است که برای او معین شده است. به اعتقاد این دسته، عقیده اکثریت نمیتواند منشاء حق یا تکلیفی باشد زیرا ممکن است اکثریت اشتباه کنند - پیروان این طرز تفکر که تاب تحمل هیچ عقیدهای را جز باور خود ندارند، دنیا را با چشم پیشینیان نگریسته و با عقل آنها میخواهند مشکلات امروزی خود را حل کنند - این گروه بر این باور هستند که حکومتها مشروعیت خود را از مذهب گرفته و باید حافظ دین و مذهب خود باشند و پارلمان فقط میتواند قوانین مذهبی را به صورت مدون تنظیم کند و بیش از این اختیاری ندارد زیرا قوانین باید بر مبنای شریعت تنظیم گردند.
وضعیت نامناسب دموکراسی در برخی از کشورهای اسلامی نشأت گرفته از این تفکر است که اسلام با دموکراسی و حقوق بشر سازگاری ندارد و البته اسلام فقط چیزی است که حکومت بیان میکند و برداشت و تفسیر دیگر مسلمانان از شریعت اسلامی یکسره باطل و مردود شمرده میشود و با این حربه مخالفان سیاسی را وادار به سکوت میکنند و شهامت مبارزه را از مردم عادی سلب میکنند زیرا مردم برای مخالفت و مبارزه با حکام زمینی بسیار راحتتر به میدان میآیند تا برای مخالفت با دین پدران خود - و نکته جالب آنکه چنین حکومتهایی غالبا مورد تایید و حمایت آمریکا هستند به عنوان مثال میتوان از عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و کویت نام برد و به عبارت صحیحتر اگر تئوریپردازان آمریکایی معتقدند که برخورد بین تمدن اسلامی و تمدن غربی اجتنابناپذیر است باید پاسخی برای دوستی دیرینه کشورشان با چنین حکومتهایی بیابند که البته پاسخی هم ندارد و همچنین آنان باید به این سوال پاسخ دهند که آیا فقط حکومتهای اسلامی هستند که غیر دموکراتیک میباشند و سایر کشورهای جهان همگی دموکرات هستند؟ متاسفانه دیکتاتوری در جهان امروز طیف گستردهای دارد.
در حقیقت این مذهب اسلام نیست که با دموکراسی مخالفت دارد بلکه دیکتاتورها هستند که با دموکراسی مخالفند و وجود حکومتهای غیردموکراتیک اسلامی به هیچوجه موید نظریه برخورد تمدنها نیست. نکته دیگری که باید در مورد تئوری برخورد تمدنها بگویم آن است که تا قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، غرب خصوصا ایالات متحده آمریکا به وسیله اسلام رادیکال میخواستند مانع پیشرفت و نفوذ کمونیسم شوند و به همین دلیل گروههای تندرو و افراطی اسلامی مانند طالبان مورد تایید و حمایت آمریکا بودند تا با اتحاد جماهیر شوروی بجنگند و اکنون که اتحاد جماهیر شوروی از بین رفته است یکباره، دوست قدیم تبدیل به دشمن جدید شده است.
به هر حال - در قبال حکومتهای غیردموکراتیک اسلامی که ظلم خود را با سوء استفاده از نام اسلام توجیه می کنند - نواندیشان اسلامی و متفکران دینی به مبارزه پرداختهاند. تشکیل جبهه واحدی از مسلمانانی که به ملیتهای مختلف تعلق دارند و با حفظ قداست اسلام به مبارزه با حکومتهای خودکامه پرداختهاند نوید رهایی مسلمانان است. این جبهه واحد نامی ندارد، بدون رهبر است. اداره مرکزی و شعبی ندارد بلکه جایگاه آن در ذهن هر مسلمان متفکری است که با حفظ دین آبا و اجدادی خویش به دموکراسی احترام گذاشته و نمیخواهد هر سخن باطلی را تحمل کند و در قبال ستم، تاب تحمل ندارد.
آنان بر این اعتقاد هستند که حکومتهایی که به بهانه نسبیت فرهنگی و احکام لایتغیر مذهبی از اجرای دموکراسی و حقوق بشر سر باز میزنند در حقیقت متحجرانی زورگو هستند که بر ماهیت دیکتاتوری خود ماسکی از فرهنگ زده و با نام فرهنگ ملی یا دینی قصد تجاوز به حقوق ملت خود را دارند.
در حقیقت اسلام، دین برابری و مداراست. قرآن در موارد متعددی بر این موضوع تاکید دارد از جمله: در سوره ۱۰ آیه ۹۹ خطاب به محمد پیامبر اسلام میگوید: «اگر پروردگارت میخواست همه مردم روی زمین ایمان آورده بودند. آیا تو میخواهی مردم را مجبور کنی که مومن شوند؟» (۱) و در سوره ۱۰۹ آیه ۶ میگوید: «دین شما برای خودتان و دین من برای خودم» (۲) و در سوره ۲ آیه ۲۵۶ آمده است که: «اجباری در پذیرش دین ندارید. خداوند راه را به شما نشان داده است». (۳)
پس چگونه است که در چنین دین و آئینی برخی از مسلمانان رادیکال، پلورالیسم فرهنگی را مردود شمرده و صراحتا بیان میکنند که اسلام با دموکراسی همخوانی ندارد.
با این ترتیب ثابت میشود که مشکل اصلی در ذات اسلام نیست بلکه مسئله مهم آن است که بنا به دلایل مختلف، برخی از حکومتهای اسلامی مایل نیستند تفسیری از اسلام ارائه شود که منطبق با دموکراسی و حقوق بشر باشد و از این جهت فرهنگ حاکم بر کشورهای اسلامی از جمله فرهنگ سیاسی، احتیاج به دگردیسی و تحول دارد تا بتواند با چشم باز حقایق اجتماعی را درک کرده و بر مبنای نیازهای زمان، قوانینی تهیه کند که هم با روح اسلامی انطباق داشته و هم برطرفکننده نیازهای زمان خود باشد.
مهمترین گام که برای تحول فرهنگی باید برداشته شود، آموزش مبانی اسلامی به طریق صحیح و درست است - اسلام پویا باید به آنها تعلیم داده شود، باید به مسلمانان یاد داد که میتوان مسلمان بود و بهتر زندگی کرد، میتوان مسلمان بود و به اصول حقوق بشر و دموکراسی احترام گذاشت و آن را اجرا کرد. باید مسلمانان را آگاه نمود که کلید بهشت در دست حکومتهای اسلامی نیست و گروههای افراطی برداشت صحیحی از اسلام ندارند و هر عمل ولو به نام اسلام، اسلامی نیست بدینگونه است که میتوان شاهد جنبشهای اصیل اسلامی و نه تروریسم بود. این بحث خصوصا در شرایط سیاسی امروز دنیا که در برخی از کشورها و نقاط جهان، احزاب سیاسی، با انتخابات به قدرت رسیدهاند اهمیت بسزایی دارد.
برای اینکه این قسمت از بحث بیشتر باز شود اجازه بدهید راجع به دموکراسی و محدوده آن هم صحبتی داشته باشم - دموکراسی در تعریف کلاسیک آن به معنای حکومت اکثریت است اما اکثریتی که در یک انتخابات آزاد به قدرت میرسد حق ندارد هر طور که بخواهد حکومت کند. فراموش نکنیم بسیاری از دیکتاتورهای جهان با دموکراسی یعنی با رای اکثریت مردم به قدرت رسیدند - بنابراین پیروزی در انتخابات به معنای دموکراسی نیست- اکثریت به قدرت رسیده در یک انتخابات آزاد باید چارچوب دموکراسی را رعایت کنند- اما چارچوب دموکراسی چیست؟
چارچوب دموکراسی قواعد حقوق بشر است - به عبارت دیگر اکثریت به قدرت رسیده فقط در چارچوب ضوابط حقوق بشر میتواند حکومت کند و حق تخطی از آن را ندارند. هیچ اکثریت به قدرترسیدهای به بهانه مذهب حق ندارد بر نیمی از افراد جامعه یعنی زنان ستم کند- مانند محدودیتی که عدهای بر زنان ایران روا میدارند- هیچ اکثریت به قدرت رسیدهای به بهانه ایدئولوژی حق ندارد مانع از آزادی عقیده و بیان شود- مانند اتفاقی که در کوبا و در چین افتاده است- هیچ اکثریت به قدرت رسیدهای حق ندارد آزادیهای مدنی را محدود سازد - مانند ایالات متحده آمریکا که به مکالمات تلفنی شهروندان گوش میدهند و ایمیل ها و بستههای پستی آنان را تفتیش میکنند - با این تعریف حکومتها مشروعیت خود را فقط از صندوق رای و آرای مردم نمیگیرند، بلکه مشروعیت خود را از آرای مردم و احترام به حقوق بشر توأمان میگیرند- هر بهانهای جهت نادیده گرفتن حقوق بشر از قبیل نسبیت فرهنگی و یا مذهب و یا ایدئولوژی غیرقابل قبول است.
بنابراین حکومتها حتی اگر با انتخابات هم به قدرت رسیده باشند مکلف به رعایت ضوابط حقوق بشر هستند و این ضوابط بینالمللی بوده و برای همه یکسان است.
لازم به یادآوری است که در قبال اعلامیه جهانی حقوق بشر، حکومتها اعلامیه اسلامی حقوق بشر را تصویب کردهاند که من بارها مخالفت خود را با اعلامیه اسلامی حقوق بشر اعلام داشتهام زیرا اگر مسلمانان به علت مذهب خود، بخواهند اعلامیهای جداگانه برای حقوق بشر بنویسند، بنابراین همین حق را باید برای پیروان سایر ادیان هم قائل باشند و از این پس ما شاهد اعلامیه یهودی حقوق بشر، اعلامیه بودایی حقوق بشر و هزاران اعلامیه حقوق بشر خواهیم بود - و اداره جهان بر مبنای ادیان متعددی که در آن وجود دارد امری است غیرممکن.
حقوق بشر استانداردی است بینالمللی و قابل انطباق و با هر فرهنگ و مذهبی - ارتباطی با شرق یا غرب نداشته، مسلمان و مسیحی هم نمیشناسد - برای همه یکسان است - مسلمانان نیز باید از آن تبعیت کنند - باید از اصولی که مورد توافق همگانی است شروع کنیم نه از اصولی که فقط خود به آن اعتقاد داریم.
میتوانیم به جای برخورد تمدنها از گفتوگوی بین تمدنها صحبت کنیم - برخورد و ستیز تمدنها حاصلی جز ویرانهسازی ندارد اما چه بسا گفتوگوی تمدنها راه حلی منطقی برای مشکلات جهان پدید آورد.
علم روانشناسی میگوید که وقتی در مورد چیزی، دانشی نداریم و نسبت به آن جاهل هستیم از آن میترسیم - وقتی از چیزی ترسیدیم، آرامش خود را از دست میدهیم - وقتی آرامش خود را از دست دادیم از چیزی که باعث آن است متنفر میشویم بنابراین تا مردم جهان نسبت به دین و تمدن یکدیگر شناخت نداشته باشند، نمیتوان شاهد صلحی پایدار در سطح بینالمللی بود و من به سهم خود از برگزارکنندگان این جلسه که امکان بحث و گفتوگو در مورد دین اسلام را فراهم کردهاند سپاسگزاری میکنم.
سخن آخر آنکه همان طوری که حکومتها نباید از نام اسلام سوء استفاده کنند، ممالک غربی هم نباید از نام حقوق بشر و دموکراسی سوء استفاده کرده و آن را مجوز حمله به کشوری نمایند. دموکراسی هدیه نیست که بتوان پیشکش ملتی کرد- حقوق بشر را همراه با بمبهای خوشهای نمیتوان بر سر مردم ریخت. در ابتدا به بهانه از بین بردن سلاحهای کشتار جمعی به عراق حمله کردند و وقتی چیزی نیافتند عنوان کردند که بهخاطر دموکراسی میجنگیم ولی دیدیم که تجاوز نظامی به عراق حاصلی جز ویرانهتر کردن عراق و کشتار حدود یک میلیون انسان بیگناه نداشت. صدام حسین یک دیکتاتور بود. اما سوال من آن است که آیا صدام حسین تنها دیکتاتور جهان بود؟ متاسفانه دنیا پر از دیکتاتور است فقط فرق صدام حسین با بقیه دیکتاتورها در آن است که در کشور آنها نفت نیست اما در عراق نفت زیادی وجود دارد.
واژگانی چون مذهب، ایدئولوژی، دموکراسی و حقوق بشر مفاهیمی ارزشمند هستند. بیایید آنها را از زندان حکومتها به درآورده و در استفاده انحصاری ملتها قرار دهیم تا راه سوء استفاده از قدرتهای سیاسی مسدود شود. شعلههای جنگ را خاموش کرده و تخم دوستی را بپراکنیم. از این جنگ بیهوده کسی سربلند و پیروز بیرون نخواهد آمد. ما زمانی آرامش خواهیم داشت که در سرنوشتی که برای خود آرزومندیم دیگران را نیز سهیم بداریم. جهانی شدن در صورتی یک تحول تاریخی مثبت به شمار میآید که بتواند امکان تحقق یافتن صلحی پایدار را افزایش دهد و از فقر و نابرابریهای موجود در جهان بکاهد. ما به ساز و کاری بینالمللی نیازمندیم تا با نظارتی دائمی و مستمر راه سوء استفاده از قدرت را مسدود سازد و الا جهان به پرتگاهی خواهد رفت که تباهی نوع بشر را به دنبال خواهد داشت. همگی بکوشیم تا جهان را بهتر از آنچه که از پدرانمان تحویل گرفتیم تحویل نسل آینده دهیم.
شیرین عبادی
متن سخنرانی در مراسم دریافت جایزه «مدارا» از سوی کادمی پروتستان توتسینگ در کشور آلمان
پینوشت
۱- و لو شاء ربک لآ من من فی الارض کلها جمیعا افانت تکره الناس حتی یکونوا مومنین (سوره یونس آیه ۹۹)
۲- لکم دینکم ولی دین (سوره الکافرون آیه ۶)
۳- لااکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی (سوره بقره آیه ۲۵۶)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست