شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

نقش تبلیغات در صنعت گردشگری


تبلیغات به عنوان مهمترین ابزار موفقیت در زندگی افراد , ایجاب می كند كه این ابزار به عنوان شاخه های علمی, اجتماعی , فرهنگی و ارتباطی به دقت مورد مطالعه قرار گیرد و با نگاهی علمی , هنری و كارشناسانه ترو تخصصی مورد استفاده قرار گیرد تا موفقیت و اهداف را به دنبال داشته باشد

تبلیغات به عنوان مهمترین ابزار موفقیت در زندگی افراد ، ایجاب می كند كه این ابزار به عنوان شاخه های علمی، اجتماعی ، فرهنگی و ارتباطی به دقت مورد مطالعه قرار ‌گیرد و با نگاهی علمی ، هنری و كارشناسانه‌ترو تخصصی مورد استفاده قرار گیرد تا موفقیت و اهداف را به دنبال داشته باشد. امروزه در صنعت گردشگری باید از تبلیغات به عنوان مهمترین ابزار بصورت حرفه‌ای استفاده كرد، زیرا موفقیت تبلیغ برای ارزش‌های فرهنگی و گردشگری كشور مبتنی بر درك صحیح و حرفه‌ای از تبلیغات و ارزش‌های آن است. زیرا تبلیغات حرفه‌ای می تواند به عنوان ابزار برنده ای برای پیشرفت اهداف فرهنگی در داخل و خارج مد نظر قرار گیرد و در غیر این صورت ، هدر دادن وقت سرمایه و انرژی است. برای فعالیت‌های تبلیغاتی در صنعت گردشگری در دنیای امروز باید این اعتقاد و ایمان به تبلیغات نگریسته شود كه تبلیغات هزینه بر نبوده، بلكه نوعی سرمایه‌گذاری بنیادی و اصولی برای پیشبرد اهداف سازمانی و ملی است و در صورت اجرای صحیح و اصولی‌ می‌تواند دستاوردهای ارزشمندی را به همراه داشته باشد. در این رابطه ، هدف و وظیفه تبلیغات افزایش بزرگ " بازاریابی و بازار افزایی" است و هر گونه بی توجهی و عدم بهره برداری صحیح از این ابزار، نه تنها عدم موفقیت را در پی داشته، بلكه موجبات عقب ماندن از رقابت ها و سبقت‌های بازار یابی جهانگردی ودر نهایت شكست و ورشكستگی در دنیای بازاریابی صحیح و اصولی در عرصه بین المللی را در پی خواهد داشت. توجه به انگیزه‌های گوناگون جهانگردان ، نشان دهنده آن است كه سیاستگذاری تبلیغات جهانگردی را می‌توان در بخش (فرهنگی ، تجاری، خدماتی ، اقتصادی ، ورزش ، زیست محیطی، طبیعت گردشگری ، تحقیقات و ... برنامه ریزی كرد. البته ضروری است كه از قبل تعریفی از تبلیغات و ابعاد آن داشته باشیم. "دان" و"استون " د ركتاب " نقش تبلیغات بازرگانی در بازار یابی مدرن "تعریفی برا ی تبلیغات ارائه می‌دهند كه می‌توان آن را از دیدگاهی نظام مند چنین مطرح كرد.

•تبلیغات ، عبارت از برون داده ( Putout) سازمان به صورت ارتباط غیر شخصی (non-personal) و پرداختی (( Paid از طریق رسانه‌های مختلف به منظور آگاه سازی (inform) و یا اقناع (Persuade) بخشی از مخاطبان تشكیل دهنده عامه، به عنوان محیط سازمان.

لذا با توجه به تعاریفی كه مطرح شد ، موضوع تبلیغات را می‌توان از چند دیدگاه بررسی كرد از جمله این دیدگاه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره كرد.

-تبلیغات در سطح كلان و با تكیه بر سیاستگذاری‌های داخلی و خارجی .

-تبلیغات در سطح فرد و بر اساس مسایل موضوعی

-تبلیغات در سطح كلان و بر اساس وسایل مختلف ارتباطی .

-تبلیغات در سطح كلان و با بهره گیری از كمك‌های ارایه شده از سوی دولت .

-تبلیغات در سطح كلان بر اساس نیازهای تجاری از سوی بخش خصوصی

پس باید به این نكته مهم توجه داشت كه توسعه صنعت جهانگردی و تبلیغات در فرایندی مشخص پیوند تنگاتنگی با یكدیگر دارند. زیرا صنعت جهانگردی در فرایند توسعه ، بخشی از ساختار تولید اقتصادی است كه می تواند در كشورها در گسترش تولید و درآمد و ایجاد اشتغال نقش مهم و اساسی داشته باشد.

این بخش اگر چه نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری كلان در دراز مدت می باشد ، ولی بخش‌های صنعتی یا كشاورزی به دنبال سرمایه گذاری و سپس انتظار در آمد در دراز مدت نمی باشد، بلكه می توان سرمایه گذاریهای لازم و تربیت نیروی انسانی را همپای گسترش جهانگردی انجام داد كه در این صورت درآمد و بازگشت سود مورد مصرف در كوتاه مدت بدست خواهد آمد. یعنی صنعت گردشگری ، صنعت كم هزینه بر و زود بازده است. در این رابطه ، تبلیغات حرفه‌ای، عنصر لازم برای ایجاد شناخت در مخاطبان نسبت به فرم و محتوای موضوع جهانگردی وافزایش جذب جهانگردان ، سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد رفتارهای انگیزه بخش بستگی به حجم فعالیت‌های تبلیغاتی به صورت حرفه‌ای و با استفاده از آخرین شیوه‌‌های مدرن تبلیغاتی است . در بحث تبلیغات و پی آمدهای آن در صنعت جهانگردی در قالب‌های نوشتاری دیداری ، شنیداری و ...


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.