جمعه, ۱۰ اسفند, ۱۴۰۳ / 28 February, 2025
قلب سلیم

زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خوانَد و از صحنه رَوَدصحنه پیوسته به جاست خُرّم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد ...میخواستیم بگوییم: «عالِم جلیل القدر و استاد عالی مقام حوزه و دانشگاه، مرحوم مغفور، آیتالله حاج سیدمحمد علی آل غفور (جزایری)، در بهمنماه ۱۳۱۷ هجری شمسی، برابر با عید غدیر ۱۳۵۷ هجری قمری در شهرستان شوشتر و در خانوادهای روحانی دیده به جهان گشود و تحصیلات دوره مقدماتی حوزه را در همین شهر و با بهرهمندی از محضر درس آیتالله سیدمحمد حسن آل طیب، آغاز کرد. سپس در حدود بیست سالگی و به سال ۱۳۳۷ هجری شمسی، به نجف اشرف مشرّف شد و تحصیل دروس دوره سطح و خارج حوزه را در همین شهر گذارند و از محضر اساتید بزرگ و عالیقدری، همچون حضرت امام خمینی، آیتالله خویی، آیتالله سیدمحمدجعفر مروّج، آیتالله میرزا محمدکاظم تبریزی، شهید آیتالله مدنی و حاج شیخ غلامرضا باقری اصفهانی کسب فیض کرد. آنگاه در سال ۱۳۵۰ هجری شمسی بر اثر فشار و اجبار دولت بعثی صدام، نجف اشرف را ترک کرده و به حوزه علمیه قم وارد شد و از محضر درس خارج مرحوم حضرت آیتالله گلپایگانی بهرهمند گشت.
از آن به بعد، همواره به وعظ و سخنرانی، تحقیق، تدریس و تألیف پرداخت و آثار گرانسگی، همچون شرح مَزجی، کتاب لمعه شهیدین و مکاسب شیخ انصاری را به قلم آورد».باز میخواستیم بگوییم: «عالِم فرهیخته، آیتالله آل غفور، بزرگمردی خوش برخورد، خوش مجلس، خوش بیان، خوش تدریس، بذلهگو، مردمدار، دلسوز، با نشاط، فروتن، خطیب، سختکوش، مخلص، بیتکلّف، دور از هیاهوهای رایج و دارای بسیاری صفات الاهی و انسانی دیگر بودند که باید در فرصتی فراختر به تفصیلِ آنها بپردازیم».آری، میخواستیم سخنهای بسیار و شنیدنیهای فراوان درباره این عالِم ربانی و استاد فرزانه را به قلم آوریم، اما دیدیم که هم مجال کوتاه است و هم مقال و به تعبیر زیبای مولوی باید دریایی را در کوزهای بریزیم و از آن دریا فقط به اندازه همان کوزه و آن هم به اندازه یک روز، قسمتِ خویش کنیم:گر بریزی بحر را در کوزهای / چند گنجد؟ قسمت یک روزهایو آیا اینگونه قسمت بردنها و بهرهمند شدنها از بزرگانی چنین ارجمند، خود، زیانی بزرگ برای ما و امثال ما نیست؟پس شایسته دیدیم که دَم فرو بندیم و دامن سخن برچینیم و عرضه بداریم:این سخن را ترجمهی پهناوری / گفته آید در مقام دیگریاما به یاد آوردیم: «ما لا یُدرَکُ کُلّهُ لا یُترَکُ کُلُّهُ؛ آنچه تمامش دست یافتنی نیست، تمامس نیز رها کردنی نیست».از این رو، فقط به دو ویژگیِ خداپسندانه آن عالم بزرگ و امام جماعت بزرگوار اشارتی میکنیم که سوگمندانه باید گفت بازار ویژگی نخست در روزگاران ما چندان پُر رونق نیست و شماری از مردمان و ... برای به چنگ آوردن متاعهای دنیوی و دستیابی به قدرت و ثروت و لذت، این ویژگی مهم را در زندگانی خود نادیده میانگارند و حتی زیر پا میگذارند و آن خصلتِ برخورداری از «سلامت نفس» و «قلب سلیم» است که در قرآن و آموزههای وحیانی میخوانیم: «یومَ لا ینفعُ مال و لا بنون إلاّ من أتی اللهَ بِقلبٍ سلیمٍ؛ روز قیامت، روزی است که مال و فرزندان برای انسان سودی ندهد،
مگر کسی که با قلب سلیم نزد خدا آید / شعرا، آیه ۸۸ و ۸۹».نکته زیبا و گفتنی در این آیت کریمه آن است که نمیفرماید: «... من أتی الله بقلب سالم»، بلکه میفرماید: «من أتی اللهَ بقلبٍ سلیم» و بس روشن است که میان قلب سالم و قلب سلیم، تفاوت از زمین تا آسمان است.باری، ویژگی برخورداری از «سلامت نفس» و «قلب سلیم» در دانشورِ بهشت آشیان، حضرت آیتالله حاج سیدمحمدعلی آل غفور (جزایری)، چیزی است که همگان به آن واقفند و به آن اقرار دارند، به طوری که مثلاً حتی چندین بار از ایشان برای تبلیغ و سخنرانی در کشورهای عربیِ حاشیه خلیج فارس دعوت به عمل میآوردند و آن مرحوم چون احساس میکنند که قبول این دعوت از سوی وی ممکن است به سبب حق الزحمه خوبی باشد که برای آن در نظر میگیرند، این دعوتها را خالصانه نمیپذیرند و آیا این فقط یک جلوه از خصلتِ «سلامت نفس» و «قلب سلیم» در نهادِ پاک اینگونه عالِمان و نازنینان نیست:غلام همت آن نازنینم / که کار خیر بیروی و ریا کردویژگی دوم آن نیکمرد، عشق شدید ایشان به خاندان عصمت و طهارت و به ویژه حضرت امیرمؤمنان و حضرت فاطمه زهرا و امام حسین (ع) بود به طوری که مثلاً سالیان سال، مجلس ذکر فضائل و مناقب و سگواری حضرت زهرا (س) را در منزل خود برپا میکردند، یا مدتهای مدید بود که هرگاه خوابی میدیدند، سِیر آن به نجف و کربلا ختم میشد و حتی به سبب علاقه شدیدی که به مولایش علی (ع) و فردوس شهر نجف اشرف داشتند،
این سروده حافظ را تغییر میدادند و به جای کلمه «مَلَک»، کلمه «نجف» را به کار میبردند و از فراق آن شهر بهشتی چنین یاد میکردند:من نجف بودم و فردوسِ برین جایم بود / آدم آورد در این دِیْرِ خراب آبادمبه هر حال، پرنده روحِ آن عالم مخصل و سلیم القلب در سحرگاه جمعه پانزدهم آذرماه ۱۳۸۷ از عالم فرش به عالم عرش پرواز کرد و جسم مطهرش در شهر مقدس قم، رُخ در نقاب خاک کشید و بستگان و آشنایان و شاگردان و بسیاری از مردمان را داغدار فقدان غمبارِ خویش نمود؛ اما خوش باد او را که باقیاتِ صالحات فراوانی، همچون همسر و فرزندانی صالح و دینمدار را از خود به یادگار گذاشت؛ ولی آیا میتوان پس از این فراق، دیده از دیدار این عالِم سلیمُ النفس برداشت و زبان را به این سروده سعدی، مُترنّم نساخت:دیده از دیدار خوبان برگرفتن مشکل است / هرکه ما را این نصیحت میکند بیحاصل است ...آن که میگوید نظر در صورتِ خوبان خطاست / او همین صورت، همی بیند ز معنی غافل است ...گر به صد منزل، فراق افتد میان ما و دوست / همچنانش در میانِ جان شیرین منزل است ...
به یاد عالم ربانی، آیتالله حاج سیدمحمدعلی آل غفور (جزایری)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست