جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
از شرق تا غرب رستاخیز اسلامی
موج بیداری اسلامی در دهه های اخیر، شرق و غرب سرزمین های اسلامی را درنوردیده است. ایران بهعنوان کانون این بیداری، در سال های پس از انقلاب، مرکز توجه جهان اسلام و قدرت های بزرگ جهان بوده و به نقطه امیدواری مسلمانان جهان بدل شده است. فلات ایران که شاهد حضور گسترده ماشین جنگی جهان غرب به رهبری ایالات متحده در گرداگرد خود است و چنگ و دندان های آن را هر روزه مشاهده می کند، شاهد رقابتی دیگر با جریان های بزرگ اسلامی در سرزمین های پهناور اسلامی است که هرکدام تلاش می کنند تا رهبری این جریان پویا را به دست بگیرند.
● دیوبندیان شرق
با فروپاشی امپراتوری گورکانی در ده های پایانی قرن ۱۹ در شبهقاره و تکمیل حلقه استعمار بریتانیا در این سرزمین کهن، جنبش تازه ای در میان مسلمانان حنفی مذهب شبهقاره بنیان نهاده شد. دارالعلم دیوبند بهعنوان کانون اولیه این جنبش در همین سال ها توسط افرادی چون «شیخ قاسم ننطاوی» و «شیخ رشید احمد گنگوهی» و با پیروی از اندیشه های «شاه ولیا... دهلوی» تأسیس شد و بهسرعت شعبه های آن در سراسر شبهقاره گسترش یافت. بهگونه ای که در کمتر از یک قرن از تأسیس، شاهد حضور صدها هزار طلبه مشتاق از اقصی نقاط جهان در این شعبه ها بود.
اندیشه سختگیرانه مذهبی، تعصب در سنیگری و اعتقادات ضدشیعی از ویژگی شاخص دیوبندیان بود که در طول بیش از یک قرن در این مدارس تعلیم داده شد و در دهه های اخیر با ظهور جریان طالبان در پاکستان و افغانستان بروزی عینی یافت. دیوبندیان شرق اگرچه در این سال ها شاهد رقبایی چون بریلویان، که جنبشی سنی و اعتدال گراست، و شیعیان شبه قاره بوده اند، اما عملا به جریان غالب اسلامی این منطقه بدل شدهاند.
با این احوال، دامن زدن به خشونت های مذهبی و نگاه متحجرانه آن ها به دین، زمینه های توفیق این جریان را در آینده جهان اسلام کمرنگ کرده است.
● ازهریان و برادران مسلمان غرب
غرب جهان اسلام اما شاهد حضور جریانی کهن است که ریشه در مدرسه الازهر دارد. الازهر که توسط شیعیان اسماعیلی در قرن دهم میلادی برای گسترش اندیشه های اسماعیلی بنا نهاده شد، با سقوط حکومت فاطمی، به مدرسه ای برای آموزش های اسلامی اهل سنت بدل شد. ازهریان که همسو با موج آفریقای شمالی، جریانی نسبتا معتدل در میان گرایش های اهل سنت بهشمار می روند، اگرچه در سال های اخیر کمی به گرایش های متحجرانه نزدیک شده اند، اما وزنه ای تعدیل کننده در میان جریان های متعصب اهل سنت بهحساب میآیند.
در این میان، شکلگیری جریان اخوان المسلمین توسط «حسن البنا» در دهه سوم قرن بیستم میلادی، موج دیگری از جریان سیاسی را در غرب جهان اسلام پدید آورد که به سرعت به کشورهای مجاور خود نیز کشیده شد. اما دامنه های این موج با ظهور انقلاب اسلامی و مواجهه با سرکوب های خشن حکومت های مصر در طول دهه های بعد کم شد. با وجود این، در این سال ها گسترش نارضایتی های مردمی از حاکمان مصر، زمینه های ظهور و بروزی تازه یافته است. اخوان اگرچه پیوندهایی با اندیشه های سلفی داشته اند، اما تاکنون خود را از کشیده شدن به وادی افراطگرایی دور کردهاند.
● سلفویان جنوب
سرزمین حجاز که شاهد رشد و ظهور پیامبر رحمت و مهربانی بود، در سال های پس از وفات پیامبر، آیین محمدی را همچون طبع خشن این سرزمین به وادی خشونت و سختی کشاند و اسلام حنبلی، توسط اندیشه های افرادی چون «ابن تیمیه» و سپس «محمد ابن عبدالوهاب» صورتی تکفیری یافت تا از قرن هجدهم میلادی بهتدریج بهصورت آیین وهابیت و سلفیگری با خاندان آل سعود پیوندی محکم پیدا کند.
سلفویان که خاستگاه اصلی آن ها نجد شبه جزیره است در این سال ها بهعنوان مخالفان سرسخت تشیع خود را حریف اصلی شیعیان به شمار می آورند و اقدامات گسترده ای را با حمایت ثروت پادشاهان سعودی در جهان اسلام آغاز کردهاند.
این جریان همچون جریان مشابه خود در شرق که در این سال ها با آن پیوندهایی نیز برقرار کرده است، به وادی خشونت و مسلمانکشی کشیده شده و عملا چشمانداز مناسبی را در مسیر آتی خود تعریف نکرده است.
● شیعیان مرکز
در قلب جهان اسلام اما شیعیان در چند دهه گذشته به موتور متحرکه جهان اسلام بدل شدهاند. ظهور امام خمینی در ایران، امام موسی صدر در لبنان و جریان های صدر و حکیم در عراق و اتصال تدریجی آن ها در طی دهه گذشته، کانونی قدرتمند از جریان های اسلامی شیعی را در مرکز جهان و جهان اسلام پدید آورده است. اندیشه سیاسی شیعی که در قالب جمهوری اسلامی صورتی تکاملیافته به خود گرفته، بهعنوان رقیبی نوپا در برابر مکاتب سیاسی غربی، توانسته است پتانسیلی بالا را در مواجهه با جهان غرب به نمایش بگذارد. امر «ولایت» که صورت ترکیب شده ای از اندیشه های فقهی و عرفانی ایرانی اسلامی را ارائه کرده است، بهعنوان نقطه مرکزی این جریان، جایگاهی مهم یافته و به همین دلیل مورد هجمه سازمانیافته قرار گرفته است.
در میان چهار جریان بزرگ اسلامی که از پی موج بیداری اسلامی در جهان اسلام صورتی فعال یافته اند، بهزعم بسیاری تنها جریان مرکزی تشیع و جریان غربی الازهر و اخوان از قدرت استمرار و ترسیم آینده ای روشن در جهان اسلام برخوردار هستند و بهنظر می رسد جریان های افراطگرای شرق و جنوب بهتدریج جایگاه فعلی خود را از دست خواهند داد و دو جریان مرکزی و غربی با تقویت اندیشه تقریب، رستاخیز اسلامی را در جهان تشنه معنویت، شتاب خواهند بخشید.
منبع: هفته نامه - پنجره - ۱۳۸۹ - شماره ۵۲ - تاریخ شمسی نشر ۰۰/۰۰/۱۳۸۹
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات عراق احمد وحیدی حسن روحانی مجلس شورای اسلامی حجاب دولت نیکا شاکرمی چین رهبر انقلاب مجلس شهید مطهری
ایران هواشناسی تهران یسنا سیل هلال احمر روز معلم پلیس قوه قضاییه معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا حقوق بازنشستگان طلا بازار خودرو قیمت دلار خودرو بانک مرکزی ایران خودرو سایپا تورم
مهران غفوریان موسیقی عمو پورنگ تلویزیون سریال مهران مدیری عفاف و حجاب تبلیغات سینمای ایران مسعود اسکویی سینما تئاتر
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر تراکتور جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
ناسا هوش مصنوعی فناوری اپل اینستاگرام گوگل عکاسی
خواب فشار خون کبد چرب دیابت