پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
قوتها و ضعفها
در مدیریت، به ویژه مدیریت استراتژیک که بر روی محیطهای داخلی و خارجی تاکید میکند، با ۴عنصر اساسی طرفیم.
این ۴ عنصر عبارت از : فرصتها و تهدیدها (ف و ت) که بیرون شرکتاند و قوتها و ضعفها (ق و ض) که درون شرکت هستند، در بررسی قوتها و ضعفها همانگونه که به بررسی خود میپردازیم باید به بررسی وضعیت سایرین هم توجه شود چرا که قوتها و ضعفهای دیگر تولیدکنندگان میتواند فرصتها یا تهدیدهای ما را به وجود آورد.
باید بدانیم که قوت و ضعف مبتنی بر وجود یا نبود داراییها یا مهارتهاست، پس بررسی نقاط قوت و ضعف دیگر تولیدکنندگان و شناسایی داراییها و مهارتهایی که به صنعت مورد نظر مربوط میشود، ضروری است.
در اینباره ۵ پرسش کارساز است. (این پرسشها را دیوید آکر مطرح کرده)
۱) چرا یک داد و ستد موفق، موفق است و چرا دادوستدهای ناموفق، ناموفق هستند؟
براساس این تعریف داراییها و مهارتهایی که مزیت رقابتی پایدار ایجاد میکنند، باید در طی زمان برروی عملکرد اثر بگذارند، مهارتهایی مانند توجه به کارکنان و انگیزش آنان، مهارت ایجاد رضایت در مصرفکنندگان و شناخت بهتر و سریعتر خواستها و نیازهای آنان از جمله داراییهایی به شمار میآید که میتواند در گروه داراییها و مهارتهای کلیدی قرار گیرد و شرکتهای موفق همواره از آن بهره میبرند.
۲) انگیزههای کلیدی مشتریان چیست و چه چیزی برای مشتریان پراهمیت است؟
معمولا انگیزههای مشتریان در تصمیمگیری خریدشان بروز میکند، بنابراین شناخت این انگیزهها و برآورده کردن آن از عوامل موفقیت از دید مدیریت استراتژیک و در حقیقت در گرو قوتهاست.
۳) اجزای اصلی هزینه کدامند و یا به عبارت بهتر بخشهایی که ارزش افزوده زیادی برای کالاها یا خدمات ایجاد میکنند، کدامند؟
امیدوارم از دیدن این عنوان به فکر کم کردن هزینههای رایج از راه ندادن حقوق و مزایا و یا پاداشهای انگیزاننده نیفتید، چرا که منظور اصلا اینگونه هزینهها نیست، بلکه هزینههایی مراد و منظور این پرسش است که میتوان با خلاقیت و نوآوری و یا همان که ما پیدرپی به آن عقل و منطق میگوییم، کاسته شود. مثلا در صنعت تولید قوطی فلزی، هزینههای حمل و نقل از جمله بزرگترین هزینههاست، اما تولیدکنندهای که کارخانهای در نزدیکی مشتریان و مصرفکنندگانش بنا کند و یا با مصرفکنندگان ارتباط نزدیکی داشته باشد، دارای مزیت هزینهای میشود که در نتیجه با قیمت کمتر قابلیت عرضه خواهد داشت.
۴) موانع پویایی در یک صنعت چه هستند؟
مشکلات عمومی صنعت که سنگهای جلوی راه حرکت به حساب میآیند از جمله موانع پویایی یک تولیدکننده در صنعت است که اصولا یک مساله تاریخی است، پس به یاد داشته باشیم که این موانع در میان بیشتر صنایع وجود داشته و خواهد داشت و ابزار برون رفت از دامنه آنان نگاه درست مدیران و تصمیمگیران به راه حل خلاق مساله و فراموش نکردن این گفته است که اگر شرکتهایی در گوشهای از جهان قادر به حل این مساله هستند پس مساله قابل حل است.
۵) زنجیره ارزش چیست؟
زنجیره ارزش که یکی از مفاهیم منطقی در مدیریت با هر گرایش به شمار میرود، بر این نکته تاکید میکند که برای عرضه یک محصول مناسب و متناسب با بازار که سود دو طرف عرضهکننده و تقاضاکننده را به دنبال داشته باشد چه عناصری میباید مانند حلقههای زنجیر در کنار هم قرار گیرند که در نتیجه کالا یا خدمت ارزشمندی به دست آید. مثلا برای تولید یک روزنامه مانند روزنامه در دست شما، زنجیره ما، کاغذ خوب، چاپ خوب، توزیع خوب، مقالات خوب، اخبار درست و مدیریت خوب در کنار هم زنجیروار قرار میگیرند تا کالایی به نام "روزنامه فناوران اطلاعات" حاصل آید که در نتیجه آن مصرفکنندگان (خوانندگان) از آن استفاده کنند، سود برند و تکرار عمل خرید صورت گیرد.
نویسنده : بابک بهی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست