شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
ساختار تبلیغات در ایران
برای توصیف علمی ساختار تبلیغات در ایران، صنعت تبلیغات کشور را میتوان به چهار بخش تفکیک کرد:
۱- دپارتمانهای بازاریابی در مؤسسات تولید کالا
۲- کانونهای تبلیغاتی
۳- سازمانهای آگهی در رسانهها
۴- محیط تبلیغات
هر یک از این چهار بخش مسائل مخصوص بهخود را دارد، هر چند در برخی موارد، مسائل ساختاری تبلیغات در کشور به هر چهار بخش مربوط میشوند.
۱. دپارتمانهای بازاریابی در مؤسسات تولید کالا
طبیعی است که هر سازمان یا واحد تولید کالا و خدمات نیاز به یک دپارتمان بازاریابی دارد که بر امور تبلیغات و بازاریابی کالاها و خدمات نظارت داشته باشد. دهها هزار واحد تولیدی و خدماتی در کشور فعالیت دارند که همهی آنها، به این دپارتمان نیاز دارند. به همین دلیل است که کل دپارتمانهای بازاریابی واحدهای تولیدی و خدماتی بهعنوان یک بخش مهم از صنعت تبلیغات کشور محسوب میشود. برای شرح مسائل ساختاری در این بخش، میتوان فعالیتهای عمدهی دپارتمانهای بازاریابی را به پنج مقولهی اساسی تفکیک کرد:
- نظارت و طرحریزی چرخهای حیات کالا
- نظارت و طرحریزی مشخصات اساسی برند (کالای تجاری)
- انتخاب کانون تبلیغاتی
- نظارت و طرحریزی برنامهی روابط عمومی
- نظارت و طرحریزی ارتقای فروش
۱-۱- نظارت و طرحریزی چرخهی حیات کالا
بهطور کلی، نظارت و طرحریزی چرخهی حیات کالا (PLC)، به عهدهی مدیر برند است که عملاً مهمترین نقش را در یک دپارتمان بازاریابی ایفاد میکند. به عبارت دیگر، نظارت و طرحریزی چهار فاز در حیات یک کالای معین، یعنی فاز معرفی، فاز رشد، فاز بلوغ، و فاز افول فروش بر عهدهی مدیر برند است. مدیریت این فازها هم نیاز به دانش تبلیغات و هم نیاز به شناخت بازارها و مخاطبان دارد.
۲-۱- نظارت بر طرحریزی مشخصات اساسی برند
هر برند دارای سه ویژگی اساسی است که مجموعاً هویت برند (brand equity) نامیده میشود. این سه ویژگی عبارتند از: قابلیت ذاتی برند، چهرهی برند و شخصیت برند. نظارت و ارتقای این سه ویژگی برند بر عهدهی مدیر برند است. بدیهی است که وی نیاز به دانش تبلیغات و شناخت برند و توانائی ارزشگذاری برندها دارد.
۳-۱- انتخاب کانون تبلیغاتی
انتخاب کانون تبلیغاتی کار بسیار حساسی است که اشتباه در آن میتواند خسارتهای بزرگی پدید آورد. البته تدوین خسارتهای بزرگی پدید آورد. البته تدوین استراتژی تبلیغات، برنامهی تبلیغاتی کامل، خلاقیت و تولید فنی و خرید رسانه به عهدهی کانون تبلیغاتی است، اما مدیر دپارتمان بازاریابی باید بر آنها نظارت کند و بتواند درستی و یا عدم درستی روال کار را تشخیص بدهد.
۴-۱- نظارت و طرحریزی برنامهی روابط عمومی
روابط عمومی در سازمانها و واحدهای صنعتی میتواند مکمل تبلیغات و بازاریابی باشد. بهویژه که روابط عمومی میتواند در معروفیت برند و سازمان و خدمات پس از فروش نقش مهمی داشته باشد و در مواردی بدون هزینهی رسانه، پیامهای تبلیغاتی ارائه دهد. اما نظارت بر فعالیتهای روابط عمومی و ارائهی مشاوره به مدیر روابط عمومی بر عهدهی مدیر دپارتمان بازاریابی است.
۵-۱- نظارت و طرحریزی ارتقای فروشندگی
در موارد بسیار، روشهای جدید فروشندگی میتواند هزینهی بازاریابی و تبلیغات را کاهش دهد و به تنهائی فروش محصولات و خدمات را بالا ببرد. اما این مهارت در روشها نیز تا حدود زیادی به دانش تبلیغات و دانش رسانهها نیاز دارد.
نتیجه
مدیر برند یا به هر حال مدیر واحد بازاریابی، در هر پنج زمینهی یاد شده به دانش تبلیغات نیاز دارد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
امیرعبداللهیان دولت چین سیستان و بلوچستان حسین امیرعبداللهیان جنگ انتخابات مجلس شورای اسلامی عراق دولت سیزدهم رسانه حجاب
سیل تهران هواشناسی شهرداری تهران بارندگی باران سازمان هواشناسی فضای مجازی آتش سوزی یسنا هلال احمر آموزش و پرورش
ایران بانک مرکزی دلار قیمت خودرو قیمت دلار مسکن قیمت طلا تورم ارز بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
صدا و سیما مسعود اسکویی تلویزیون دفاع مقدس بی بی سی موسیقی مهران غفوریان صداوسیما ساواک سریال سینمای ایران تبلیغات
رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه اسرائیل حماس روسیه آمریکا ترکیه انگلیس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال جواد نکونام بازی علی خطیر باشگاه پرسپولیس بایرن مونیخ
هوش مصنوعی اینستاگرام خواب آیفون دیابت اپل ناسا عکاسی موبایل گوگل تلفن همراه
سلامت طب سنتی کبد چرب فشار خون گرما