سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

آشنایی با مترو کپنهاگ


آشنایی با مترو کپنهاگ

مترو کپنهاگ- پایتخت دانمارک- دارای ۲ خط، ۲۲ ایستگاه و ۲۱ کیلومتر طول است.
ـ هر روز ۱۲۰.۰۰۰ نفر از این مترو استفاده می‌کنند.
ـ مترو در ۱۹ اکتبر ۲۰۰۲ افتتاح شد و هم‌‌ اینک تا فرودگاه …

مترو کپنهاگ- پایتخت دانمارک- دارای ۲ خط، ۲۲ ایستگاه و ۲۱ کیلومتر طول است.

ـ هر روز ۱۲۰.۰۰۰ نفر از این مترو استفاده می‌کنند.

ـ مترو در ۱۹ اکتبر ۲۰۰۲ افتتاح شد و هم‌‌ اینک تا فرودگاه ادامه دارد.

ـ سیستم مترو بدون راننده و دارای ۳۴ قطار سه کابینه است.

ـ قطارها در طول روز هر ۶ دقیقه، در ساعات شلوغ هر ۴ دقیقه و شب‌ها هر ۱۵ دقیقه یک‌بار تردد می‌کنند.

ـ قرار است خط دایره‌ای شامل خطوط ۳ و ۴ در سال ۲۰۱۸ افتتاح شود و قسمت‌های مرکزی را به حومه متصل کند.

ـ مترو کپنهاگ روگذر بوده، در مرکز شهر از زیر زمین می‌گذرد.

ایستگاه‌ها:

از مجموع ۲۲ ایستگاه موجود، ۹ ایستگاه در زیر زمین، ۶ ایستگاه در اعماق و ۳ مورد فاصله چندانی تا سطح زمین ندارند. طراحی همه آن‌ها یکسان و به خاطر ستون ۵ متری جلوی ایستگاه‌ها که جنبه اطلاعاع‌رسانی دارد، به خوبی قابل تشخیص‌اند.

به جز یک مورد، بقیه ایستگاه‌ها ۶۰ متر طول و ۲۰ متر عرض دارند.

ایستگاه‌های در عمق۲۰ متری دارای پله‌برقی، بالابر و درهای محافظ هستند. سقف‌ آن‌ها هرمی و شیشه‌ای است تا امکان استفاده از نور طبیعی فراهم شود. قرار دادن منشور در هرم‌ها باعث شکست نور و رنگین‌کمان روی دیوارها می‌شود. نور ایستگاه‌ها به طور خودکار تنظیم می‌شود تا میزان آن تمام مدت یک‌نواخت باشد.

جنس ایستگاه‌های بالای سطح زمین از شیشه، فولاد و بتن است تا زیبایی آن حفظ شود. این ایستگاه‌ها فاقد درهای محافظند. در صورت وجود هرگونه مانع روی ریل، قطار توسط سیستم حساس و خودکار متوقف می‌شود و حرکت مجدد آن دستی است.

امکان تماس با مرکز کنترل جهت کسب اطلاعات یا در مواقع ضروری در تمام ایستگاه‌ها مهیاست.

به دلیل عدم فاصله بین سکوها و قطار، افراد ناتوان بدون کمک دیگران می‌توانند به‌راحتی از مترو استفاده کنند.

امکان استفاده از تلفن همراه در تونل‌ها وجود دارد.

بلیت‌ها:

ـ بلیت نه تنها در داخل واگن بلکه در ایستگاه‌ها نیز باید اعتبار داشته باشد.

ـ تمام ایستگاه‌ها دارای دستگاه فروش بلیتند که پول خرد و کارت‌های اعتباری را قبول ‌می‌کنند.

قطارها:

ـ قطارها بدون راننده بوده و صرفا بوسیله سیستم کامپیوتری کنترل می‌شوند.

از طریق این سیستم خطای انسانی به صفر می‌رسد. سیستم توسط ۵ اپراتور تمام مدت چک می‌شود.

ـ حضور ناظران در قطار اگرچه به منظور اطلاع‌رسانی و چک کردن بلیت‌هاست اما در مواقع ضروری نیز وارد عمل می شوند. در صورت عدم حضور ناظران، امکان تماس در قطار برای مسافران مهیاست.

ـ قطارها ۳۹ متر طول، ۲.۶۵ متر عرض و ۵۲ تن وزن دارند.

ـ حداکثر سرعت آن‌ها ۸۰ کیلومتر در ساعت است.

ـ هر قطار ۳ واگن، شش در اتوماتیک، ۹۶ صندلی و ظرفیت ۲۰۴ مسافر ایستاده را دارد.

ـ چهار جایگاه مجزا برای ویلچر، دوچرخه و دستفروش‌ها فراهم است.

ـ قطارها به طور خودکار می‌توانند به مرکز رفته، بیرون آن‌ها توسط ماشین شسته شده و به سرویس برگردند یا حتی از سرویس خارج شده و به صورت دستی کنترل شوند.

گسترش:

ـ خط دایره‌ای مرکز شهر را به جاهایی که دسترسی به مترو ندارند، متصل می‌کند و شامل ۱۷ ایستگاه است. به جز ایستگاه‌های مشترک مجموع ایستگاه‌های مترو کپنهاگ به ۳۷ مورد خواهد رسید.

ـ دو خط تماما زیرگذر۳ و ۴ روزانه ۲۷۵.۰۰۰ را جابه‌جا خواهد کرد. هزینه این خطوط ۱۵ میلیارد کرون خواهد بود. طراحی و نوع قطارهای آن مشابه خطوط قبلی است.