پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024


مجله ویستا

بازخوانی اتریشی یک پرونده آمریکایی


بازخوانی اتریشی یک پرونده آمریکایی

نقد دیدگاه های بازارگرا در تبیین دلا یل بحران بزرگ مالی

بحران مالی آمریکا همچنان از اصلی‌ترین مباحثی است که در میان صاحب‌نظران اقتصادی دست به دست می‌شود. در ایران نیز تحلیلگران اقتصادی هر یک از منظری به ارزیابی سقوط شاخصها در اقتصاد ایالا‌ت متحده پرداخته‌اند. در این میان اما هرازگاهی کار به نزاع فکری می‌کشد یا از سوی دیگر صاحب‌نظران اقتصادی از تجربیاتی سخن می‌گویند که به‌واسطه شکل‌گیری بحران در اقتصاد آمریکا باید به گوشواره‌ای برای اقتصاد ایران تبدیل شود. در این جریان نیاز به بازخوانی مفاهیمی چون سرمایه‌داری، اقتصاد بازار یا تئوری‌های لیبرالیستی به وضوح احساس می‌شود و می‌توان گفت که بحران اقتصاد آمریکایی این مجال را ایجاد کرده است تا بیندیشیم <بازارپرستی> تنها یک ایده در ظرف اقتصاد است نه تمام وجود و ماهیت اتفاقی به نام اقتصاد. مقاله زیر نیز در همین راستا نگاشته شده و پاسخی است برای استاد بزرگوار موسی غنی‌نژاد که چندی پیش در مقاله‌ای با انگاره‌های اتریشی سقوط بخش اعتباری ایالا‌ت متحده آمریکا را تحلیل کرده بود. موسی غنی‌نژاد از مدافعان سرسخت <اقتصاد آزاد> محسوب می‌شود. روزنامه اعتماد ملی از همین طریق از این استاد بزرگوار دعوت به هم‌اندیشی می‌کند و نظرات وی را به چاپ می‌رساند.

● کاتولیک‌تر از پاپ

<ایمان ما به قدرت خودتنظیم‌گری بازارهای آزاد کاذب بود.> حدس بزنید جمله‌ای با این مضمون را چه کسی ممکن است بر زبان براند. البته این نقل‌قول نمی‌تواند از کارل مارکس باشد، نه به این دلیل که مارکس از اول هم به بازارهای آزاد اعتقاد نداشت، بلکه به این دلیل ساده که ساز‌و‌کار بازار آزاد موضوع اصلی تحلیل مارکسی نبوده و نیست. آدام اسمیت چطور؟ متاسفانه این جمله از آدام اسمیت هم نیست، چون طول عمر طبیعی به او اجازه نداد دو قرن بیشتر زندگی کند و شاهد بحران‌های پی‌در‌پی در نظام اقتصادی‌ای باشد که کتاب ثروت مللش تلا‌شی برای تئوریزه کردن، یا به قول جون رابینسون، دفاع ایدئولوژیک از آن بود. برای اینکه خواننده‌این متن بیش از این منتظر نماند باید بگوییم این جمله را آلن گرینسپن بر زبان آورده است که ریاستش بر بانک مرکزی آمریکا ۱۹ سال طول کشید؛ ۴ رئیس‌جمهور قدرتمند آمریکا به نصایحش گوش می‌سپردند و به اشارات انگشتان دستش بازارهای مالی دنیا جابه‌جا می‌شدند و بیهوده نبود که در آمریکا به وی لقب <کاهن اعظم> داده بودند. ‌

اما چه شده است که کاهن اعظم ما، پاپ واتیکان سرمایه‌داری و رئیس سابق فدرال‌رزرو آمریکا در کهنسالی قدرت خودتنظیم‌گری بازارهای آزاد را زیر سوال می‌برد، اما برخی اقتصاددانان کاتولیک‌تر از پاپ همچنان بر کوس دفاع ایدئولوژیک، کم‌محتوا و سراسر غلط از سازوکاری می‌پردازند که خارج از کتاب‌های درسی اصلا‌ وجود ندارد؛ چه رسد به اینکه درست باشد یا غلط، مفید باشد یا غیرمفید و به کار درک بهتر شرایط عینی بیاید یا نیاید. شاید خواننده را این اشارت بس باشد که موضوع این نوشتار مقاله‌موسی غنی‌نژاد اقتصاددان بنام ایرانی طرفدار بازار آزاد است. غنی‌نژاد نزدیک به ربع قرن به‌طرزی خستگی‌ناپذیر دفاع از سازوکار بازار آزاد را وظیفه‌ی علمی، سیاسی و اخلا‌قی خویش برشمرده است تا آنجا که به یکی از شاخص‌ترین چهره‌های مدافع اقتصاد لیبرال در محافل علمی و روشنفکری ایرانی تبدیل شده است. متا‌سفانه تحلیلی که غنی‌نژاد از بحران اخیر ارائه می‌کند نمونه‌ بارز استدلا‌ل غلط، تعاریف غیردقیق و ناروشن، بی‌اطلا‌عی از واقعیات دنیای بیرون و تجزیه ‌و تحلیل‌های کلیشه‌ای است. اجازه دهید ببینیم غنی‌نژاد چگونه سقوط بخش اعتباری آمریکا را تحلیل می‌کند و چه توضیحی از علل بحران اخیر اقتصادی ارائه می‌کند. اشاره‌این نوشتار به مقاله‌مورخ ۲۷ آبان‌ماه سال جاری سایت رستاک با عنوان <بحران مالی و نظام اقتصادی> است.

به نظر می‌رسد مقاله‌غنی‌نژاد از همان آغاز تلا‌شی است برای اینکه نشان داده شود اولا‌ در نظام بازار چیزی وجود دارد که ذاتی آن نظام است و آن چیز ذاتی منشاء بحران اخیر نبوده است. غنی‌نژاد این پرسش را مطرح می‌کند که <ماهیت بحران فعلی چیست [؟>] و [<این بحران] چه ربطی به نظام بازار [آزاد] دارد؟> بی‌تردید این پرسش‌ها بس عمیقند و جای خوشحالی دارد که گروهی از اقتصاددانان به این پرسش‌ها مشغولند، اما آنچه بلا‌فاصله خواننده را تعجب‌زده می‌کند لحن عوام‌پسندانه‌غنی‌نژاد در پاسخ به این پرسش‌های جدی و چالش‌انگیز است. غنی‌نژاد می‌نویسد: <سوءتفاهم بزرگی که درباره‌ماهیت این نظم به‌وجود آمده این است که آن را نظام سرمایه‌داری به معنی سازمان تحت حاکمیت سرمایه‌داران تلقی می‌کنند.> غنی‌نژاد به خواننده نمی‌گوید منشاء این <سوء‌تفاهم بزرگ> کدام دسته از اقتصاددانان بوده‌اند؟ مارکسیست‌ها، کینزین‌ها یا ریکاردویی‌ها؟ اگر مارکسیست‌ها، پیروان کدام نحله؟ نومارکسیست‌ها؟ مارکسیست‌های پسا‌ساختارگرا؟ مارکسیست‌های دولتی طرفدار مدل شوروی؟ اگر کینزین‌ها، کدام کینزین‌ها؟ پسا‌کینزی‌ها؟ نو‌کینزی‌ها؟ اگر ریکاردویی‌ها، کدام نحله؟ ریکاردویی‌های قدیم یا جدید؟! همچنین غنی‌نژاد توضیح نمی‌دهد که چرا از واژه‌<سوءتفاهم> استفاده می‌کند. شاید منظور غنی‌نژاد این است که نباید نظام بازار (یا نظم بازار) را با سرمایه‌داری اشتباه گرفت یا اینکه نباید این دو را عینا یکی انگاشت. تا آنجا که نگارنده می‌داند هیچ‌یک از مکاتب بزرگ اقتصادی دچار چنین خطایی نشده‌اند. بیشتر به نظر می‌رسد سو‌ءتفاهمی که غنی‌نژاد از آن خبر می‌دهد و ما را از آن برحذر می‌دارد وجود ندارد مگر در ذهن اقتصاددانانی که منکر سرمایه‌داری به مثابه‌ یک نظام اقتصادی‌ هستند و به سازه‌ذهنی دیگری به جز نظم بازار اعتقادی ندارند. اتفاقا سوءتفاهم اصلی اینجاست که رخ می‌دهد، یعنی وقتی که منکران نظام اقتصادی، کل جنبه‌ اقتصادی حیات اجتماعی را به <بازار> که سازوکار متولی مبادله است تقلیل می‌دهند و از یکی از مهم‌ترین فرآیندهای اقتصادی، یعنی تولید، غفلت می‌ورزند. این نکته توضیح بیشتری را طلب می‌کند.

سرمایه‌داری نظامی اقتصادی است مبتنی بر نوع ویژه‌ای از ساختار قدرت، روابط مالکیت، ایدئولوژی توجیه‌کننده و انواع و اقسام دیگر نهادهای اصلی و فرعی که وظیفه‌شان ممکن‌ساختن تولید مازاد و تصاحب آن است. تولید مازاد ضروری است زیرا اگر مازاد تولید نشود نظام اقتصادی نمی‌تواند خود را باز‌تولید کند. همچنین تولید مازاد اجتناب‌ناپذیر است زیرا مازاد است که منشاء سود است. بحث سود به کنار، سرمایه‌داری از حیث هدف کلی تولید و تصاحب مازاد تفاوت چندانی با سایر نظام‌های متقدم بر آن مثلا‌ برده‌داری و فئودالیته ندارد؛ چه در آن دو نوع نظام اقتصادی نیز هدف، تولید و تصاحب مازاد است هر چند ساختار‌های نهادی و به تبع آن پویش‌های اصلی به‌کلی متفاوتند. در هر یک از سه نظام مذکور مازاد تولید‌شده پس از تصاحب می‌تواند در بازار در معرض خرید و فروش قرار گیرد. مدافعان نظام بازار حق دارند بگویند بازار نهادی است با چند هزار سال قدمت، چرا که به‌درستی از هزاران سال پیش بازار نهاد یا سازوکاری برای مبادله‌مازاد بوده است. اما آنچه سرمایه‌داری را از سایر نظام‌های اقتصادی متقدم متمایز می‌سازد صرفا این نیست که سرمایه‌داری مازاد توسط سازوکار بازار مبادله می‌شود. وجه تمایز سرمایه‌داری مبتنی بر بازار را در جای دیگر باید جست‌وجو کرد. اول و از همه مهم‌تر آنکه در سرمایه‌داری داده‌های تولید خصوصا نیروی کار در بازار عوامل تولید کمابیش آزادانه مبادله می‌شود. به عبارتی سرمایه‌داری، نظامی است برای تولید و تصاحب مازاد مبتنی بر خرید و فروش کم‌وبیش آزادانه‌ نیروی کار در برابر دستمزدهایی که به مثابه‌ قیمت کار ارزش عددی‌شان در بازار نیروی کار تعیین می‌شود. واژه‌<کمابیش> در اینجا حایز اهمیت است زیرا می‌توان نشان داد حتی در آزادترین اقتصادها کارگران آزادند نیروی کارشان را بفروشند اما آزاد نیستند که نیروی کارشان را نفروشند، به این دلیل ساده که اگر نیروی کارشان را نفروشند درآمدی کسب نخواهند کرد و اگر درآمدی کسب نکنند از گرسنگی خواهند مرد! به زبانی کمابیش فلسفی، در سرمایه‌داری کارگران آزادی مثبت دارند که نیروی کارشان را بفروشند اما آزادی منفی ندارند که نیروی کارشان را نفروشند! چنین عدم توازنی تا حد زیادی ناشی از ساختار قدرتی است که لا‌زمه‌ تولید سرمایه‌دارانه است. ‌

متاسفانه غنی‌نژاد و اصحاب نظم نامتمرکز و خودجوش، اقتصاد سرمایه‌داری را به نظم بازار تقلیل می‌دهند و به‌ این ترتیب این پرسش اصیل اقتصاد سیاسی را بی‌پاسخ می‌گذارند که رابطه‌ قدرت به‌معنای اعم آن با اقتصاد چیست. مهم‌تر آنکه بعد از تقلیل اقتصاد به نظم بازار، چون نظم بازار به ادعای ایشان غیرمتمرکز است بنابراین مسوولیتی را نمی‌توان متوجه آن کرد. به عبارتی، غنی‌نژاد هوشمندانه می‌کوشد نقد منتقدان سرمایه‌داری مبتنی بر بازارهای کم‌وبیش آزاد را به مخالفت ایشان با مدل‌های ذهنی تقلیل دهد و آنگاه نتیجه بگیرد که چون مخالفت با مدل‌های ذهنی - یا آنچه وی نظم اعتباری می‌نامد- بدون معناست، بنابراین از همان ابتدا منتقدان سرمایه‌داری مبتنی بر بازار به بیراهه رفته‌اند! اجازه دهید نگاهی کوتاه بیندازیم به نظریه‌ نظم غیرمتمرکز. ‌

● اقتصاد آزاد و طنز ذرات اتم‌گونه

نظریه‌ نظم غیر‌متمرکز سنخیتی با دنیای واقع ندارد زیرا هسته‌اصلی آن این فرض کاملا‌ غلط است که کارگزاران اقتصاد آزاد ذراتی هستند اتم‌گونه و در فضایی شبیه بطری در بسته به کنش‌ و واکنش مشغولند. از آنجا که این ذرات بی‌نهایت کوچکند هیچ کارگزار بازار آزاد نمی‌تواند قدرت خود را بر دیگری اعمال کند، بنابر‌این بر‌آیند کل سیستم در نهایت، هر چه باشد، از طریق مشاهده‌ رفتار عناصر تکی بازار قابل پیش‌بینی نیست. از آنجا که تحلیل علمی مو‌شکافانه است و حد و مرزی نمی‌شناسد منتقدان خواهند پرسید پس چگونه ممکن است که نظام (یا نظم اقتصادی به روایت غنی‌نژاد) به تعادل برسد. خوشبختانه پدر علم اقتصاد ۲۰۰ سال پیش با درایت تمام این مساله را به مفهومی متافیزیکی ارجاع داده که نقشش در مدل اقتصاد آزاد همان نقشی است که خداوند رخنه‌پوش در فیزیک نیوتنی ایفا می‌کند؛ دستی نامرئی که وظیفه‌اش رخنه‌پوشی در نظریه‌ای است که هرازچندگاه یک‌بار همچون متنی مقدس مورد استناد قرار می‌گیرد. ‌

دومین عاملی که سرمایه‌داری را از نظام‌های اقتصادی متقدم بر آن جدا می‌کند نوسان‌های ادواری قرین آن است که به‌راحتی می‌توانند به بحران منجر شوند. توضیح آنکه مازاد تولید شده بلا‌فاصله به بازار عرضه می‌شود و در ساختاری که یا رقابتی محض است یا رقابت انحصاری در معرض خرید‌و‌فروش قرار می‌گیرد. به‌سادگی می‌توان نشان داد که به تبع رقابت بین واحد‌های اقتصادی در هر دو ساختار مذکور نوسان‌های اقتصادی گریز‌ناپذیرند؛ نوساناتی که در صورت مهارنشدن می‌توانند زمینه‌های بحران‌های جدی‌تری را در بطن خود فراهم آورند. این بحران‌ها در ذات‌ سرمایه‌داری مبتنی بر رقابت آزادند. کوتاه سخن آنکه رقابت آزاد به هیچ‌وجه به آرمان‌شهری منجر نخواهد شد که کاستی در آن راه ندارد! طرفه آنکه تنها راه‌حل بحران‌های اینچنینی نوعی دخالت در بازار است. ‌ عادت مالوف اقتصاددانان طرفدار بازار این است که معمولا‌ دخالت دولت را معادل سو‌سیالیسم بدانند و چون <سوسیالیسم واقعا موجود> دو دهه است که مرده است نتیجه بگیرند که دخالت در بازار‌های آزاد سیاستی از پیش شکست‌خورده است! چنین استدلا‌لی بی‌تردید سست‌بنیاد است زیرا سوسیالیسم را که معنای واقعی آن تصاحب مازاد (و نه الزاما مبادله آن) توسط تولید‌کنندگان واقعی آن در مرحله‌تولید است، به دخالت دولت در مرحله‌مبادله معنی می‌کند! چنین خطای فاحشی چند ریشه دارد، از جمله تقلیل نادرست اقتصاد به بازار و غفلت از این نکته‌بدیهی که تولید مازاد مقدم بر مبادله‌آن در بازار است. ‌ نگارنده ذکر یک نکته‌دیگر را هم لا‌زم می‌داند و آن اینکه امیدوار است خواننده‌محترم چند سطر اخیر را در متن اقتصاد ایران قرائت نکند، بلکه با آن به مثابه تحلیل ابتدایی سرمایه‌داری اصیل غیر‌مبتنی‌ بر درآمدهای نفتی برخورد کند. این توضیح ضروری است، چراکه دخالت دولت در اقتصاد نفتی یک معنا دارد و در اقتصاد غیر‌نفتی معنایی دیگر. تعمیم تحلیلی که شاید در مورد اقتصاد ایران تا حدی درست باشد به اقتصادی نظیر اقتصاد آمریکا مبتنی بر این فرض غلط است که نظریه‌های اقتصادی جهانشمولند و حد و مرز جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ندارند. ‌ گام بعدی غنی‌نژاد آن است که اقتصاددانان رقیب را به طرفداری از نظریه‌توطئه متهم کند. ‌

● بار دیگر دایی‌جان ناپلئون! ‌

غنی‌نژاد می‌نویسد: <طبق این تلقی، عده‌ای سرمایه‌دار از یک اتاق فرمان هدایت فعالیت‌های اقتصادی جامعه را در اختیار دارند، بنابراین اگر مشکلا‌ت ‌و بحران‌هایی بروز می‌کند ناشی از مدیریت آنها یا تضاد منافع مقطعی و موقتی ناشی از خودخواهی‌های خود ‌آنها است.> اندکی بعد نشان خواهیم داد که برخلا‌ف تصور غنی‌نژاد اتفاقا تا حد زیادی بحران اخیر ریشه در تصمیمات کاملا‌ غلطی داشته است که در اتاق‌های فرمان، یا به زبان دقیق‌تر، دور میزهای هیات‌مدیره‌های بانک‌های بزرگ وال‌استریت گرفته شده‌اند. مشکل غنی‌نژاد تنها این نیست که از سازوکارهای عینی حاکم بر اقتصاد آمریکا به کلی بی‌خبر است، بلکه بدتر از آن، وی با ذکر لغت <توطئه> از پیش ذهن خواننده را برای رد نظریه‌دایی‌جان ناپلئونی بحران آماده می‌کند. به عبارتی دیگر، غنی‌نژاد گویی می‌خواهد به خواننده القا کند که مخالفان پذیرش بی‌چون‌وچرای نظم بازار، دایی‌جان ناپلئون‌هایی هستند که چون از تحلیل عمیق و اصیل بحران عاجزند ریشه‌های آن را به ناچار در توطئه‌<عده‌ای سرمایه‌دار> جست‌وجو می‌کنند! غنی‌نژاد از این اصل بدیهی غافل است که سست‌بودن نظریه‌توطئه به‌هیچ‌وجه نافی این موضوع نیست که در نظام سرمایه‌داری نوعی ساز‌و‌کار مرکزی وجود دارد! رونالد کووز اقتصاددان شهیر قرن گذشته و حاضر، اقتصاد سرمایه‌داری را به کارخانه‌ای بزرگ تشبیه می‌کند که در آن به دلا‌یلی متعدد نوعی تصمیم‌گیری مرکزی غالبا جایگزین نظام تخصیص منابع بر اساس قیمت‌های نسبی می‌شود.

از زاویه‌فن منطق، اگر دایی‌جان ناپلئون‌هایی وجود دارند که توطئه‌انگلیسی‌ها را علت‌العلل هر حادثه‌ای می‌پندارند، نمی‌توان نتیجه گرفت که اگر در سطحی مجرد چیزی به نام بازارهای آزاد کاملا‌ غیر‌متمرکز وجود داشته باشد، آنگاه در دنیای واقع بیرون از ذهن اقتصاددانان چیزی به نام سرمایه‌داری با نوعی سازوکار کنترل مرکزی نمی‌تواند وجود داشته باشد!

در یکی از خواندنی‌ترین فراز‌های مقاله غنی‌نژاد می‌نویسد: ‌ <واقعیت این است که اقتصاد آزاد رقابتی، نظم مبتنی بر مبادلا‌ت داوطلبانه‌افراد جامعه است و به هیچ‌وجه نظم ‌سازماندهی‌شده از سوی فرماندهی متمرکز نیست. نظم بازار برخلا‌ف نظم‌های سازمانی (تشکیلا‌تی) دارای ‌مضمون انضمامی و ملموسی نیست. بازار دارای نظمی کلی و اعتباری است به این معنا که شکل‌گیری و ‌عملکرد آن مستلزم رعایت برخی قواعد انتزاعی و همه‌شمول است؛ مانند قاعده‌مالکیت شخصی، الزام به ‌ایفای تعهدات و آزادی انتخاب فردی. در نظم بازار برخلا‌ف نظم سازمانی، سلسله‌مراتب فرماندهی وجود ندارد و ‌تصمیم‌گیری آزادانه هر فرد انتقال‌دهنده‌پیامی است به دیگران درباره‌ترجیحات و خواسته‌های خود. گرچه نظم ‌بازار بر اساس این ترجیحات و بهینه‌کردن خواسته‌های افراد در چارچوب امکانات محدود شکل می‌گیرد اما اراده‌‌هیچ تصمیم‌گیری حاکم بر ترجیحات دیگر افراد یا خواسته‌های آنها نیست. از این‌رو، می‌توان گفت که نظام بازار ‌فاقد تصمیم‌گیری یا فرماندهی متمرکز است و به همین لحاظ سخن گفتن از مسوولیت نظام بازار در ایجاد بحران ‌یا هر نتیجه‌ مشخصی به لحاظ منطقی داوری باطلی است. مسوولیت صرفا می‌تواند متوجه مرکز تصمیم‌گیری ‌دارای اختیار فرماندهی باشد؛ جایی که فرماندهی متمرکزی وجود ندارد چگونه می‌توان از مسوولیت سخن ‌گفت؟> ‌ نگارنده به خود اجازه داد این سطور را به نحو زیر باز‌نویسی کند:

اگر چه نظام بازارهای کاملا‌ آزاد جز در دنیای بیرون از ذهن اقتصاددانان طرفدار بازار وجود خارجی ندارد، اما اگر تمامی شرایط تحقق آن فراهم آید، از جمله رعایت قاعده‌مالکیت شخصی، آزاد گذاشتن افراد در انتخاب‌های فردی و... آنگاه نظامی فاقد سازوکارهای تصمیم‌گیری مرکزی شکل خواهد گرفت و چنین نظامی نمی‌تواند مسوول بحران اخیر باشد. اجازه دهید کمی در نحوه‌استدلا‌ل غنی‌نژاد مداقه کنیم. ‌ اولا‌ آنچه غنی‌نژاد <نظمی کلی و اعتباری> می‌نامد چیزی نیست به جز مدل اقتصادی! ظاهرا غنی‌نژاد می‌خواهد به خواننده القا کند که مدل اقتصادی نمی‌تواند منشاء بحران باشد. این البته هوشمندانه‌ترین دفاعی است که می‌توان از یک ایدئولوژی کرد! با تقلیل دنیای واقع و تمامی پیچیدگی‌های آن به یک مدل و با افزودن این فرض غیرواقعی که در چنین مدلی <فرماندهی متمرکزی> وجود ندارد و با پررنگ کردن این فرض، غنی‌نژاد ذهن خواننده را به سمت این واقعیت منحرف می‌کند که مخالفان سرمایه‌داری افسارگسیخته‌ مبتنی بر بازارهای کاملا‌ آزاد با مدل‌های ذهنی مخالفتی ندارند؛ آنچه ایشان با آن مخالفند واقعیتی است که در عینیت بیرونی جریان دارد! اگر هم مخالفتی با مدل‌های ذهنی وجود دارد به این دلیل است که این مدل‌ها زمینه‌های دفاع ایدئولوژیک از سازوکارهای عینی‌ای را فراهم می‌آورند که در نهایت به بحرانی نظیر بحران اخیر منجر می‌شود. ثانیا آیا این پرسش مشروع نیست که چرا مفهومی که فقط در عالم انتزاعی وجود دارد و در دویست سال گذشته پا بر زمین واقعیت نگذاشته است اصلا‌ باید به عنوان معیاری برای تحلیل شرایط عینی و یا ابزاری برای سیاستگذاری قرار گیرد؟ شاید یک پاسخ این باشد که نظم بازار یک مفهوم ایده‌آل است و به هر اندازه که فاصله‌دنیای واقع از این نظم انتزاعی بیشتر باشد آنگاه به همان اندازه عالم واقع ناقص‌تر است.

برای مثال اگر دخالت‌های دولت در اقتصاد کمتر شود، اگر حقوق مالکیت بهتر تعریف شود و اگر افراد در پی‌جویی نفع شخصی آزادتر باشند، آنگاه احتمال وقوع رویدادهایی ناخوشایند همچون بحران بزرگ کمتر خواهد شد، چرا که در صورت تضمین پیش‌نیاز‌های بازارهای کاملا‌ آزاد ایده‌آل، واقعیت غیرایده‌آل به مدلی که کاستی‌ای در آن راه ندارد نزدیک‌تر خواهد شد. ‌ پرسش دیگری که به ذهن متبادر می‌شود این است که چگونه می‌توان در صحت و سقم این گزاره تحقیق کرد که <مسوولیت نظام بازار در ایجاد بحران ‌یا هر نتیجه‌ مشخصی به لحاظ منطقی داوری باطلی است.> به نظر می‌رسد پاسخ این است که چنین گزاره‌ای اصلا‌ تحقیق‌پذیر نیست، چراکه هر ‌چقدر ‌هم زمینه‌های بروز بحران، به روایت غنی‌نژاد و مدل آرمانی‌اش از بین رود، آنگاه اگر دوباره بحرانی پدید آید طرفداران نظام بازار خواهند گفت علت بحران آن بوده است که فاصله‌مدل ذهنی اعتباری با دنیای عینی به‌خوبی پر نشده است. به عبارتی چون نظام بازار، ایده‌آل است، آنگاه هرگونه کاستی مشاهده شده در دنیای واقع حکایت از آن دارد که یک یا چند پیش‌نیاز نظام بازارهای آزاد هرگز برآورده نشده‌اند. از آنجا که دنیای واقع بی‌عیب و بی‌نقص نیست، امکان تحقیق در مورد صحت و سقم گزاره‌<ایده‌آل بودن بازارها> عملا‌ منتفی است!

● کلیشه‌ دوگانه دولت - بازار

حال بیایید ببینیم که غنی‌نژاد چگونه بر یکی از عوامل بحث‌برانگیزی که به زعم وی علت‌العلل بحران اخیر بوده است انگشت می‌نهد و آن چیزی نیست جز دخالت‌های دولت در سازوکار بازار آزاد. غنی‌نژاد می‌نویسد:

<مکانیسم قیمت‌ها در بازار رقابتی در حقیقت یک نظام بسیار کارآمد اطلا‌ع‌رسانی است که از طریق آن ‌تولیدکنندگان از ترجیحات مصرف‌کنندگان آگاهی می‌یابند و برای تامین منافع خود تلا‌ش می‌کنند مطابق این ‌ترجیحات کالا‌ و خدمات تولید کنند. واضح است که در این سیستم اطلا‌ع‌رسانی کارآمد، تصمیم‌گیران (چه ‌تولیدکنندگان و چه مصرف‌کنندگان) به‌آسانی و به‌سرعت اشتباهات خود را اصلا‌ح می‌کنند. اما اگر عوامل ‌بیرونی، مانند دولت در مکانیسم قیمت‌ها مداخله کند و در نتیجه اطلا‌عات نادرست درباره‌ترجیحات مردم از یک ‌سو و کمیابی منابع از سوی دیگر را در اختیار تصمیم‌گیران اقتصادی قرار دهد، تصحیح اشتباهات دیگر به آسانی ‌امکان‌پذیر نخواهد بود و درواقع جامعه با انباشت ارزیابی‌های نادرست مواجه خواهد شد.> ‌

این چند عبارت مقدمه‌ای است کوتاه برای آنکه در چند پاراگراف بعد ثابت شود از آنجا که در آمریکا عرضه‌پول در اختیار دولت است و <پول ... تبدیل به کالا‌ی انحصاری دولتی شده است> و چون <در یک بازار انحصاری دولتی نرخ بهره به اراده‌انحصارگر تعیین می‌شود، اطلا‌ع‌رسانی نمی‌تواند از دقت کافی برخوردار باشد.> واژه‌اطلا‌ع‌رسانی در اینجا نقشی مهم ایفا می‌کند زیرا <مهم‌ترین علت کارایی نظام بازار رقابتی ناشی از سیستم دقیق اطلا‌ع‌رسانی آن [به کمک سازوکار قیمت‌های نسبی] در تخصیص کمیابی منابع از یک سو و ترجیحات مردم از سوی دیگر است.> خلا‌صه آنکه دخالت‌های دولت سازوکار قیمت‌ها را دچار انحراف می‌کند. ‌ از کلیشه‌ای بودن بحث دولت در مقابل بازار که بگذریم، استدلا‌ل غنی‌نژاد به چند ضعف بسیار بنیادی گرفتار است. غنی‌نژاد اصلی‌ترین ویژگی‌های بازار اعتباری را نادیده می‌گیرد. برخلا‌ف روایت غنی‌نژاد آنچه بازارهای اعتباری (مالی، به روایت غنی‌نژاد) را از سایر بازار‌ها متمایز می‌سازد <نقش تحلیلگران و واسطه‌گران> نیست. این واسطه‌ها در همه‌بازارها حضور دارند و همین‌ها هستند که خریداران و فروشندگان را بر سر یک میز می‌نشانند. حتی در مدل به‌غایت مجرد والراس هم واسطه‌گری تصور شده است که کارش نزدیک‌کردن خریداران و فروشندگان از طریق اطلا‌ع‌رسانی کامل و بدون هزینه است. وجه تمایز بازار اعتباری از سایر بازارها ساز‌و‌کار قیمت‌گذاری در آنها است. بازارهای اعتباری وظایف سه‌گانه‌ای دارند که عبارتند از بسیج پس‌اندازها، تخصیص سرمایه و مدیریت ریسک.

محمدرضا معینی

پژوهشگر اقتصاد سیاسی دانشگاه ماساچوست نیویورک


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.