شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
چشم انداز سینمای ایران
سینما پدیده ای غربی
تاریخ پیدایش هنر هفتم، سرگذشتی پس پرفراز و نشیب و گاه تلخ و عبرت آموز است. ابزار و كاربرد این هنر را جوامع صنعتی اروپا و امریكا باب كردند و سینما به عنوان وسیلهای جادویی كه حركت و هیجان میآفریند، از همان آغاز جایگاهی ویژه در قلوب نوجویان جهان یافت.
این وسیله را شاه قاجار اولین بار از سفر فرنگ به ارمغان آورد و وسیله تفریح اشراف و درباریان ساخت، پس از احداث چند سالن عمومی نمایش و ورود تعدادی فیلم داستانی و خبری در سالهای ۱۲۸۳ تا ۱۲۸۶ شمسی، سینما در ایران رواج گرفت. به دنبال چنین روندی، نخستین فیلمسازان و فیلمبرداران ایران ظهور كردند و به تقلید از اروپاییان به هنر و صنعتسینما روی آوردند. سینمای ایران از همان گامهای نخستین، رو به انحراف گذاشت، زیرا سازندگان فیلمهای ایرانی، به جای استفاده از استعداد و توان نیروهای كار آمد كشور، چشم خود را به تولیدات كشورها بیگانه دوختند و به كپی برداری از روی آثار آنها پرداختند و نتیجه چنین عملكرد ناصوابی تولید چند صد فیلم بی ارزش و كم ارزش با مضامین عشق، جنون، جنایت و خشونت در تاریخ سینمای ایران است.
سینما (پیش از انقلاب اسلامی)
سینما پیش از انقلاب اسلامی در ایران، مبلغ ضد ارزشها و حاوی عناصر و عوامل نازیبا، گمراه كننده، غیراخلاقی و در مواردی ضد شرعی بود. آثار این سینما كه با استفاده از اسلوب و فرمولهای فیلم فارسی تولید شدند، مبتذلترین افكار، روابط نامشروع، تبلیغ نوع زندگی بی بند و بار غربی، سوق دادن اقشار جوان جامعه به سوی نا كجا آباد، تمسخر مذهب و . . . را آموزش میدادند. بر باد رفتن حیثیت صدها دختر و پسر، فروپاشی كانون دهها زندگی خانوادگی، ایجاد مراكز فحشا و اماكن فسق و فجور از جمله تاثیرات مخرب سینمای فیلم فارسی است كه اذهان جامعه را نسبتبه ابزار سینما و از این طریق نسبتبه مسئولان و سیاستگذاران امور هنری و فرهنگی وقتبدبین كرده بود. مردم به فساد موجود در اركان نظام پیشین پی برده و به شكلهای گوناگون از این مساله ابراز انزجار می كردند.
سلطه فرهنگی بیگانه بر فیلم فارسی (سینمای ایران)
فیلمسازان و تهیه كنندگان فیلم فارسی از آنجا كه جز به سوداندوزی نمیاندیشیدند و سینما را وسیله كسب ثروت و شهرت میدانستند، برحسب القائات و سیاستهای رژیم طاغوت، چشم تنگ نظر خود را به تازه های! جهان غرب دوخته بودند، به همین جهتشیوه ها و شگردهای خود را از سینمای بیگانه اخذ میكردند و سعی داشتند تا با الگوسازی از روی هنرپیشه ها و ستاره های خارجی، ترویج نوع البسه، زندگی و روابط منحط جوامع اروپایی و امریكایی، سینمای ایران را نیز آنگونه بسازند. تماشاگر وقتی به تماشای چنین فیلمهایی مینشست، آگاهانه یا ناخودآگاه میكوشید تا خود و زندگی اش مانند قهرمان فیلمها باشد و از این مسیر فرهنگ بیگانه رواج پیدا میكرد و چون خوره، اساس و شالوده دین، مذهب، اخلاق و سلامت جامعه و خانواده را میخورد و ویران میكرد. در یك كلام فیلم فارسی و فیلم های مبتذل خارجی، در گسترش فساد در جامعه پیش از انقلاب نقشی تعیین كننده داشتند، از همین رو بود كه حضرت امام خمینی (س) در سخنرانی تاریخی خویش در بهشت زهرا (س) - ۱۲/۱۱/۵۷ - فرمودند: "ما با رادیو مخالف نیستیم، ما با فحشا مخالفیم، ما با تلویزیون مخالف نیستیم، ما با آن چیزی كه در خدمت اجانب، برای عقب نگه داشتن جوانان ما و از دست دادن نیروی انسانی ماست ما با او مخالفیم". هرچند تعدادی اندك از فیلمسازان ایرانی كه درخور تعهدی سراغ داشتند سعی كردند آثار خوبی بیافرینند اما حقیقت اینكه تلاشهایشان كم رمق و كم اثر بوده است. پردهدری از روی مسائل و روابط مقدس زناشویی و خانوادگی بویژه از سالهای ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۰ پرده سینماهای كشور را آلوده ساخته بود و این پروسه تا ماههای اول سال ۱۳۵۷ ادامه داشت. سینما به دلیل ویژگیهای خاص و مخاطبان گسترده ای كه دارد میتواند با ایجاد جاذبه به القای اندیشه ها و پیامهای متنوع بپردازد. با توجه به چنین معنایی است كه این وسیله در دست اربابان قدرت و صنعت و تراستهای جهانی كاركرد مییابد. سینما میتواند با اتخاذ روش و ژانرهای گوناگون هنری، آموزش بدهد، سرگرم كند، موجبات تحول در حركتهای فكری و اجتماعی گردد و . . . و یا وارونه عمل كرده و مانند سینمای موجود غرب، فساد آفرین و تباه كننده زندگی و هستی بشریتباشد. فیلمسازان و مشتاقان هنر و صنعتسینما برای استفاده مطلوبتر از این وسیله با توجه به عقاید و نگرشهایشان، دستبه ایجاد بینشهای متفاوتی در عرصه سینما زدهاند، گروهی به دنبال سینما برای سینما هستند، دسته ای به ایده "سینما و سینماگر مولف" چسبیده اند تعدادی بر عقیده "سینما سیاست"، برخی بر روش "سینما قلم" و . . . پای میفشرند، به رغم همه این نظریه ها، سینما یك وسیله و شامل ابزار و مصالح مفیدی است كه میتواند در صورت بهره گیری درست آن هم در چارچوب مكتبی ارزشمند، به انسان سمت و سوی تكاملی ببخشد و این مساله، بزرگترین ویژگی سینما است.
سینمای نوین ایران
سینمای پیش از انقلاب در مجموع فاقد هر نوع اندیشه و مفهوم پویا بود با رخداد انقلاب اسلامی، تمامی اركان اجتماع درهم ریخت و بنای نوین جامعه ایران با عنوان "جمهوری اسلامی" زمینه ساز تحول در همه ابعاد اجتماعی و فرهنگی و هنری را فراهم ساخت.
اینك ایران به سینمایی نوین نیاز داشت چرا كه اعتقادها بارور شده و اندیشه ها به سوی حق گرایی رو نموده بود. بنابراین هنر به شكل و شیوه سابق نمی توانست پاسخگوی تغییرات اجتماعی و تحولات فكری مردم باشد، و باید سینما نیز چون دیگر اشكال هنری به راهی جز آنچه پیموده بود، هدایت میشد. آنچه در این میان بسیار مهم بود و نقشی تعیین كننده داشت، ویژگیهای انقلاب بود كه باید وارد هنر و سینما میشد كه مهمترین آنها را "اسلامی بودن"، "عقیده و جهاد"، " قیام الهی"، "رهبری روحانیت"، "انقلاب اعتقادی"، "الگوهای اسلامی"، "قانون الهی"، "ویژگیهای حكومت جمهوری اسلامی" و . . . تشكیل میدادند. سینما باید به این موارد توجه میكرد و دست اندركاران امور سینما نیز سعی كردند كه چنین كنند اما این مسائل و جایگزین كردن آنها كار یكروزه و یكماهه نبوده و نیست و به كوششی پیگیر آن هم برای درازمدت نیاز دارد.
وقوع انقلاب اسلامی باعثشد تا شوم بختانی كه سالهای سال بر سینمای ایران سلطه داشتند و با تولید صدها فیلم فارسی مبتذل جیب خلایق را خالی كرده و به فساد دامن میزدند، از عرصه قدرت سینما به كنار انداخته شوند. رخداد انقلاب اسلامی كه در نوع خود در جهان بی نظیر استبا مشخصه اصلی اش یعنی مذهبی بودن، نه تنها نظام پوسیده شاهنشاهی كه بر تمام سیستمهای ضد ارزشی حاكم بر جهان غرب و شرق تاثیراتی عمیق و بنیانی نهاد. این انقلاب كه به رهبری قائد فقید انقلاب حضرت امام خمینی (س) ، پیشاهنگی روحانیان و وحدت مردم به پیروزی دستیازید، درصدد استبر اساس موازین و قوانین الهی و اسلامی نظم جامعه را پیافكند و طبیعی است در این مسیر كلیه ارگانها، دستگاهها و سازمانها باید اسلامی شده و هنر و سینما به عنوان فراگیرترین وسایل ارتباط جمعی منعكس كننده فرهنگ و آمال دینی و الهی مردم باشند. رهبر كبیر انقلاب اسلامی، اهمیت فراوانی برای هنر قائل بودند. ایشان در دیدار با تنی چند از وزیران در تاریخ "۲۳/۶/۵۸" فرمودند: "هنر صحیح، هنری است كه در خدمت مملكت و مردم است و این هنر است كه باید ترویجشود. باید تفكیك كرد هنری را كه متعهد و در خدمت انقلاب است از هنری كه مضر است و غیر جدی. هنری كه در خدمت مملكت و مردم استباید ترویجشود" دستاندركاران سابق فیلم فارسی و سینما كه جو موجود را برای ادامه حضور خود بیثمر میدیدند به لحاظ آنكه دارای هیچ نوع اندیشه و ایدئولوژی انسانی نبودند، دچار سرگشتگی و حرمان گشتند، تعدادی به خارج از كشور گریختند، جمعی به انزوا كشیده شدند و برخی نیز در پشت نقاب چهرهای مهربان و شبه مذهبی كمین كردند تا در فرصتی دیگر انقلاب و سینمای عصر انقلاب را با انواع و اقسام حیل و نیرنگ مورد تاخت و تاز قرار دهند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دولت چین سیستان و بلوچستان انتخابات امیرعبداللهیان شورای نگهبان حسن روحانی مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس نیکا شاکرمی
سیل ایران هواشناسی تهران شهرداری تهران باران سازمان هواشناسی آتش سوزی یسنا فضای مجازی پلیس زلزله
خودرو قیمت خودرو قیمت طلا مسکن تورم بانک مرکزی قیمت دلار حقوق بازنشستگان بازار خودرو دلار ارز ایران خودرو
صدا و سیما مسعود اسکویی سوئد مهران غفوریان رضا عطاران بی بی سی تلویزیون صداوسیما موسیقی سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه اسرائیل فلسطین روسیه آمریکا ترکیه حماس اوکراین نوار غزه انگلیس
پرسپولیس فوتبال استقلال سپاهان لیگ برتر باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال علی خطیر جواد نکونام تراکتور بازی لیگ قهرمانان اروپا
آیفون اینستاگرام اپل ناسا گوگل صاعقه تلفن همراه عکاسی کولر
کبد چرب فشار خون گرما