سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

اضطراب امتحان در بین دانش آموزان


اضطراب امتحان در بین دانش آموزان

بررسی ها نشان می دهد که اضطراب به شرایط و عواملی مربوط است که اهم آن ها به شرح ذیل می باشد:
۱) عامل سن: اضطراب در همه سنین وجود دارد ولی عملا در بین افرادی که سنین بالاتری دارند بیشتر …

بررسی ها نشان می دهد که اضطراب به شرایط و عواملی مربوط است که اهم آن ها به شرح ذیل می باشد:

۱) عامل سن: اضطراب در همه سنین وجود دارد ولی عملا در بین افرادی که سنین بالاتری دارند بیشتر است، در نوجوانان بیشتر از کودکان و در افراد بالغ بیشتر از نوجوانان و بزرگسالان است. با توجه به تفاوت هایی که بین اضطراب و ترس است باید بگوییم ، ترس عکس اضطراب بیشتر در کودکان است.

۲) عامل جنسیت: طبق بررسی ها اضطراب در دختران به مراتب بیشتر از پسران و در زنان بیشتر از مردان می باشد و این امر بدان علت است که خصوصیت جنس مذکر، تفکر و اندیشه و خصوصیت جنس مونث، عاطفه است.

۳) عامل رشد: اضطراب با رشد و شرایط آن در ارتباط است به خصوص رشد در سنین نوجوانی و بلوغ نگرانی و اضطراب مربوط به رشد جنسی است، هنگامی که غدد جنسی، ترشحی در خون دارند خود، زمینه ساز تحول و دگرگونی در رفتار و فعالیت ها می شوند.

۴) عامل عاطفی: عامل عاطفی در این زمینه بسیار موثر است. مثلا طفلی که دچار حسادت شود، اضطراب در او شدیدتر است.

همچنین افراد ترسو، مضطرب تر از افراد شجاعند، افراد خسته، بیشتر از افراد عادی مضطرب اند و افرادی که ذهن خسته دارند، بیشتر از دیگران اضطراب دارند.

۵) اختلال روانی: تحقیقات مختلف نشان داده است، افرادی که دچار اختلال روانی هستند بیشتر از اضطراب رنج می برند، وسایل و مشکلات خود را بزرگ تر می بینند ،همچنین اگر دچار تعارض قوی شوند، زمینه های اضطراب در آن ها منفی خواهد شد.

۶) سابقه اضطراب: طبق بررسی ها، آنان که در دوران کودکی زمینه ای برای اضطراب شان فراهم بوده است بیشتر از دیگر کودکان، دچار اضطراب می شوند و آن هایی که در محیط ناامن رشد و پرورش یافته اند یا آن هایی که در خانواده عصبی زندگی می کردند یا خانواده شان نابسامان بوده، بیشتر دچار اضطراب می شوند.

۷) زود رنجی: افرادی که حساس و زودرنج بوده اند و آنهایی که دچار اضطراب می شوند، همچنین، کسانی که از همان دوران خردسالی در دامان مادر نبوده اند و مهدها و مربیان، آن ها را بزرگ کرده اند، اینان در شرایط و موقعیتی هستند که نمی توانند از ثبات عاطفی مناسبی، برخوردار باشند و در امور زندگی، بیش از اندازه، دچار هیجان می شوند.

۸) افراد بیمار: آن ها که دچار اختلالاتی هستند خواه اختلالات جسمانی و خواه روانی یا عاطفی اضطراب بیشتری دارند.

سبب شناسی اضطراب امتحان

در سبب شناسی اضطراب امتحان می توان به نقش سه عامل شخصیتی، خانوادگی و آموزشگاهی در ایجاد و شدت اضطراب اشاره کرد.

۱) عوامل شخصیتی: در بین عوامل می توان به اضطراب عمومی، عزت نفس پایین، استناد درونی شکست ها، خودکفایتی پایین، الگوی رفتاری تیپ A (کمال گرا) هوش متون و کم بودن انگیزه موفقیت اشاره کرد.

۲) عوامل خانوادگی: توجه بیشتر خانواده ها به وضع درسی بدون توجه به راه و رسم توجه صحیح، چه بسا همین توجه می تواند عامل ایجاد اضطراب امتحان شود.

بنابراین انتظارهای نامعقول و بیش از حد توان افراد می تواند در آن اضطراب ایجاد کند طبق اصل پیتر Peter، افراد تا حدی که صلاحیت دارند می توانند از پیشرفت های اجتماعی بهره جویند.به جز انتظارهای بیش از حد والدین، الگوهای خشک و غیر قابل انعطاف فرزند پروری، تنبیه و سرزنش، تشویق نکردن و وضعیت اجتماعی و اقتصادی پایین نیز در بین عوامل خانوادگی به اضطراب امتحان بستگی دارند.

۳) عوامل آموزشگاهی: این عوامل مربوط به محیط مدرسه و موقعیت امتحان است که در این رابطه می توان به انتظارهای نابه جای معلم، دروس و امتحانات مشکل، مراقبان امتحان، محدودیت زمانی در جلسه امتحان، محیط نامناسب امتحان و وجود عوامل مزاحم مثل سر و صدا، نور و تهویه نامناسب اشاره کرد.

به نظر می رسد هنگامی که اضطراب از حد معینی افزایش یابد باعث کاهش عملکرد فرد می شود درحالی که اضطراب خفیف یا مقطعی، ممکن است موجب افزایش کار و فعالیت شود.

کنیز تیمی