سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

بررسی برنامه های درسی کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی


بررسی برنامه های درسی کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی

هدف مقالهٔ حاضر, مقایسهٔ برنامه های درسی دورهٔ کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی در پیش و پس از انقلاب است از برنامه های پیش از انقلاب دو برنامهٔ اجراشده در دانشگاه های تهران و تبریز آذرآبادگان سابق , و از برنامه های پس از انقلاب سرفصل های مصوب سال های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۵ مورد بررسی قرار گرفته اند

هدف مقالهٔ حاضر، مقایسهٔ برنامه‌های درسی دورهٔ کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی در پیش و پس از انقلاب است. از برنامه‌های پیش از انقلاب دو برنامهٔ اجراشده در دانشگاه‌های تهران و تبریز(آذرآبادگان سابق)، و از برنامه‌های پس از انقلاب سرفصل‌های مصوب سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۵ مورد بررسی قرار گرفته‌اند. ابتدا دو برنامهٔ پیش از انقلاب با یکدیگر،و سپس هردو برنامه با برنامه‌های مصوب، از نظر تنوع موضوعی و تغییرات شکل‌گرفته در برنامه‌های جدید، مقایسه شده‌اند. مقایسهٔ موضوعات درسی دو برنامهٔ پیش از انقلاب ۶۷/۶۶درصد اشتراک در محتوا را نشان می‌دهد. تنوع موضوعی در برنامه‌های مصوب پس از انقلاب کم‌تر شده و تفاوت‌های آن‌ها با برنامه‌های پیش از انقلاب، بیش‌تر در نام درس‌ها و تعداد واحدها، بویژه تعداد واحدهای عملی است. نه‌تنها در برنامه‌های مصوب پس از انقلاب درس جدیدی در زمینه اطلاع‌رسانی و فناوری‌های جدید به برنامه اضافه نشده، بلکه درس «علوم اطلاعات» از برنامهٔ پیش از انقلاب دانشگاه تهران نیز حذف شده است. همین امر در مورد حذف درس «روش تحقیق» صادق است. برنامهٔ پیشنهادی دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۳۸۰ تا حدود زیادی فراگیران را با محیط‌های اطلاعاتی جدید و فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات آشنا می‌سازد.

عنوان فایل
بررسی برنامه‌های درسی کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی application/octet-stream
47a4ce6abe780eda4b02bacd9b8d9cac.doc
788 KB
دانلود

مسعود بهمن آبادی