جمعه, ۱۸ خرداد, ۱۴۰۳ / 7 June, 2024
مجله ویستا

خیابان ولی عصر(عج) احیا می شود؟! اجرای خواسته ساکنان قدیمی


خیابان ولی عصر(عج) احیا می شود؟! اجرای خواسته ساکنان قدیمی

یکطرفه شدن خیابان ولی عصر(عج) این روزها به بحث داغ مردم و رسانه ها تبدیل شده است. ازدحام بیش از حد خودروها در این خیابان به ویژه حد فاصل میدان ونک تا چهارراه پارک وی،
عبور و مرور …

یکطرفه شدن خیابان ولی عصر(عج) این روزها به بحث داغ مردم و رسانه ها تبدیل شده است. ازدحام بیش از حد خودروها در این خیابان به ویژه حد فاصل میدان ونک تا چهارراه پارک وی،

عبور و مرور را به سختی کشانده و هزینه های روانی و فیزیکی بسیاری به شهر تحمیل می کرد. اگرچه با یکطرفه شدن خیابان، هنوز ازمیزان بار ترافیکی آن کاسته نشده و در مواردی شلوغ تر هم شده است اما با ازدیاد اتوبوس های خط تندرو در این مسیر و عادت ترددکنندگان همیشگی از این خیابان به حمل و نقل عمومی، اوضاع بهتر خواهد شد. واقعیت این است که چاره ای جز بیرون راندن محترمانه خودروهای شخصی از تهران وجود ندارد و البته در قبال آن، باید بر تعداد و سرعت اتوبوس ها افزوده شود. اگر خط متروی تجریش افتتاح شود، بسیاری از کسانی که مقصد نهایی شان از مناطق جنوبی و مرکزی شهر به میدان قدس(تجریش) است دیگر نیازی به خودروی شخصی نخواهند داشت و با وجود خط تندرو اتوبوس در خیابان ولی عصر، اوضاع بهتر خواهد بود.

متأسفانه در ایران یک فکر غلط به فرهنگ تبدیل شده و آن این است که اتوبوس به قشر آسیب پذیر جامعه تعلق دارد. حال آن که اتوبوس وسیله نقلیه عمومی است و به همه شهروندان اختصاص پیدا می کند. باتوجه به اینکه بیشتر ساکنان حوالی خیابان ولی عصر به ویژه از خیابان انقلاب به بالا، از تمکن مالی نسبی تا عالی برخوردارند شاید اتوبوس سواری را در شأن خود ندانند اما اتوبوس صرفاً وسیله نقلیه قشر متوسط به پایین نیست.

در چند روز گذشته کسبه خیابان ولی عصر، یکطرفه شدن این مسیر را موجب کاهش درآمد خود اعلام کرده اند که البته به مرور زمان رفع خواهد شد.

تجربه کاهش درآمد کسبه در تمام معابری که یکطرفه می شود، اتفاق می افتد که بخشی از آن به ناآشنایی مردم به نحوه توقف و پیدا کردن پارکینگ مناسب برمی گردد. با یکطرفه شدن یک خیابان، از میزان خودروهای آن کاسته نمی شود بلکه برای پیشگیری از گره های کور ترافیکی، خودروها هم مسیر می شوند. بنابراین کاهش درآمد به بهانه کاهش تردد، درست نیست.

با این حال شهرداری باید هرچه زودتر تعداد اتوبوس های خط ویژه خیابان ولی عصر(عج) را افزایش داده تا مردم به استفاده از این وسیله ترغیب شوند. ضمن اینکه باید تمهیدی برای افزایش پارکینگ ها اندیشیده شود تا آنهایی که به هر دلیل نمی توانند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، دچار مشکل نشوند.

خیابان ولی عصر به عنوان یکی از نمادهای زیبای پایتخت باید حفظ شود و برای حفاظت از آن، چاره ای جز سبک کردن بار ترافیکی آن وجود ندارد. این تفرجگاه زیبای تهران، باید بیش از آن که برای عبور و مرور خودروها مهیا باشد، به پیاده هایی که می خواهند لابلای درختان راه بروند و از زیبایی ها استفاده کنند، آماده شود. واقعیت این است که خودروها دارند این خیابان را نابود می کنند.

باید هرچه سریع تر مشکلات خیابان ولی عصر(عج) و مسیرهای اطراف که حالا به سمت جنوب، یکطرفه شده و همچنین محل های تلاقی، رفع شود تا مردم راحت تر از این معابر عبور کنند. یکطرفه شدن خیابان ولی عصر اگرچه با گلایه های کسبه همراه شده اما یکی از خواسته های دیرینه ساکنان حوالی این خیابان بوده است.

اگر قرار باشد تجربه بی آر تی در خیابان ولی عصر موفق باشد، باید تمام میادین به پل تبدیل شود. از راه آهن تا میدان قدس(تجریش) روی هرچه میدان وجود دارد باید پل زده شود. یعنی اینکه میدان برچیده و جای خود را به پل بدهد تا سرعت حرکت وسایل نقلیه در خیابان ولی عصر افزایش یابد.

کیان خشایار