جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
وضعیت دینداری در عصر حاضر
دین شناسان هر یک با رهیافت و رویکردی ویژه و با متولوژی خاص به تجزیه، تحلیل و تفسیر و تبیین دین پرداخته اند. مولوی، عارف نامدار و پر آوازه نیز به دین از منظر عرفان نگریسته، بلکه دین را بر عرفان متکی ساخته و با اندیشه و دید باطنی، تجربه عرفانی دین را کاویده است. وی به لطایف و نکته های بلند دینی -عرفانی دست یازیده و به تفسیر و تجزیه و تحلیل رمزی دین پرداخته و یافته های خود را به زبان نظم و با شیوایی و رسایی و زیبایی تام، تبیین کرده و با نماد پردازی پاره ای از آموزه های دینی، توانایی و هنر خود را به نمایش گذارده است.
نتایج و لوازم نگرش مولوی به دین: پس از بیان بنیانها و پی نهاد های دین از نگاه مولوی که عبارت بودند از:
۱) محبت و عشق و
۲) جمع بین شریعت و طریقت و حقیقت@ همینک به نتایج و لوازم چنین نگرشی به دین و نیز حقیقت و ماهیت دین از نگاه مولوی خواهیم پرداخت. از جمله این نتایج:
۱) دین و دینداری مولوی، بر اشراق و واردات قلبی و تجربه های عرفانی استوار است. او به خوبی می دانست که تجربه عرفانی و دینی که بر اساس معرفت افاضی و جذبه آسمانی است، از نوع رسیدن و چشیدن و یافتن است و سراسر وجود عارف را به هیجان و شور و حرکت در می آورد و او با دلیری تمام می تواند بر مرحله تقلید و تعلق و تحقیق و تخلق پا نهد و به مرحله تحقق و کشف و شهود عارفانه بار یابد و از علم الیقین به عین الیقین دست یازد و با چشم دل، حقایق ملکوت را بنگرد و حنین و انین ستون حنانه را بشنود و تسبیح موجودات را بیابد و از اسرار غیب و سرایر خلق آگاهی یابد. (۱)
۲) در ساحت دین و دینداری عرفانی مولوی، عقلانیت و خرد ورزی و نیز دینداری معرفت اندیش که بر پایه عقل جزئی و بحثی و دور اندیش استوار است، مورد نکوهش جدی و تهدید قرار گرفته و پای عقل و معرفت و اندیشه بشری سست، (۲) و پای استدلالیان چوبین و پای چوبین بی تمکین دانسته شده است زیرا
▪ اولا از آنجا که عقل و عقلانیت با کمیتها، کیفیتها و دیگر مقولات مادی محدود سر کار دارد، محدود نگر است و از عهده درک حقایق دین و اصول بنیادین هستی کاملا ناتوان است و هرگز نمی تواند از آهنگ زیبای جهان هستی و آغاز و انجام و گذشته و آینده آن و نشاط و هیجان و شور و دلدادگی نظام کیوانی به خداوند درکی داشته باشد. از این رو، آنچه را در پیش روی خود دارد، باور می کند و آنچه را در حوصله حس و ادراک حسی و عقل جزئی قرار نمی گیرد و رفتار مشهود و معتاد آن را نمی پذیرد و عقل عادی آن را توجیه نمی کند، منکر می شود و موهوم می پندارد و بدان جهت که عقل و عقلانیت به حقیقت دست نیافته، خرد ورزان عالم در میان همه قومها و ملتها در زمینه مسائل هستی شناسی، مبدا شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی اختلاف نظر جدی دارند.
▪ ثانیا: عقل جزئی و بحثی حسابگر، سود اندیش و عاقبت بین است. از این رو در برابر عشق و آموزه های دینی، بویژه آن گروه از مفاهیم که با عشق نیز پیوند دارند مثل شهادت، ایثار، پارسایی، دلیری، وارستگی، هجرت-، ، تحمل سختی ها وا خود را می بازد و در برابر حقیقتهای توحیدی نیز به تفسیر و تبیین نادرست تن می دهد.
۳) با توجه به پی نهادهای بیان شده اندیشه دینی مولوی از سطح معرفت دینی معمول و رایج آن زمان و از افق دینداری آن دوران فراتر رفته بود و با اینکه خانواده اش سنی حنفی بودند و خود او نیز در دامان همین مذهب پرورش یافته بود و سالیان دراز به تدریس فقه حنفی پرداخته بود، آشکارا اعلام می دارد که در ساحت دین و دینداری عرفانی، حتی ابوحنیفه و شافعی هم چیزی نمی دانستند و در این وادی ایمن گام نزدند و چیزی در چنته نداشتند.
۴) نگاه مولوی به ادیان و مذاهب الهی و آسمانی و تحریف نشده، نگاه عارفانه است یعنی با حوصله ای بی اندازه فراخ و وسعت صدر و اندیشه و نگرش باز به آنها نگریسته و این بدان جهت است که تمام ادیان و مذاهب بر حق مشترکاتی، دارند از جمله اشتراک در مبدا و معاد و مکارم اخلاق وا و بدین سبب، قرآن کریم پیامبران گذشته را تصدیق کرده و شریعت محمدی (ص) نیز اهل کتاب را به دادن جزیه و عمل به دین خود یا پذیرش اسلام مخیر ساخت، در صورتی که در مورد مشرکان حکم چنین نبود، بلکه می بایست یا اسلام را بپذیرند یا آماده جنگ شوند.
● حقیقت و ماهیت دین
حقیقت و ماهیت دین را آموزه هایی وحیانی و نیز گزاره هایی که مبتنی بر وحی الهی و آسمانی است تشکیل می دهد. از این رو هر چند برای دین تعریف یکسانی وجود ندارد، اما به هیچ وجه نمی توانیم هر نوع نظام اعتقادی و هر آموزه و گزاره و هر گونه تعالیم و معارف و احکام را، هر چند منشاء و خاستگاه الهی وحیانی نداشته باشد، دین بنامیم. بدین ترتیب، آیینهایی چون آیین هندو، بودا، تائو، شینتو و دین به معنای رایج و مصطلح نیستند زیرا خاستگاهشان اندیشه بشری و تاملات عقلانی یا یافته های عرفانی بشری است.
البته میدتوان واژه دین را به لحاظ معنای لغوی و کاربرد عرفی آن بر آیینهای ساخته به دست بشر اطلاق کرد. بنابراین اگر وحی ملاک و معیار ماهیت دین باشد و آموزه های مبتنی بر وحی به عنوان دین تلقی گردند، آیینهای پیش گفته دین نیستند. مولوی هم این مطلب را مفروغ عنه دانسته و منشا و خاستگاه دین را وحی الهی قلمداد کرده و هرجا از اصطلاح رایج دین سخن گفته از آن به عنوان دین احمدی، دین عیسوی، دین موسی و... نام برده و به این نکته جالب و لطیف اشاره کرده که اصولا دین، از اندیشه و تاملات عقلانی و یافته های عرفانی بشری بالاتر و برتر است و هرگز با پای اندیشه و عرفان به پای آن نتوان رسید و آدمی ناتوان از آن است که بتواند خود به آموزه های وحیانی دست یابد و همین امر موجب شده که این ناتوانی بشری، بوسیله اعجاز پیامبر به اثبات برسد و دخالت مستقیم خداوند را در امر وحی ثابت شود. بدیهی است اگر آموزه های وحیانی در دسترس عقل می بود، یا با یافته های عرفانی قابل دریافت می بود و چیزی مافوق عقل و مکاشفه بشری وجود نمیدداشت، احتیاجی به معجزه نبود@ ولی از اینکه اثبات حقانیت دین نیازمند معجزه است، معلوم می شود این آموزه های تعلیمی است که بشر از درک و یافت آنها با عقل و کشف خود ناتوان است.
باتوجه بدانچه گذشت، می توان دین را چنین تعریف کرد: مفاد و مدلول مجموعه گزاره ها و آموزه های وحیانی و یا مبتنی بر وحی الهی است که از سوی پروردگار متعال، با هدف هدایت و تامین کمال و سعادت همه جانبه انسان بر پیامبر نازل و یا نتفیذ شده که پارهدای از این گزاره ها در باب هستی، انسان و جهان، و پارهدای باید و نباید و دستورالعمل هایی است که بر گزارهدهای دسته اول مبتنی است. (۳)
مولوی، نقش دین را به صورت شفاف و مشخص، نورافشانی و گرمابخشی دانسته و از این دو به عنوان عوامل ایجاد تحول بنیادین در جان دل و عقل آدمی یاد کرده، چنانکه در ساحت تکوینی نیز نور ضمیر مصطفی(ص) را عامل ایجاد و آفرینش به حساب آورده و بدین ترتیب، همنوایی و هماهنگی تشریع و تکوین را به روشنی بیان کرده است.
وی در ساحت تکوین، تابش نور محمدی را واسطه فیض دانسته که از تابش آن نور، جهان نور باران شده و آسمان و زمین و خورشید و ماه و روز و شب به وجود آمده است. در ساحت تشریع و هدایت نیز نور مصطفی(ص) و دین او، روشنی بخش جان و دل و عقل و اندیشه است و همه حقیقت ها و رازها و رمزها را مکشوف می سازد و دستیابی به گوهر ناب حقیقت را میسور میدگرداند و گرمایی دلنشین بر جان و دل می بخشد البته هر فردی و هر جامعه ای بر پایه ظرفیت خود از آن بهره می گیرد. فرد و جامعه ای که خریدار آن نور و با آن همنشین شود و از آن پیروی کند، راه را از چاه بازخواهد شناخت و شعله های خشم و کینه و مکر و فریب و ستمکاری و گناه را بدان محو خواهد ساخت.
باری دین چون خورشید عالمتاب، افزون بر نورافشانی، گرمابخش نیز می باشد و گرمای آن، جهان و دل و عقل سرد و خاموش و بی حاصل را جرات می بخشد و به وجد میدآورد و حرارت می دهد و می سوزاند و به فنا می رساند و پیداست دیگر مجالی برای رجس و پلیدی در درون آدمی باقی نمی گذارد و در آخرت نیز این نور شعله های آتش دوزخ را سرد و خاموش می سازد. (۴)
دین افیون است اما برای : مولوی جمله «دین افیون است» را از زبان دین ستیزان، زراندوزان، دنیاپرستان و کاموران در مواجهه با پیامبر اکرم(ص) و دین او بیان کرده و البته هیچ گونه نگاه و اشارتی به معنای استخدام شده در قرن ۱۹ میلادی به بعد از سوی روشنفکران شرقی و افراد غرب زده ندارد.
مولوی پس از بیان قصه آن دباغ که در بازار عطاران از شدت خوش بویی به زمین افتاد، و پس از بیان این تمثیل رسا، به سراغ دین ستیزان رفته و اینچنین نتیجه می گیرد که دنیاپرستان چون در لجن و کثافت هوا و هوس و شهوات غوطه ور بوده اند، زمانیکه نسیم عطردآگین وحی به مشام آنان رسید، گیج و کلافه گشته و به پیامبر اسلام گفتند ما وجود تو را مشعوم می دانیم و به تو فال بد می زنیم، چرا با آموزه های افیونیات مغز ما را شستشو می دهی و عقل ما را تخدیر می کنی؟ چراا؟
بانظارت دکتر بهزاد حمیدیه
پاورقی ها:
(۱): مثنوی معنوی، دفتر اول، بیت .۳۲۸۰
(۲): همان، دفتر ششم، ابیات ۱۱۹-.۱۲۰
(۳): همان، دفتر سوم، ابیات ۴۲۸۴ و ۴۲۸۹-.۴۲۸۷
(۴): مبانی نظری مقیاسهای دینی، قم ، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ۱۳۸۴ بهشتی، محمد، نگاه مولوی به دین و دینداری.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست