جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

هری پاتر و جام آتش به روایت بازیگران, تهیه كننده و كارگردان


هری پاتر و جام آتش به روایت بازیگران, تهیه كننده و كارگردان

«این یك فیلم دلهره آور جذاب, هوشمندانه و سرگرم كننده است » این جمله را «دیوید هایمن» تهیه كننده «هری پاتر و جام آتش» در كنفرانسی مطبوعاتی در لندن حدود یك ماه پیش از اكران فیلم به زبان آورد «دنیای فیلم وسیع تر شده و ما دو مدرسه تازه وارد آن كرده ایم اولین تعاملات با جنس مخالف را مطرح می كنیم

• تهیه كننده و كارگردان

«این یك فیلم دلهره آور جذاب، هوشمندانه و سرگرم كننده است.» این جمله را «دیوید هایمن» تهیه كننده «هری پاتر و جام آتش» در كنفرانسی مطبوعاتی در لندن حدود یك ماه پیش از اكران فیلم به زبان آورد. «دنیای فیلم وسیع تر شده و ما دو مدرسه تازه وارد آن كرده ایم. اولین تعاملات با جنس مخالف را مطرح می كنیم. از هر دو وجه خوب و آزاردهنده آن كه در ۱۴-۱۳سالگی آغاز می شود و هیچ گاه دست از سر آدم برنمی دارد.» «به نظرم كتاب های هری پاتر كتاب های كودكانه ای نیستند. شاید برای بچه ها در هر سنی جذاب باشند، اما این كتاب ها برای هر سن و سالی جذاب هستند. علت اینكه هر كتاب از كتاب قبلی پخته تر می شود، این نیز هست كه با یك سن متفاوت با سالی دیگر از زندگی هری سروكار دارد. در این كتاب هری چهارده ساله است. بنابراین مقوله های متفاوتی مطرح است و پیچیدگی بیشتری كه واقعاً فكر می كنم در فیلم به چشم می خورد. فیلم به روح كتاب وفادار است.» كارگردان فیلم نیز در این كنفرانس حضور دارد: «مایك نیوئل» استاد همه فن حریفی كه سكان فیلم هایی ناهمگون از «چهار عروسی و یك تشییع جنازه» تا «دنی براسكو» را در دست گرفته است. جام آتش فرصتی در اختیار نیوئل گذاشته تا به مخاطرات پیش روی هری پاتر در سن بلوغ بپردازد كه نقش او را بار دیگر دانیل رادكلیف بازی می كند. نیوئل می گوید: «در فیلم های قبلی شخصیت محوری با چالش هایی روبه رو می شد كه مقیاس محدودی داشتند. به یك اژدها برمی خورد، این مشكل را داشت، آن مشكل را داشت، اما هرگز با خودش وارد چالش نمی شد.» «مجبور نبود چیزی را تحمل كند و دم برنیاورد. همیشه گروهی را داشت كه به آن متكی باشد.حالا در این یكی سنش بالا رفته است. آگاه تر شده است و بیش از پیش می داند كه چه بر سرش می آید. هنگامی كه والدمورت در قبرستان به او می گوید: «بیرون بیا، بیا اینجا. چه می خواهی؟ پشت سرت باشد یا روبه رویت؟ به هر صورت آن را دریافت می كنی.» هری پاسخ می دهد: «بسیار خب، نشانت می دهم و بیرون می آید و آماده نبرد است. می داند این نبردی تا سرحد مرگ است و شجاعت اخلاقی لازم برای این مبارزه را دارد. نكات جالب و تازه زیادی در فیلم است. مانند شوخی ها، بزرگ شدن، دخترها و وای خدا، چطوری برقصیم؟ و بسیاری از این چیزها. اما تفاوت مهم فیلم با فیلم های قبلی در آن است كه چالش از نوع اخلاقی است و شاید هری نتواند از آن جان سالم به در ببرد.» دوستان هری، هرمایونی گرینجر (اِما واتسون) و ران ویزلی (روپرت گرینت) نیز باید با بزرگ شدن و مسائل مربوط به خودشان در فیلم كنار بیایند. نیوئل می گوید: «اِما دختری است كه دارد به دوران جوانی پا می گذارد و من شخصاً به او افتخار می كنم. به نظرم می رسید كه اگر به خودش اجازه بدهد كه آسیب پذیر به نظر برسد، عالی می شود. می توانست خیلی راحت بگوید «خب من هرمایونی هستم و قرار است این طور و آن طور باشم؛ اما او به خودش اجازه داد كه شكننده باشد و به نظر نرسد كه همه چیز را می داند و همیشه بر خودش مسلط است. خیلی خوشحالم كه توانستیم به این حالت برسیم.» به اعتقاد هایمن تجربه عاملی است كه موجب شد تا نیوئل بتواند بازی های بهتری از بازیگران نوجوانش بگیرد. «ساده بگویم، بچه ها بزرگ شده اند و تجربه دو فیلم با كریس [كلمبوس] و یك فیلم با آلفونسو [كوآرون] به نفع بازیگران و مایك تمام شده است.یكی از دلایل بسیاری كه مایك را بالای سر این كار آوردیم، كار عالی این كارگردان با بازیگران است.بچه ها در میدان مبارزه قرار گرفته اند. مایك نمی توانست به آنها یك دقیقه استراحت بدهد تا احساس آرامش كنند. او آنها را به جلو هل داد و هل داد و هل داد و بازی هایشان هم این را نشان می دهد.» در همان حال كه شخصیت این سه پروتاگونیست باید در هر دنباله بیشتر و بیشتر پرورش یابند، كارگردان های این مجموعه فیلم ها از بازیگران نقش های مكمل نیز غافل نیستند. این بازیگران از میان بااستعدادترین و برجسته ترین هنرپیشه های بریتانیا دست چین شده اند و به ایفای نقش هایی كوچك اما درخشان اكتفا كرده اند. (مثلاً آلن ریكمن در نقش سوروس اسنیپ در جام آتش فقط چند خط دیالوگ دارد.) «مگی [اسمیت] تثبیت شده است، آلن ثابت است، مایك گمبون هاگرید. همه این افراد جایگاه تثبیت شده ای دارند. بنابراین جای كندوكاو زیادی در شخصیت آنها برای تماشاگر باقی نمی ماند.» نیوئل به این نكته اذعان دارد. «در واقع آنها نباید تغییر كنند و در نتیجه تنها كاری كه می توان كرد، یافتن راه های موجزی برای استفاده از تكه های كوچك است كه بخش هایی از این شخصیت ها را نشان تان دهد كه قبلاً دیده نشده است. قبلاً هرگز هاگرید را عاشق ندیده اید. این هم خیلی جالب است.» یك شخصیت مكمل بزرگسال كه این دفعه نقش بیشتری دارد، مدیر مدرسه هاگوارتز، آلبوس دامبلدور (مایكل گمبون) است. «ببینید كه مخصوصاً دامبلدور واقعاً چقدر تغییر كرده است. این اولین بار است كه متوجه می شویم رشته امور جداً از دست او به در رفته است و روی هم رفته چندان راحت نیست.» نیوئل اضافه می كند: «مایكل واقعاً كارش را با جسارت انجام داد. فكر می كنم واقعاً نمی خواست همان جلوه ای را داشته باشد كه ریچارد هریس داشت. تصویری از یك اقتدار مهیب المپی ... می خواست متفاوت باشد، به همین دلیل ساده كه او ریچارد هریس نیست. آنچه او در فیلم پیدا كرد، این است كه دامبلدور نیز جایزالخطا است و نه یك قدرقدرت. واقعاً از جریان امور عقب می ماند. در اكثر كارهایی كه انجام می دهد بی كفایت است.به جای آنكه یك ابرمرد باكفایت باشد كه البته بازی كردن در چنین نقشی خیلی جالب تر است.»هایمن با گفتن این جمله فاش می كند كه جام آتش اولین هری پاتری نبوده كه نیوئل با آن سروكار داشته است: «فكر می كنم مایك اولین كسی بود كه من برای كارگردانی فیلم اول به او پیشنهاد دادم. از همان اول او را می خواستم.» هنگامی كه هایمن برای جام آتش دوباره به سراغ نیوئل رفت، او كارهای مقدماتی را پیشاپیش انجام داده بود. نیوئل می گوید: «همه فیلم ها را دیده بودم. قبل از اینكه به من پیشنهاد شود یكی از كتاب ها را داشتم، كتاب اول را و فیلم ها را دیده بودم. امیدوار بودم كه به من پیشنهاد بشود و به همین خاطر قبل از آن به اندازه كافی بررسی و مطالعه كرده بودم. البته وقتی كه شروع كردم، فیلم ها را با دقت و وسواس دیدم. هنوز هم آنالیز و تحلیل متن كتاب های اول و دوم و سوم به خوابم می آید.» هایمن اصرار داشت كه نیوئل اجازه ندهد برای حفظ یكدستی حال و هوا و سبك چهار فیلم جلوی قوه ابتكار و حساسیت های كارگردانی اش گرفته شود. «نمی توانید كارگردانی مانند مایك نیوئل را بیاورید و بگویید: «خب، تو باید فیلمی مانند كریس كلمبوس بسازی.» چرا باید چنین كاری می كردم؟ كار احمقانه ای بود ... وقتی به این فیلم نگاه می كنم مایك نیوئل را می بینم. البته كه جورولینگ [نویسنده كتاب] را هم می بینم، اما مایك نیوئل را هم می بینم كه اینها را نوشته است. آلفونسو هم همین طور.آلفونسو را هم می دیدم كه همه اثر را نوشته و كریس ... مطمئنم كه دیوید ییتس هم فیلم پنجم [هری پاتر و فرمان ققنوس] را با چنین حسی می سازد و این واقعاً مرا به هیجان می آورد.» نیوئل كه اولین كارگردان انگلیسی این مجموعه است، به گفته هایمن «نوعی درك درونی نسبت به زندگی در مدرسه را با خود به فیلم آورده است.» «فیلم اندكی آنارشیستی تر، دیوانه وارتر و آزادتر است. بله اقتدار معلم ها سر جای خودش است، اما بچه هایی را در فیلم دارید كه طغیان می كنند، به همان شیوه ای كه بچه ها معمولاً طغیان می كنند.


هری پاتر و جام آتش به روایت بازیگران, تهیه كننده و كارگردان

شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.