سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
دكترسیدجعفر شهیدی
دكتر سیدجعفر شهیدی بعد از نوشتن حدود ۱۵ كتاب و تالیف حدود ۱۲۰ مقاله سترگ و در سن ۸۳ سالگی هنوز از كارهای بر زمین ماندهاش میگوید.
مترجم نهجالبلاغه و محقق بنام كشورمان در زمینهی تاریخ اسلام، هنوز دلش در نجف جا مانده است: «آنجا سایهی امیرالمومنین (ع) بود، حالا هم درست است دستمان كوتاه است، ولی متوسلیم».
سال ۱۳۲۰ برای تحصیل علوم دینی و فقه و اصول راهی نجف میشود، اما بعد از هشت سال، بیماری ناگزیر، او را به ایران بازمیگرداند. هر هفته باید خود را به پزشك نشان میداده، درنتیجه از رفتن به حوزه باز میماند. برای گذران زندگی و بهمنظور ترجمهی متون عربی، نزد دكتر سنجابی ـ وزیر فرهنگ وقت ـ میرود، اما به او اشتغال به تدریس پیشنهاد میشود. با ماهی ۱۵۰ تومان در دبیرستان ابومسلم مشغول میشود و بعد كه به او میگویند با مدرك لیسانس حقوقش به ۳۰۰ تومان خواهد رسید، بدون شركت در كلاسها، لیسانس الهیاتش را با بهترین نمرهها میگیرد.
سپس علامه دهخدا از سیدجعفر شهیدی دعوت به همكاری میكند و در نامهای به دكتر آذر ـ وزیر فرهنگ وقت ـ مینویسد: ”او اگرنه در نوع خود بینظیر، ولی كمنظیر است”. دهخدا در این نامه میخواهد كه به جای ۲۲ ساعت، به او شش ساعت تدریس اختصاص دهند؛ تا بقیه وقتش را در لغتنامهی دهخدا بگذارند. مدتی اینگونه میگذرد، تا سال ۱۳۴۰ كه با مدرك دكتری به دانشگاه منتقل میشود. تدریس در دانشگاه تا سالهای ۴۵، ۴۶ ادامه پیدا میكند، اما بعد با ناامنی دانشگاه، دانشجویان خود را به لغتنامه میبرد؛ كه حالا پس از سالها، هنوز هم دانشجویانش چهارشنبهها به لغتنامه میروند تا در محضر استاد كسب فیض كنند.
استاد شهیدی هرچند كتابهایی چون شرح مثنوی، عرشیان، قیام حسین (ع)، زندگانی فاطمه زهرا (س)، زندگانی علیبن الحسین (ع)، شیرزن كربلا، امام حسین (ع) قیامی، ابوذر غفاری، گزینهای از سخنان امیرالمومنین علی (ع)، زندگانی امام صادق (ع)، از دیروز تا امروز (مجموعه مقالهها و سفرنامهها) و ترجمههایی چون براهینالعجم، تاریخ الاسلام التحلیلی، علی بلسان علی، شورهالحسین (ع)، حیات فاطمه (س)، حیاهالامام الصادق جعفربن محمد (ع) و حیات السیده فاطمه الزهرا (س) را در كارنامهی خود دارد، هنوز اما با شوری خاص دلبستهی نهجالبلاغه است و بر فصاحت و بلاغت آن، یعنی كلمات رسا و همهكس فهمش و مطابقت آن با فهم شنوندهها، تاكید دارد.
او میگوید: بزرگان ادب عرب كه شیعه هم نبودهاند و حتا میانهی خوبی هم با امام (ع) نداشتهاند، بلاغت خطبهها، نامهها و كلمات قصار نهجالبلاغه را ستودهاند.
استاد به این موضوع اشاره میكند كه این كتاب در خارج از ایران از سدهی سه و چهار معروف بوده؛ اما بهدلیل محافظهكاری ایرانیان و راه باز نكردن تشیع در اینجا، از قرن هشتم مورد توجه قرار گرفته است.
سیدجعفر شهیدی میگوید: «اگر كسی بخواهد از یك زندگی درست و حسابی و خداپسند برخوردار شود، باید این كتاب و دستوراتش را بخواند، چون هم مصلحت فردی در آن رعایت شده و هم مصلحت اجتماعی».
او اوایل انقلاب پافشاری میكند تا به جای متون عربی كتابهای درسی بخشهایی از نهجالبلاغه و اخلاقیات و اجتماعیات آن در كتابها قرار بگیرد؛ میگوید: زمان ما در مكتبخانه، نه ملای مكتب چیزی از نهجالبلاغه میفهمید، نه دانشآموزان. . . فقط قرآن میخواندیم. اما از سال ۱۳۱۳ آیات منتخبی از قرآن و بخشهایی از نهجالبلاغه در دانشگاهها ارایه شد و كسانی چون مهندس معینفر، دكتر طاهری و آیتالله طالقانی كه با نهجالبلاغه آشنایی داشتند، در این زمینه فعالیتهایی كردند؛ منتها ما انتظارمان این بود كه بعد از انقلاب مردم و بهخصوص تحصیلكردهها بیشتر با نهجالبلاغه آشنا شوند، كه البته این كار حكومت هم نیست.
شهیدی كه همواره به تاریخ اسلام و زندگی ائمه اطهار (ع) توجه خاصی داشته است، دربارهی وضعیت پرداختن به تاریخ، بهویژه تاریخ اسلام در ایران میگوید: متاسفانه آن چیزی كه كمتر به آن اهمیت دادهاند، تاریخ است و علت این است كه از ابتدا تاریخ را برای وقتگذرانی میخواندهاند.
وی تاكید میكند: وقتی در اروپا میخواهند تاریخ بنویسند، چند نفر به تاریخ یك قرن مشغول میشوند، ولی شرقیها اینگونه نیستند و تاریخ ما بیشتر شفاهی و نقلی است.
دكتر شهیدی با تاكید بر اینكه تحلیل تاریخی هنوز در كشور ما جا نیفتاده است، خاطرنشان میكند: اوایل انقلاب خواهش كردم گروهی برای تاریخ تشكیل شود كه به نتیجه نرسید. حالا هم مورخان خوبی داریم، اما به تاریخ اسلام كمتر توجه میشود.
سیدجعفر شهیدی دربارهی وضعیت فلسفه نیز معتقد است: فلسفهی ما تا ابن رشد خوب پیش رفته، اما از قرن پنج درجا زده است.
او میگوید: بزرگترین فیلسوف ما میخواهد با چند كتاب در اتاقش تكلیف دنیا را روشن كند، اینطور كه نمیشود.
به اعتقاد شهیدی ”آنچه برای مردم و كشور ما اهمیت دارد، این است كه دانشجویان ما در هر رشتهای كه هستند در زمینهی علم، امروزشان بهتر از دیروزشان باشد” او میگوید: دانشجویان ما از لحاظ هوش و استعداد چیزی كم ندارند، اما نمیدانم چطور است كه از ۱۴۰۰ سال پیش كه من اطلاع دارم، به سمت كارهای عملی و تجربی نرفتهایم و برخلاف پژوهش علمی از لحاظ پژوهش تجربی عقبیم.
وی با بیان این مثال كه ما همیشه در ورزش كشتی جلو هستیم، اما در فوتبال نه، میگوید: كار دستهجمعی نیازمند گذشت و آزادی عمل است كه ما هنوز عادت نكردهایم دستهجمعی جلو برویم.
به نظر شهیدی ”ما عادت به پژوهش نداریم، آنچنان كه عادت به دموكراسی نداریم و این چاله و كمبود را دانشجویان باید پر كنند”.
استاد سیدجعفر شهیدی صبح خود را در لغتنامهی دهخدا میگذارند و در كاری گروهی مشغول تنظیم فرهنگی است كه از لحاظ واژهها بسیار مفصلتر از لغتنامه است. بقیهی روز را در منزل خود میگذارند؛ خانهای سرشار از كتاب و قفسههایی شامل فرهنگها، تفسیرها، لغتنامهها، مثنوی و كتابهای مربوط به آن، نهجالبلاغه، كتابهای مذهبی، كتابهای فقه و حدیث، كتابهایی در اصطلاحات عرفانی و فلسفی و دیوانهای شعر و...
و دست آخر رو به ما میگوید: سعی كنید امروزتان بهتر از دیروز باشد. از كاری كه برای اجتماع میكنید انتظار پاداش نداشته باشید و تكیهتان بیشتر بر معنویات باشد.
منبع: ایسنا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست