سه شنبه, ۱۸ دی, ۱۴۰۳ / 7 January, 2025
دلیل شیعه شدن ایرانیان چیست
● دلیل شیعه شدن ایرانیان چیست؟
این مسئله، از دو دیدگاه قابل بررسی است؛ یكی نگرش عاطفی و دیگری عقلی و معرفتی.
الف) از نظر عاطفی و روانشناختی (Psychologic)،۱ هر كسی ممكن است ابتدا دین، مرام، مسلك و فرهنگ خود و نیاكان و یا حتی نژاد خویش را برتر از مرام و مسلك دیگران بپندارد و تا زمانی كه شخص در چنین گرایشی محصور بماند و پرده پندار را با تیغ عقل و معرفت ندرد، یك احتمال آن است كه تا «ابدالدهر در جهل مركب» بماند و احتمال دیگر آن كه از گمراهی نجات یابد و راه حق را بیابد.
ب) از دیدگاه عقلی و معرفتی (Cognitive)، ۲ هر انسانی میتواند بر اساس خرد و اصول منطقی مشترك بین همه انسانها - كه موهبتی الهی بوده و در متون اسلامی، «پیامبر باطنی» نامیده شده است - به تحقیق و پژوهش تطبیقی بین دین خود و دیگر ادیان و مسلكها بپردازد. در این صورت، میتواند دین حق و كامل را بر اساس امتیازاتی كه بر دیگر ادیان دارد، بشناسد و از آن پیروی كند. یكی از امتیازات بزرگ اسلام همین است كه جهانیان را به چنین فرآیندی دعوت نموده و فرموده است: «مژده دِه بندگانی را كه سخنان مختلف را شنیده و پس از جستوجو، برترین را برمیگزینند». نكته جالب توجه آن است كه بسیاری از پژوهشگران غربی در قرون اخیر، از امتیازات اسلام بر دیگر ادیان - در ابعاد مختلف - سخن گفته، به ضعف دین و آیین خویش، در برابر دین اسلام، اذعان نمودهاند.
بهترین و برترین دین، آن دینی است كه جوابگوی همه نیازهای انسان در دنیا و موجب سعادت او در آخرت باشد و سایر ادیان آسمانی، گرچه برای مردم زمان خود مناسب بودهاند، ولی جامعیت دین اسلام را نداشتهاند و علت آن، نبودن زمینه و آمادگی در مردم آن زمانها بوده است؛ چون افراد بشر در همه زمانها، از نظر فهم و درك مطالب، یكسان نیستند.
آنان مانند دانشآموزانی هستند كه هر كدام آمادگی برای شركت در كلاس مخصوصی را دارند و آن چه برای كلاس اول ابتدایی به عنوان درس مطرح میشود، با آن چه در سطح متوسطه و كارشناسی و بالاتر در نظر گرفته میشود، تفاوت دارد و چون از زمان ظهور اسلام به بعد، رشد فكری بشر رو به كمال بود و روز به روز كاملتر میشد، از این رو، دینی هم كه برای هدایت چنین افرادی در نظر گرفته شده، كاملترین و جامعترین دین میباشد. قرآن نیز صریحاً این معنا را این گونه بیان میكند: «تنها دین كامل، از نظر خدا، اسلام است و هر كس در آخرت، دینی غیر از این دین داشته باشد، از او پذیرفته نمیشود».
حقانیت دین اسلام و برتری آن بر سایر ادیان الهی، با اندك تأملی آشكار و روشن میشود؛ زیرا كتابهای آسمانی، مثل تورات و انجیل، تحریف شدهاند و عقاید نادرستی نسبت به خدا و برخی از پیامبران الهی در آنها وجود دارد. افزون بر این، دین اسلام، از همه ادیان، كاملتر است و در بردارنده همه معارف مورد نیاز زندگی مادی و معنوی فرد و جامعه است و علاوه بر معارف و اصول فكری، اعتقادی و اخلاقی، دارای برنامههای اجتماعی، سیاسی و حكومتی است.
برای آگاهی بیشتر به كتابهای زیر مراجعه كنید:
۱. دفاع از اسلام، دكتر واكلیدی.
۲. پیامبر اسلام از نظر دانشمندان شرق و غرب.
۳. اسلام و انتقادات غرب محمد عبدالغنی حسن، ترجمه انصاری
۴. عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن، جان دیون پورت.
۵. تمدن اسلام و عرب، گوستاو لوبون.
۶. فرهنگ اسلام در اروپا، زیگرید هونكه.
۷. دانشمندان را به گواه میگیریم، مهدی نیری (پاشا).
۸. محمد، پیامبری كه از نو باید شناخت، كنستان ویرژیل كتورگیو، ترجمه محمدی.
درباره حقانیت تشیّع باید بگوییم مسأله تشیع نیز از دو دیدگاه قابل بررسی است؛
الف) دیدگاه منطقی
در این نگرش فلسفه تشیع به طور كلی و جایگاه اصلی آن در مكتب گران قدر اسلام، بررسی میشود.
تشیع، یعنی مكتب اهل بیت علیهمالسلام و این، همان اسلام واقعی است كه با اشاره پیامبر صلیاللهعلیهوآله و از زمان خود او به وجود
آمد و در واقع، تسنن (مكتب خلفا) نوعی تحزب و انشعاب از مسیر اصلی اسلام است كه مبدأ آن، اجتماع سقیفه می باشد.
برای آگاهی بیشتر به كتابهای زیر مراجعه كنید:
۱. تشیع مولود طبیعی اسلام، سید محمدباقر صدر.
۲. شیعه در اسلام، علامه طباطبایی.
۳. آن گاه هدایت شدم، دكتر تیجانی.
ب) دیدگاه تاریخی
از نظر تاریخی، گرایش ایرانیان به مكتب اهلبیت علیهمالسلام، علل متعددی دارد كه برخی از آنها عبارتند از:
۱. برخورد خلفا با ایرانیان، تبعیضآمیز بود. آنان، در دعاوی حقوقی، جانب اعراب را مقدم میداشتند؛ در صورتی كه سیره امامان شیعه، پافشاری بر عدالت در حق هر كس و از هر نژاد بوده است.
۲. ایرانیان، بیش از اعراب، به تحقیق و كاوشهای عمیق در متون دینی پرداختند؛ به گونهای كه بسیاری از عالمان بزرگ و بیشتر نویسندگان صِحاح اهل تسنن، ایرانی بودهاند و این مسئله، باعث شد كه ایرانیان با سخنان پیامبر صلیاللهعلیهوآله درباره اهلبیت علیهمالسلام و نیز با ذخایر علمی بر جای مانده از ائمه علیهمالسلام بیشتر آشنا شوند و در نتیجه، به تدریج و در طی قرون متمادی، گرایش شیعی در ایران گسترش یافت كه اكنون، اكثریت قاطع جامعه ما را پوشش داده است.
۳. خلفا در ایران، سلطه كمتری داشته و كمتر توانستهاند سیاست سانسور و خفقان خود را عملی سازند. از این رو، ایرانیان، با آزادی بیشتری به بررسیهای عمیق دینی پرداخته و آزادانه توانستهاند پیام واقعی دین را كشف و تبلیغ نمایند.(۱)
پینوشت:
۱. ر.ك: مرتضی مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست