جمعه, ۲۹ تیر, ۱۴۰۳ / 19 July, 2024
مجله ویستا

خلاقیت انتزاعی عکاس


خلاقیت انتزاعی عکاس

یک مطلب را می توان به شیوه های مختلفی نوشت؛ آیا همه این شیوه ها به رساندن منظور نویسنده، به خواننده کمک می کند؟ سوال جالبی است. مهم این است که همیشه یادمان باشد، یک مطلب را می توان …

یک مطلب را می توان به شیوه های مختلفی نوشت؛ آیا همه این شیوه ها به رساندن منظور نویسنده، به خواننده کمک می کند؟ سوال جالبی است. مهم این است که همیشه یادمان باشد، یک مطلب را می توان به شیوه ها و سبک های مختلفی به خواننده ارائه داد.

در حقیقت یک هنرمند؛ نویسنده، شاعر، نقاش و یا عکاس می تواند خارج از چارچوب و با ساختارشکنی نوعی خاص از هنر خود را به نمایش بگذارد.

این سنت و شیوه تجربه شده را می توان در آثار عکاس خلاق اسپانیایی، چمامادوز (Chema Madoz) دید. او در سال ۱۹۵۸ در مادرید اسپانیا به دنیا آمد. مادوز به سال ۱۹۸۰ وارد دانشگاه مادرید شد و در رشته تاریخ هنر به تحصیل پرداخت وی در ۱۹۸۲ جذب عکاسی شد و تا سال ۱۹۸۳ در مرکز آموزش تصویر مادرید به آموزش عکاسی پرداخت.

مادوز عکاسی است متفاوت که با بهره گیری از تصاویر سیاه و سفید با دوربین قطع متوسط سعی دارد در عکس هایش به مخاطب آن چیزی را القا کند که درک کرده است و با درک جدیدی از اشیا، نوع جدیدی از عکاسی (خلاق) را به بیننده نشان دهد و تصورات ذهنی خود را در قالب عکس به نمایش می گذارد و ساز وکارهای دیداری مخاطب را تغییر می دهد.

در حقیقت ذهن خلاق مادوز اشیا معمولی را دستکاری یا بدون دستکاری دیجیتالی به ایجاد تصاویر بصری در خارج از چارچوب اصلی دست می زند، تا یک واقعیت جدید را به نمایش بگذارد و به مخاطب گوشزد می کند که دریافت های حسی ما از اطرافمان می تواند متفاوت باشد.

در نگاه اول به عکس های مادوز، عکس ها متعارف به نظر می آیند اما با نگاهی دقیق تر، تصویری فرا واقعی و انتزاعی را نشان می دهد و بعضی ا ز عکس ها مخاطب را در فضای گنگ نگاه می دارد. عکس های خلاق چمامادوز موضوع بسیاری از نمایشگاه های بین المللی بوده است.

هستی زمانی