شنبه, ۱۶ تیر, ۱۴۰۳ / 6 July, 2024
مجله ویستا

رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم


رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم

▪ جان هیل، پاملا چرچ گیبسن
▪ ترجمه علی عامری مهابادی
▪ انتشارات سوره مهر
به عقیده صاحب‌نظران «مجموعه راهنمای مطالعات فیلم آکسفورد» در نوع خود یکی از جامع‌ترین آثار نظری در …

جان هیل، پاملا چرچ گیبسن

ترجمه علی عامری مهابادی

انتشارات سوره مهر

به عقیده صاحب‌نظران «مجموعه راهنمای مطالعات فیلم آکسفورد» در نوع خود یکی از جامع‌ترین آثار نظری در حوزه فیلم و سینما است. کتاب حاضر، رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم، بخش نخست این مجموعه را تشکیل می‌دهد که به صورت مستقل منتشر شده و شامل مهمترین مباحث نظری حوزه فیلم و سینما است.

طرح موضوعات گوناگون در این اثر همچون روانکاوی، مارکسیسم و فمینیسم در فیلم به دلیل تأثیرهایی است که نظریات مربوط به این هنر از موضوعات فوق پذیرفته‌اند. در عرصه پژوهش، خواننده صرف‌نظر از پذیرش یا رد این مباحث، نمی‌تواند از نقش آنها در روند مطالعات و نظریات فیلم بگذرد. در واقع‌، این مباحث تأثیر فراوانی بر نقد فیلم گذارده و به نوبه خود در گذر زمان به چالش طلبیده شده‌اند؛ چنانکه اکنون در نشریات و محافل تخصصی‌تر سینمایی، فیلم از جنبه‌های مختلف مطالعاتی از جمله نشانه‌شناسی، روانکاوی و غیره تحلیل می‌شود.

ویژگی کلی این اثر که وجه اشتراک مطالب آن نیز محسوب می‌شود، نوعی سبک نگارش موجز، صریح و دقیق، بدون پرداختن به حواشی است که باعث شده تا مطالب را به فراخور وقت و حوصله مخاطب امروزی ارائه دهد. در واقع، این موضوعات با دقت خاصی سازماندهی شده‌اند تا مکمل یکدیگر باشند و کتاب جامعی پدید آورند.

دغدغه اصلی مؤلفان این کتاب روش‌های مطالعه و تشریح فیلم است. هدف این است که از زوایای مختلف و با دیدگاه انتقادی کلی به روش‌های گوناگون درک و تشریح فیلم پرداخته شود.

مقالات کتاب که به وسیله جمعی از برجسته‌ترین نویسندگان و پژوهشگران سینما تألیف شده‌ است از دیدگاه‌ها و زوایای مختلف به تحلیل و تشریح زمینه‌های متنوع سینما از هر دو جنبه هنر و صنعت می‌پردازند. از ویژگی‌های مهم این اثر بررسی تأثیر عرصه‌های گوناگون علوم انسانی و اجتماعی بر مطالعه فیلم است که در کل مجموعه‌ای از مفاهیم، سبک‌ها و بحث‌های انتقادی هنر هفتم را پدید آورده‌اند.

عنوان برخی از مقالات این کتاب را چنین می‌توان ذکر کرد:

لباس در فیلم/ نگره کلاسیک فیلم و نشانه‌شناسی/ فیلم و روانکاوی/ مارکسیسم و فیلم/ نژاد، قومیت و فیلم/ فیلم و هویت فرهنگی/ فیلم و تاریخ/ جامعه‌شناسی و فیلم/ هرمنوتیک، دریافت، زیبایی‌شناسی و تأویل فیلم/ فیلم و پسا مدرنیسم/ پسا ساختگرایی و ساخت‌شکنی.