پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
نگاهی به بازار خودروهای کلکسیونی
حراج معروف اسکاتزدیل در ایالت آریزونای آمریکا هفتۀ گذشته میزبان چندین خودروی کلاسیک و مشتاقان و خریداران احتمالی آنها بود. خودروی معروفی که در سری تلویزیونی بتمن در سال ۱۹۶۰ زیر پای قهرمان فیلم بود، یکی از معروفترین خودروهای این حراج بود که در نهایت در ازای ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به فروش رفت.
مرسدس بنز ۳۰۰ SL کلارک گیبل، بازیگر معروف هالیوود، خودروی دیگری بود که حلقههای فشرده از جمعیت را دور خود جمع کرد. کلارک گیبل این مرسدس بنز را به قیمت ۷ هزار و ۲۹۵ دلار خرید، اما در حراج اسکاتزدیل در نهایت در ازای ۲ میلیون و ۳۵ هزار دلار به خانۀ جدیدش رفت. این نمایشگاه تنها جولانگاه خودروهای کلاسیک متعلق به تلویزیونهای سیاه و سفید نبود. اولین شورولت کوروت سال ۲۰۱۴ هم در این نمایشگاه آمادۀ فروش بود. از این خودرو اخیراً برای اولین بار در نمایشگاه بینالمللی دیترویت رونمایی شد و در این حراج، ریک هنریک، مالک تیم اتومبیلرانی ناسکار، آن را به قیمت ۱ میلیون و ۵۰۰۰ دلار خرید. اما گرانترین خودرو یک فراری مدل سال ۱۹۵۸ بود که به قیمت ۸ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار فروخته شد. گفتنی آنکه در نهایت این حراج ۲۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار خرج روی دست کلکسیونرها گذاشت، یعنی ۴۰ میلیون دلار بیش از سال ۲۰۱۱ و ۶۰ میلیون دلار بیش از سال ۲۰۰۷ و قبل از شروع بحران اقتصادی.
سانتا مونیکا دیگر حراج معروف آمریکاست که پروندۀ سال ۲۰۱۲ خود را با فروشی بالغ بر ۱۸۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به ازای ۲۹۶ خودرو بست، یعنی میانگین ۶۴۰ هزار دلار برای هر خودرو و افزایشی ۴۴ درصدی به نسبت سال ۲۰۱۱. از فهرست حراج سانتا مونیکا در سال گذشته یک مرسد بنز ۵۴۰ K مدل سال ۱۹۳۶ به قیمت ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و یک فراری ۲۵۰ GT LWB به قیمت ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار به فروش رفت.
ارقام سرسام آورند. واقعیت این است که طی چند سال اخیر از بحران فراگیر اقتصادی که پیش و بیش از همه گریبان خودروسازان و فروش آنها را گرفت، اثری در فعالیتهای فروشندگان و عشاق خودروهای کلاسیک دیده نمیشود. این در حالی است که از سال ۲۰۰۹ به این سو میانگین قیمت خودروهای کلکسیونی ۳۳ درصد افزایش یافته و برای مثال حدود قیمت خودروهای پرطرفداری که در سالهای پس از جنگ جهانی دوم ساخته شدهاند از ۹۴۰ هزار دلار به ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار رسیده است.
اما تناقض آنجاست که، گذشته از جنون کلکسیونرهای خودرو، درست همین رکود اقتصاد است که از نظر تحلیلگران موجب رونق گرفتن چنین بازارهایی شده است. وگرنه بعید است در روزهایی که بیکاری و چشمانداز تاریک آینده بر زندگی شهروندان کشورهای غرب سایه افکنده، کسی هوس کلکسیونری خودرو کند و به تعداد اعضای این باشگاه اضافه کند. مسئله این است که میلیاردهایی هستند که پول در جیب دارند اما در این روزهای پرنوسان اعتمادی به بازارهای رسمی همچون بازار سهام و یا بنگاههای سرمایهگذاری ندارند (که البته حق کمابیش با آنهاست)، بنابراین خودروی کلکسیونی میخرند. هر چه باشد سر و کله زدن با مرسدس بنزی که روزگاری مرکب کلارک گیبل بوده حتماً لذتبخش است. اما این همۀ ماجرا نیست. خرید چنین خودروهایی در واقع سرمایهگذاری نسبتاً مطمئنی است. بسیاری از خودروهایی که در حراجهای اصلی سال ۲۰۱۲ به قیمتهای گزاف فروش رفتند آنهایی بودند که صاحبانشان سالها پیش به قیمتهایی بسیار کمتر از اینها خریدهاند. در نتیجه بسیاری معتقدند که افزایش قیمت خودروهای کلکسیونی حبابی است که در پی افزایش تقاضا پدید آمده و احتمالاً با بازگشت ثبات نسبی به اقتصاد خواهد شکست.
دلایل و نتایج هر چه باشند، بحران و رکود اقتصادی در سالهای اخیر آب به آسیاب برگزارکنندگان حراجها در کشورهای غربی ریخته است و ایام را به کامشان کرده. پیشبینیها حاکی از آنند که این روند در سال ۲۰۱۳ هم ادامه خواهد یافت. مدیر شرکت بیمۀ Hagerty میگوید مشتریان گرسنۀ این خودروها میدانند که برای صاحب شدن خودروی جذابی که در یک حراج چشمشان را گرفته باید سر کیسه را شل کنند. بنابراین دست به نقد پا به این حراجها میگذارند و تا زمانی که چنین خودروهای جذابی در حراجها به نمایش درمیآیند، بازارشان پررونق باقی خواهد ماند.
در آخر نگاهی به برخی از معروفترین کلکسیونرهای خودرو خالی از لطف نخواهد بود. بر اساس آخرین گزارشها سلطان برونئی، که علاوه بر خودرو صاحب هر چیز دیگری در این دنیا هم هست، بیش از ۵۰۰۰ خودرو دارد. ممکن است در مورد سلطان این پرسش به ذهن برسد که واقعاً این تعداد خودرو به چه کار او میآید، اما همان ذهن میگوید احتمالاً همۀ خودروهای نیکلاس کیج، بازیگر محبوب فیلمهای حادثهای هالیوود، حتماً به کارش میآید. او یک خورۀ خودروست و حتی لامبورگینی میورای شاه سابق ایران را هم به جمع داراییهایش اضافه کرده است. نیکلاس کیج در ردۀ هشتم بزرگترین کلکسیونرهای خودرو در دنیاست و سلطان برونئی در ردۀ دهم. چارلی واتس از اعضای گروه راک رولینگ استونز هم صدها خودرو دارد و در ردۀ هفتم نشسته، اما مسئله اینجاست که او گواهی رانندگی ندارد. برایان جانسون مدیردیگر گروه راک AC/DC هم مجموعههای گرانقیمت از خودرو دارد، از جمله یک موتور وسپای مدل ۱۹۵۷. او در ردۀ پنجم این فهرست است. اما از همه عجیبتر نشستن نیک میسون عضو گروه افسانهای پینک فلوید در ردۀ سوم است، چون قرار بود هیچکدامشان اهل ظواهر دنیوی نباشند یا دستکم اینطور به نظر میرسید.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست