سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
روابط عمومی
● مقدمه :
امروزه ارتباطات نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف یك سازمان ایفاء می كند و بهبودكیفی و كمی فعالیتهای سازمان و افزایش بهره وری از امكانات و نیروی انسانی در سایهانعكاس هر چه بهتر فعالیتها و مصوبات سازمان به جامعه و بهره گیری از امكانات وقابلیتهای اجتماع و مشاركت عمومی افراد آن می باشد .در این راستا روابط عمومی كه حلقه ارتباط سازمانها با جامعه هستند می توانند نقشیبسیار اساسی را پذیرا شوند و بطور كلی هر چه این ارتباط با مردم و جامعه گسترده تر ومفید تر صورت پذیرد به همان اندازه سازمان یا مؤسسه در رسیدن به اهداف و آرمانهایخود موفق تر خواهد بود .در دنیای امروز كه مردم در كلیه صحنه های جامعه حضور فعال دارند و افكار عمومیدر تصمیم گیریهای دست اندركاران نقش اساسی دارد و هیچ برنامه و فعالیتی بدونمشاركت و حضور مردم به خوبی اجرا نمی گردد بدین جهت شناخت افكار عمومی وارزیابی آن یكی از نیازهای اساسی تمام دولتها و سازمانهاست . از آنجا كه روابطعمومی سازمانی نوپاست و اكثر افراد با وظایف و اهداف آن آشنا نیستند در این مقالات بر آنیم تا با زبان ساده شما را با روابط عمومی و نقش آن در ارتباطات سازمانی آشناسازیم به این امید كه سازمانها و نهادهای جامعه اسلامی با ایجاد جو سالم تبلیغی و درجهت نیل به اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی گام بردارند
● روابط عمومی چیسیت؟
تا كنون تعاریف گوناگونی از سوی صاحبنظران ، كارشناسان و متخصصین علوم ارتباطجمعی در مورد روابط عمومی شده است . ركس هارلو كه از پیشقدمان روابطعمومی در جهان است و تألیفات گوناگونی در این رشته دارد روابط عمومی را عبارتاز دانشی می داند كه بوسیله آن سازمانها آگاهانه می كوشند به مسئولیت اجتماعیخویش عمل نمایند تا بتوانند تفاهم و پشتیبانی كسانی را كه برای مؤسسه اهمیت دارندبدست آورند .
در كتاب ماهیت روابط عمومی تألیف «مارستون » از روابط عمومی به عنوان هنری كه بهكمك آن می توان مؤسسه ، سازمان و فرد را مورد علاقه و احترام كارمندان ، مشتری هاو مردمی كه با آن سر وكار دارند قرار داد یاد شده است . این دو تعریف تا حدود زیادیبا هم شباهت دارند ولی ركس هارلو روابط عمومی را یك علم و مارستون آن را یكهنر می داند . همچنین در كتب مختلف آموزشی و محافل و نشریات و مجلات روابطعمومی به گونه های مختلف تعریف شده است كه جهت آشنایی بیشتر به بعضی از اینتعاریف اشاره می كنیم :
روابط عمومی كوششی طرح شده برای نفوذ در افكار عمومی از طریق كار و عمل قابلقبول و ارتباط دوجانبه است روابط عمومی آن دسته از اعمال مدیریت است كهمدیر به دستیاری آن بر خورد و رفتار عامه رامی سنجد و در نتیجه خطی مشی ها و طرزعمل های فرد یا مؤسسه را به صورتی كه متضمن منافع عامه و فرد ویا مؤسسه مزبور باشدتعیین و برنامه عملی و فعالیت ارتباطی خود را به منظور حصول حس تفاهم و قبولجامعه طرح می كند .
▪ انجمن روابط عمومی انگلیس روابط عمومی را اینگونه تعریف كرده است :
روابط عمومی عبارتست از تلاشها و اقداماتی آگاهانه ، برنامه ریزی شده و سنجیدهجهت استقرار و كسب تفاهم متقابل بین یك سازمان و گروههای مورد نظر آن سازمان .
انجمن روابط عمومی دانمارك روابط عمومی را عبارت از تلاشهایی می داند مستمر ومنطبق با روشهای علمی و عملی كه مدیریت سازمانهای بخش خصوصی و دولتی بهمنظور ایجاد تفاهم و پیدایش حس علاقمندی و تحصیل پشتیبانی گروههایی كه سازمان باآن سرو كار دارد و یا فكر می كند در آینده سروكار خواهد داشت انجام می دهد .
انجمن روابط عمومی آلمان ، روابط عمومی را تلاشهای آگاهانه و قانونی دانسته كه بهمنظور تفاهم و استقرار اعتماد و شناخت متقابل با عموم كه بر اساس تحقیق علمی وعملی صحیح و مستمر ، میسر است .
انجمن جهانی روابط عمومی در ماه می ۱۹۶۰ از روابط عمومی تعریفی نمود كه درنشست سال ۱۹۷۸ مكزیكو انجمن مورد تأیید مجدد قرار گرفت .
« روابـــط عمــومی بخشــی از وظـایف مــدیریت ســازمان است . عملی است ممتــد، مــداوم و طــرح ریزی شــده كه از طریق آن افــرادو ســازمانهـا می كوشند تاتفــاهم و پشتیبــانی كسانی را كه با آنهــا ســرو كار دارنــد بــدست آورند»
در دو دائره المعارف امریكانا و وبستر روابط عمومی به طور خلاصه چنین معرفی شدهاست . یك زمینه فعالیت است مربوط به روابط سازمانهای صنعتی ، شركتها ، مشاغل ،دولت ، اتحادیه ها و یا سایر سازمانها كه هر یك با مردمی چون كارمندان ، مشتریان ،سرمایه داران ، تهیه كنندگان كالا اعضای احزاب سیاسی و یا عامه مردم روبرو هستند .
در تعریف دیگر آمده است : « روابط عمومی عبارت است از ابلاغ اطلاعات واقعیمؤسسه به مخاطبین و كسب نظریات آنها به منظور ایجاد حس تفاهم
● روابط عمومی پس از انقلاب اسلامی
دفاتر روابط عمومی پس از پیروزی انقلاب تحت نام روابط عمومی و ارشاد اسلامیعموماً با مسئولان جدید كارهای ارتباطی و روابط عمومی را پیش می بردند . بتدریج كهكارها در مؤسسات و سازمانها به روال عادی بازگشت و جریان امور سیر طبیعی خود رادر مدیریتها آغاز كرد كمبود فعالیتهای روابط عمومی به شدت احساس شد . در آغازمسئولان مملكتی در ضمن سخنان خود بارها از فقدان تلاشهای مؤثر روابط عمومیشكوه نمودند و در مناسبتهایی كه پیش می آمد از كمبود فعالیتهای روابط عمومی واطلاع رسانی سازمانها شكایت می كردند و مدیران و مسئولان روابط عمومی را به انجامفعالیتهای تبلیغاتی فرا می خواندند . این نظرات و اشارات و مشكلاتی كه عملاً پیش میآمد دست اندركاران را وا داشت تا اقداماتی برای تجدید حیات و فعال كردن روابطعمومی ها انجام دهند .
یكی از اولین اقدامات ، برگزاری سمیناری بود كه به همت وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در سال ۱۳۶۳ با شركت روابط عمومی واحدهای مستقر در تهران برپاشد . اینسمینار به مدت سه روز مسائل اساسی و بنیادی روابط عمومی را مورد بررسی قرار داد وبا پذیرش اصل فرهنگ اسلامی و تطبیق اهداف و رسالتها و روشهای روابط عمومی بافرهنگ اسلامی زیربنای حركت روابط عمومی را برای تجدید حیات آن پی ریزی كرد .در طول مدت جنگ دوره های كوتاه مدت و بلند مدت آموزش روابط عمومی بهوسیله مركز آموزش مدیریت دولتی برای آموزش كارمندان مشغول به كار دفاتر روابطعمومی مؤسسات دولتی و غیر دولتی تشكیل شد . رشته روابط عمومی كه پس ازپیروزی انقلاب اسلامی از فهرست آموزش عالی حذف شده بود در سال ۱۳۶۸ دردانشكده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی بازگشوده شد . دانشگاه آزاد اسلامینیز رشته ارتباطات اجتماعی با گرایش روابط عمومی را برای نخستین بار تأسیس كرد وادارات كل روابط عمومی وزارتخانه ها و مؤسسات در مراكز استان نیز اقدام به تشكیلدوره های آموزشی روابط عمومیبرای كارمندان خود نمودند و سازمان امور اداری واستخدامی كشور آیین نامه كاری دفاتر روابط عمومی را تصویب كرد.
دفاتر روابط عمومی پس از پیروزی انقلاب تحت نام روابط عمومی و ارشاد اسلامیعموماً با مسئولان جدید كارهای ارتباطی و روابط عمومی را پیش می بردند . بتدریج كهكارها در مؤسسات و سازمانها به روال عادی بازگشت و جریان امور سیر طبیعی خود رادر مدیریتها آغاز كرد كمبود فعالیتهای روابط عمومی به شدت احساس شد . در آغازمسئولان مملكتی در ضمن سخنان خود بارها از فقدان تلاشهای مؤثر روابط عمومیشكوه نمودند و در مناسبتهایی كه پیش می آمد از كمبود فعالیتهای روابط عمومی واطلاع رسانی سازمانها شكایت می كردند و مدیران و مسئولان روابط عمومی را به انجامفعالیتهای تبلیغاتی فرا می خواندند . این نظرات و اشارات و مشكلاتی كه عملاً پیش میآمد دست اندركاران را وا داشت تا اقداماتی برای تجدید حیات و فعال كردن روابطعمومی ها انجام دهند .
یكی از اولین اقدامات ، برگزاری سمیناری بود كه به همت وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در سال ۱۳۶۳ با شركت روابط عمومی واحدهای مستقر در تهران برپاشد . اینسمینار به مدت سه روز مسائل اساسی و بنیادی روابط عمومی را مورد بررسی قرار داد وبا پذیرش اصل فرهنگ اسلامی و تطبیق اهداف و رسالتها و روشهای روابط عمومی بافرهنگ اسلامی زیربنای حركت روابط عمومی را برای تجدید حیات آن پی ریزی كرد .در طول مدت جنگ دوره های كوتاه مدت و بلند مدت آموزش روابط عمومی بهوسیله مركز آموزش مدیریت دولتی برای آموزش كارمندان مشغول به كار دفاتر روابطعمومی مؤسسات دولتی و غیر دولتی تشكیل شد . رشته روابط عمومی كه پس ازپیروزی انقلاب اسلامی از فهرست آموزش عالی حذف شده بود در سال ۱۳۶۸ دردانشكده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی بازگشوده شد . دانشگاه آزاد اسلامینیز رشته ارتباطات اجتماعی با گرایش روابط عمومی را برای نخستین بار تأسیس كرد وادارات كل روابط عمومی وزارتخانه ها و مؤسسات در مراكز استان نیز اقدام به تشكیلدوره های آموزشی روابط عمومیبرای كارمندان خود نمودند و سازمان امور اداری واستخدامی كشور آیین نامه كاری دفاتر روابط عمومی را تصویب كرد
● پیدایش اصطلاع روابط عمومی
پس از پایان جنگ جهانی دوم و از میان رفتن تدریجی پیامدهای آن و بازگشت روندعادی به سازمانها و مدیریتها و برقراری مجدد تعادل نسبی در امور سیاسی ، اقتصادی واجتماعی ، مؤسسات موجود تكاپو و تلاش خود را در راه تكامل و پیشرفت ، مجدداًآغاز كردند اصطلاح روابط عمومی برای نخستین بار در نوشته های شركت نفت ایران و انگلیسظاهر شده است كه مركز آن در لندن قرار داشت و مدیریت آن تا حدود زیادی ازسوی انگلیسیها كنترل می شد این شركت پس از جنگ دوم جهانی به سبب رشدآگاهیهای مردم ، سقوط دیكتاتوری رضا شاه و تحریك نیروهای رقیب انگلستان ،اتحادشوروی سابق و ایالات متحده آمریكا كه برای چنگ انداختن بر منافع انگلیسیها در ایرانتلاش می كردند از سوی افكار عمومی و مطبو عات كشور تحت فشار قرار گرفته و لذا بهتشكیلات و سازمان دفتر انتشارات و مطبوعات خود گسترش و وسعت بیشتر می بخشید .در دفتر انتشارات و مطبوعات این شركت ، كاركنان خارجی و ایرانی متخصص در امرروزنامه نگاری روابط عمومی و ارتباطات اجتماعی به كار مشغول بودند . چنانكه گفتهشد اصطلاح روابط عمومی برای نخستین بار از سوی متخصصان ایرانی این شركت كهدوره های مطبوعاتی و روابط عمومی را در لندن دیده بودند در برابر اصطلاح خارجیآنpublic relation وضع گردید .
این شركت همچنین نخستین مؤسسه در ایران بود كه نام دفتر انتشارات خود را به روابطعمومی تغییر داد . به هر حال در اوایل دهه سوم قرن حاضر (نیمه اول دهه ۵۰ میلادی )در محافل مطبوعاتی و تبلیغاتی ایران ، روابط عمومی یك اصطلاح آشنا بود و تولدخود را برای به وجود آوردن یك شغل پر تكاپو حساس و مهم به عنوان بازوی ارتباطی، تبلیغی مدیریت سازمانهای ایران آغاز كرد .و بتدریج از همزاد مطبوعاتی و روزنامهنگاری خویش جدا شد . شغلی كه در حال حاضر در ایران بیش از ۵۰ هزار نفر در زیرمجموعه آن در تهران و شهرستانها به فعالیت مشغول هستند . تا سال ۱۳۴۳ در زمینه روابط عمومی به زبان فارسی جز چند مقاله كوتاه در مجموعهنشریات شركت ملی نفت ایران نوشته معتبر دیگری یافت نمی شد و در زمستان سال۱۳۴۳ نخستین سمینار تحت عنوان روابط عمومی در شركت نفت به همت شركت ملینفت ایران برگزار شد و سال بعد نیز دومین سمینار در كرمانشاه تشكیل گردید . یك سالپس از این سمینارها یعنی در سال ۱۳۴۵ اولین كتاب فارسی تحت عنوان روابط عمومیبه وسیله شركت ملی نفت ایران به قلم علی اكبر دیباج رئیس روابط عمومی این شركتچاپ و انتشار یافت
به منظور تقویت فعالیتهای روابط عمومی و افزایش اطلاعات و آگاهی دست اندركارانروابط عمومی در سال ۱۳۴۵ مسئولان شركت ملی نفت ایران ، مؤسسه مطبوعاتیكیهان ، دانشگاه تهران و وزارت اطلاعات و جهانگردی به فكر تأسیس یك مركزآموزش عالی برای رشته روابط عمومی افتادند و این مركز در سال ۱۳۴۶ افتتاح شد وبیش از ۱۰۰ نفر دانشجو از میان فارغ التحصیلان دوره دبیرستان را جهت تحصیل دردوره لیسانس روابط عمومی پذیرفت .
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سیدابراهیم رئیسی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور رئیسی سقوط بالگرد رئیسی ایران سقوط بالگرد بالگرد حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
کنکور هواشناسی قتل تهران پلیس امتحانات نهایی هلال احمر سیل قوه قضاییه سیل مشهد آموزش و پرورش بارش باران
پیام تسلیت بورس یارانه قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا خودرو دلار بازار خودرو ایران خودرو حقوق بازنشستگان یارانه نقدی
ابراهیم تاتلیس تلویزیون هنرمندان سینما سینمای ایران لیلا حاتمی شعر زری خوشکام نمایشگاه کتاب رسانه ملی
قرآن تجهیزات پزشکی
اسرائیل رژیم صهیونیستی ترکیه امیرعبداللهیان روسیه آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه چین حماس اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال رییس جمهور لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس لیگ برتر ایران فدراسیون فوتبال بازی تراکتور باشگاه استقلال
هوش مصنوعی سامسونگ تبلیغات اپل موبایل نمایشگاه ایران هلث هواپیما اینترنت
سلامت رژیم غذایی بارندگی مردان زیبایی آلزایمر سازمان غذا و دارو استرس فشار خون کاهش وزن