پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا

گوساله طلائی


گوساله طلائی

اسرائیلی ها اجازه نداشتند رابطه نزدیک جنسی با غیر اسرائیلی ها , با غریب ها برقرار کنند در تورات مجازات وحشیانه ای برای اسرائیلی های در نظر گرفته شده است که با بیگانگان رابطه داشتند

اما براستی چرا تورات پایه ریزی و به پیش بردن این اولین دین ابراهیمی ، دین یهودیان ، را با تصاویری از زور و قدرت به نمایش گذاشته است. چرا به اجراء در آمدن این مذهب با زبان زور توضیح داده شده است. مراحل اولیه پدیدار گشتن دین یهودیان با صحنه های از قتل و عام ، مجازات ، تبعید و طلاق های اجباری ازدواج های دو ملیتی آغاز گردیده است. یهودیان پس از اینکه فرعون مصر را تحت فشار قرار دادند موفق شدند این سرزمین را ترک کنند و سپس با زور نیز منطقه کنعان را برای زیستن به تصرف خود در آوردند. مدت زمانی کوتاه پس از نازل شدن ده فرمان در صحرای سینائی که اساس دین یهودیت و مسیحیت را تشکیل می دهد بدستور موسی ، در رابطه با رویداد گوساله طلائی ، کشتار اسرائیلی ها را بدست کشیشان اسرائیلی ها بوقوع پیوست. داستان گوساله طلائی را بخاطر بیآوریم : اسرائیلی ها از غیبت موسی که بکوه سینائی برای دریافت ده فرمان خدا رفته بود استفاده نمودند و از Aaron ( بردار عیسی ) تقاضا نمودند که برای آنها بتی بعنوان نماینده خدا بیآفرد. بردار موسی از طلا های زنان در اردوگاه یهودیان گوساله ای برای پرستش ساخت. افراد قوم یهود بدور گوساله طلائی جمع شدند و به رقص و نیایش پرداختند. موسی پس از بازگشت و مشاهده گوساله طلائی و جشن اسرائیلی ها دستور مجازات قوم یهود را صادر کرد : ” موسی وارد اردوگاه شد و گفت: هر فردی که بخدا ایمان دارد به نزد من بیآید ! کشیش های اسرائیلی به نزد موسی رفتند. موسی کشیش ها را مورد خطاب قرار داد و اظهار نمود : خدا این چنین می گوید، خدای اسرائیلی ها : شمشیر هایتان را بدست بگیرید و به اردوگاه بروید و برادران ، نزدیک ترین افراد و دوستان خود را بکشید. کشیش ها به دستور موسی عمل نمودند. سه هزار اسرائیلی در این روز بقتل رسیدند ” ( Exodus ۳۲,۶-۲۸ ) مهم در این دستور موسی کشتن برادران ، دوستان و خویشاوندان است. بدیهی ترین روابطه انسانی ، روابطه با نزدیکان ، بدست موسی نابود می گردد. زور و قدرت در دین موسی بر علیه بیگانگان و کفار صورت نگرفت ، بلکه بر علیه اعضاء خانواده و خویشاوندان. در بخشی از تورات چنین آمده است : ” اگر برادرت و یا دوستت که تو آنها را به اندازه خودت دوست داری ، تو را مخفیانه اغفال کردند و گفتند که خدای دیگری را پرستش کن …، تو می بایست مقاومت کنی و به حرف های آنها توجه ای نکنی. تو نباید با آن ها احساس ترحم داشته باشی و بر گفته آن ها سرپوش بگذاری، بلکه بر علیه آن ها شکایت کنی. اگر برادر و یا دوست تو محکوم به اعدام شدند ، تو می بایست اولین نفری باشی که دستت را بلند و آن ها را سنگسار کنی..تو باید آن ها را سنگسار کنی و آن ها باید کشته شوند..” ( ۱۲ - ۱۳,۷ Deuteronomium ). اما می توان اثبات نمود ، از کجا این زبان زور و قدرت به تورات راه یافته است: از قوانین پادهشاهی سرزمین آشور.

پژوهشگر آلمانی مسائل تورات Othmar Keel ادعا می کند که این نوشته های زور و قدرت در تورات کپی ای از قوانین پادهشان آشور بشمار می آیند. قوانین در سرزمین آشور سیاسی بودند و نه مذهبی .

در همین رابطه توجه کنید به اوامر خدا به Salomo از کتاب اول پادشاهان در تورات ( ۹،۶ ): “ اگر شماها و پسران شما از من برگردید و قوانین منرا نادیده بگیرید ، اگر شما ها خدای دیگری را پرستش کنید، در آن موقع من اسرائیل را با خاک یکسان می کنم.” این تهدید خدا مانند قراردادهای سیاسی است که دولت آشور با حاکمان محلی زیر دست خود منعقد می کرد که بر طبق آن سرزمین تحت تسلط در صورت سرپیچی از اوامر پادشاه نابود می شد. اما چه عواملی باعث گردیدند که فرهنگ زور دولت آشور توانست خود را در تورات باز یابد ؟ Othmar Keel این روند را چنین توضیح می دهد: ” اواخر قرن ۷ قبل از میلاد امپراتوری آشور فروریخت و یک خلاء سیاسی در منطقه بوجود آمد. کشیش های یهود از این موقعیت استفاده نمودند و خواسته های پادشاهان آشور از زیردستان را از زبان خدای خود ، از زبان یهووا ( Jahwe ), به اطلاع پیروان دین یهود رساندند. بدین ترتیب کشیشان اسرائیلی موفق گردیدند تمام خصوصیت های پادشاهان مستبد آشور را به خدای اسرائیل انتقال دهند.” در تورات نشانی از اغماض و یا صبر و برد باری در مقابل مذاهب دیگر مشاهده نمی گردد. در بخشی از تورات ( ۳- ۲ , ۱۲ Deuteronomium ) آمده است :” شماها می بایست تمام معابد را نابود کنید ، معابدی که مورد پرستش ملت های دیگر هستند و به تصرف شما در آمدند. مکان های نیایش در روی تپه ، در روی کوه و یا زیر درخت را منهدم کنید. تصاویر خدایان این سرزمین های تحت تصرف را از بین ببرید”. در تورات دستورات لازم را در رابطه با جنگ و با شهرهای تصرف شده نیز قید شده است : ” وقتی که تو به یک شهر حمله می کنی ، می بایست نخست کوشش شود که یک توافق صلح آمیز با دشمن بدست آید. اگر دشمن شرائط صلحی که تو پیشنهاد کردی قبول کرد آنها را زیر دست و مجبور به کار کن. اما اگر دشمن پیشنهاد تو را رد کرد ، شهر را به محاصره در آور. اگر خدای تو دشمن را تسلیمت کرد ، تمام مردان را بکش و زنان ، کودکان ، سالخوردگان و احشام را بعنوان غنیمت در اختیار خود بگیر “ ( Deuteronomium ۲۰,۱۰ - ۱۴ )

اسرائیلی ها اجازه نداشتند رابطه نزدیک ( جنسی ) با غیر اسرائیلی ها ، با غریب ها برقرار کنند. در تورات مجازات وحشیانه ای برای اسرائیلی های در نظر گرفته شده است که با بیگانگان رابطه داشتند. در بخش ۲۵ از کتاب Numeri چنین آمده است که در زمان اقامت موقت قوم اسرائیل در منطقه Schittim روابط نزدیکی مابین اسرائیلی ها و بومیان محل ایجاد می گردد. حضرت موسی پس از اطلاع از این جریان قاضی های اسرائیلی را بنزد خود احضار و این دستور را به آنها ابلاغ می کند : ” هر نفر از شما ها باید آن اسرائیلی را بقتل برساند که با اهالی منطقه Schittim ارتباط بر قرار کرده است. “ بخش Numeri از کتاب تورات اشاره می کند به کشیشی بنام Pinhas که پس از دیدن یک مرد اسرائیلی با یک زن محلی نیزه خود را بدست می گیرد ” و هر دو را با نیزه سوراخ سوراخ می کند “