شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
اعتماد یا اعتقاد مسئله این است
حسین سهیلی زاد با «فاصلهها» یک قدم از دلنوازان جلوتر رفت و دست کم ضرباهنگ بهتری به روایت بخشید. اما فاصله آن تا یک سریال استاندارد طولانی است.اینکه موضوع فاصلهها بهروزتر و جوانپسند است یا به قول برخی مثل زیرهشت،پر از غم و اندوه نیست جای خود اما انتخاب هر سوژه جذابی و طرح و بیان برخی مسائل و مثلا عبور از بعضی خط قرمزها نمیتواند دلیل برجذابیت سریال باشد.
بیش از سوژه چگونگی روایت آن و پایبندی به مولفههای بصری و ساختاری یک قصه و شیوه دیالوگ پردازی و پرسوناژهایی که خلق میشود درتولید یک اثر مطلوب نقش دارد. میان دلنوازان و سریال جدید سهیلیزاده فاصله چندانی ازحیث مضمون و فرم وجود ندارد و لحن و بیان قصه هم بسیار به هم نزدیکند. دوز شعارزدگی در فاصلهها نسبت به دلنوازان نهتنها کم نشده که رنگ و لعاب بیشتری هم به خود گرفته است.
مضمون اصلی و احتمالا پیامی که قرار است به این واسطه به مخاطبان منتقل شود شکاف نسلها و پیامدهای آن است.البته این شکاف واجد ظرفیت دراماتیکی بالایی برای قصه پردازی و بازنمایی بسیاری از مسائل ریز و درشتی است که در واقعیت اجتماعی، متبلور است.
بنیاد اصلی این مناقشه هم در اختلافات مذهبی و اعتقادی، بروز مییابد و هسته معنایی این مناقشه در نقطهای به هم میرسند که پای اعتقادات در میان باشد.چالش مهمی که در روابط سعید و پدرش وجود دارد متاثر از کشمکشهایی است که از یکسو برساخته عقیده و توقعات آن است و از سوی دیگر در مرز عقده و احساسیگری حرکت میکند و آنچه در این میان بهتدریج از بین میرود و فرسایش مییابد اعتمادی است که نمیتواند خلأ اعتقاد را پر کند و به جبران مافات بپردازد. اما آنچه در فاصلهها، آزاردهنده و دلخراش است تصویرسازی یکسویه و ترسیم اغراقآمیز از مناسبات سعید و خانوادهاش در کنار دیالوگ پردازیهای به شدت شعار زده و گل درشت که از فرط اغراق، به ضد خویش بدل میشود.
حجم این دیالوگهای اندرزگونه و میل حریصانه فیلم به طرح شعارهای پرطمطراق و نصیحتهای اخلاقی و کلمات قصار بهحدی زیادی است که بر وجوه نمایشی اثر میچربد و تا حد صدور یک بیانیه اخلاقی تربیتی پیش میرود. همین رویکرد شعارمحور به خط کشی سیاه و سفید آدمها و شخصیتهای داستانی منجر شده و با قطب بندی مطلق از خوب و بد به شخصیتپردازی کاریکاتوری میرسد که نه باورپذیر است و نه تاثیرگذار.
شخصیتهای مثبت سریال مثل نقل و نبات، کلمات قصار و اندرزهای حکیمانه از خود روایت میکنند و آدم بدها نیز مدام در تباهی و سیاهی فرو میروند. فاصلهها از یک پارادوکس و تعارض آشکار در ذات خود برخوردار است بدین معنی که از فرم و شیوهای در روایت قصه استفاده میکند که در مضمون و محتوایی آن قرار است به همین شیوه نقد شود.هرچند این رویکرد، در طول اثر مدام شکسته میشود و انگار تکلیف کارگردان و نویسندگان اثر با حرفی که میخواهند بزنند و ایدهای که به تصویر میکشند معلوم نیست.
همین بلاتکلیفی به سردرگمی مخاطب هم منجر شده و تماشاگر نمیداند که مثلا سعید قربانی رفتار پدر و بزرگترهای خود است یا اشخاصی مثل محسن یا دوست سعید و عمویش، مظلوم واقع شده اند. فاصلهها این قطب بندی یکسویه و شعاری را با تدوین موازی و روایت دوگانه از شخصیتهای قصه تا جایی پیش میبرد که برخلاف نیت و گمان خویش،قهرمانهای قصهاش در ذهن مخاطب به ضدقهرمانهای غیرقابل تحمل بدل میشوند. شاید تلاش سازندگان این باشد که در نهایت حقانیت محسن ( دانیال حکیمی) و تفکرات او را به اثبات برسانند و تصویری ایده ال و مثبت از وی ترسیم کنند اما محصول کار تا اینجای سریال،برعکس شده یا دست کم خنثی بوده است.تمهیدات دراماتیکی که در فاصلهها در دفاع از حقانیت برخی ارزشهای مذهبی و اعتقادی صورت گرفته به قدری مستقیم،چکشی و شعاری است که تاثیرگذاری اخلاقی و تربیتی آن را از بین میبرد.
اگر قرار بود تا تلویزیون، نسل جدید را با مدلهای سنتی تربیتی، آموزش دهد دیگر چه نیازی به این همه هزینه مادی و انسانی برای ساخت سریال بود. وقتی قرار است که حتی برخی پیامهای اخلاقی و ارزشهای تربیتی به تصویر کشیده شود واقعا باید به تصویر کشیده شود نه اینکه در کلام و پند و اندرز باقی بماند.
سریال ساخته میشود تا از ظرفیت و پتانسیل نمایشی و سویه دراماتیکی آن برای انتقال بهتر و اثرگذارتر مفاهیم و ارزشهای اخلاقی استفاده شود و مخاطب در برابر آن مقاومت یا لجبازی نکند اما فاصلهها با اتخاذ این شیوه در روایت و بیان قصه خود دقیقا به نتایجی ضد خویش دامن میزند که محصول کار در نهایت نه ایجاد فاصله و شکاف بیشتر بین مردم و تلویزیون است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست