چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
محرم با نمادهای ایرانی رنگ و بوی دیگر دارد
این شبها صدای دستههای عزاداری درگوشه وکنار شهرهای کشور به گوش میرسد. ایران عزادار امامحسین(ع) است. با اینکه هنوز چند روزی تا تاسوعا و عاشورای حسینی مانده است، اما دستههای عزاداری در گوشهگوشه شهر در تکاپوی برگزاری هرچه بهتر این مراسم مذهبی هستند اما آنچه روزهای محرم را به اقتصاد گره میزند افزایش تقاضا برای برخی محصولات وکالاهای خاص این ایام مانند پرچم و پارچه سیاه است.
مرکز اصلی فروش این محصولات در تهران خیابان ناصر خسرو، راسته فروشندگان وسایل سوگواری محرم است که در این ایام در آن صدها پرچم سیاه، سرخ و سبز به اهتزاز درآمده اند و بازارگرمی دارند.
اما آنچه دراین بازار گرم خودنمایی می کند، ورود پرچم های ویژه محرم از کشور چین است که با وجود تولید داخلی و باوجود افزایش قیمت دلار و کاهش حجم واردات، باز هم برای خود جایی در بازار محرم باز کرده است.
متاسفانه تا چندی پیش حتی پرچم ایران نیز در کشور چین تولید و چاپ می شد، اما تلاش تولیدکنندگان داخلی در این زمینه موجب شد تا دست کم این بخش مهم هویتی محتاج واردات نباشد. بااین حال اکنون نوبت ورود چین به تولید نمادهای محرم رسیده است.
به طوری که بازاریان از ورود یکباره و انبوه پرچم های عزاداری چینی به بازار در روزهای اخیر خبر می دهند.
اگر چه مسئولان تجاری می گویند بتازگی در رابطه با واردات پرچم ثبت سفارشی صورت نگرفته است و پرچم های چینی عرضه شده به بازار از قبل در انبارها وجود داشته، اما با وجود این حضورگسترده و بی ضابطه و غافلگیرکننده این محصولات موجب نگرانی تولید کنندگان ایرانی است.
براساس اطلاعات پایگاه اطلاع رسانی اصناف بیش از صد واحد صنفی در بخش پارچه دوخته های ماه محرم و بیش از صد واحد صنفی در بخش چاپ پرچم های محرم فعال هستند. با این حال چینی ها چندان مجال فعالیت به آنها نمی دهند.
به یاد داریم که چین مدت هاست در زمینه تولید محصولات موردنیاز کشورهای دیگر در حوزه مسائل دینی و مذهبی اقدام کرده است و چندی پیش ورود چرم های مصنوعی چینی در دسته های عزاداری موجب شد که کمربند معروف حمل چلچراغ تولید همدان به انزوا رود. حالا هم گفته می شود حتی پرچم و سربندهای سبزی که در مراسم تاسوعا و عاشورا مورد استفاده قرار می گیرد، از چین وارد می شود.
چینی ها در تولید و عرضه این گونه محصولات در بازار دیگر کشورهای اسلامی موفق عمل کرده اند، به گونه ای که می بینیم زائران اماکن زیارتی مانند بیت الله الحرام در بازگشت به کشورشان با خود تسبیح و جانماز و دیگر نمادهای اسلامی با برچسب شرکت های چینی به سوغات می آورند.
بااین اوصاف ظاهرا دامنه این فعالیت در ایران درحال گسترش بوده و تولیدات چینی بسرعت درحال باز کردن جای خود در فرهنگ ملی و مذهبی ایران و شاه گل آن ـ محرم ـ هستند؛ چیزی که شوخی بردار نیست و باید مسئولان اقتصادی کشور بسرعت فکری برای آن بکنند. محرم ایرانی با کالای ایرانی رنگ و بوی دیگری دارد.
کتایون مافی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست