چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
هویت خفه شده یا فریاد
فیلم فریاد براساس رمانی از رابرتگریوز در سال ۱۹۷۷ و به كارگردانی یرژیاسكولیموسكی ساخته شد و در سال ۱۹۷۸در جشنواره كن روی پرده رفت. شاید بهتر باشد تا كمی در مورداسكولیموسكی و ساختههای او بدانیم و باشناختی نسبی به سراغ محتوای فیلم فریادبرویم. یرژی اسكولیموسكی لهستانیتبار،فیلمسازی است دروننگر، بیقاعده وعاشق خشونت و وحشیگری ذاتی. او كارسینمایی خود را در دهه شصت و بافیلمهایی چون دستها بالا، آغاز كرد و فریادو انتهای ژرف قدرت بالای سینمایی خود رابه جهانیان نشان داد. او با اینكه در یك دورهركود با فیلمهایی نهچندان قوی واستخواندار، ماجراهای ژرار، شاه، بیبی،سرباز و چند فیلم دیگر را در پروندهسینمایی خود ثبت كر؛ اما با این احوال و باگذار از این دوره بازگشتی مقتدرانه بافیلمهایی همچون انتهای ژرف و فریادداشت و مهارت و تفكرات عمیق خود درزمینه وجود هستی و ضمیر تكاملنیافته هرفرد را با زبان سینما به اثبات رساند.یرژی فیلمسازی را در همان آكادمیایفراگرفت كه رومن پولانسكی فیلمساز قدرلهستانی همدوره او بود، با اینكه یرژی وفیلمهایش خشونتی ذاتی و سبك و سیاقخاص مربوط به خود را دارند ولی هیچگاهاز لحاظ وحشیگری و خشونت به پایهمتای خود رومن پولانسكی نمیرسد.یرژی اسكولیموسكی همچنین در اولینفیلم بلند رومن پولانسكی، چاقو در آب هنرو نبوغ خود را در نگارش فیلمنامه به منصهظهور رساند.فیلم از میدان كریكت آغاز میشود وحول محور همین بازی تا پایان پیشمیرود. به قول بعضی منقدان مخالف ویكسونگر این فیلم شرح حال بازی كریكتاست. فیلم در ظهر تابستانی ملایم، از میدانمسابقه كریكت كه با نگاه كنجكاوانه یك گلهگاو كه بهتزده آن را نظاره میكنند و رأسباریك كلیسای محلی از دوردست، از بالایمیدان درختان، ناظر آن است. در اتاقچرخدار كوچك مخصوص ثبت امتیازات،یك تماشاگر، داستانی را برای تماشاگردیگر تعریف میكند، اما در این اثنا به غیر ازصدای گوشخراش طاووسی كه آرامشمحیط را هر از چند گاهی به هم میزند،اوضاع و احوال آرام به نظر میرسد، ولی درآخر روز سه نفر مردهاند.اسكولیموسكیتكیهگاهها و ظواهر هویت ملی را باامانتداری انكارناپذیری حفظ و حراستمیكند و سپس در هر فرصتی برای تخریبآن دست به كار میشود: مسابقه كریكتمربوط به افراد تیمارستانی محلی است كهرفتارشان بندرت باعث ناراحتی و آشفتگیمیشود و در نگاه اول بسیار ساده و آراماست، ولی زمانی كه سخنگوی آنها از مردیصحبت میكند كه بر اثر فریاد خود باعثمرگ میشود، از آن به بعد آرامش بیننده رابه هم زده و یا یك جور آنارشی درونی رادر دید و بطن مخاطب جاری میسازد. فیلماز بازی به داستان و از داستان به بازیحركت میكند، هر دو ناممكن به نظرمیرسند و هر دو، در مسیر معین خود،واقعی جلوه میكند. فیلم به نحوی خیرهكننده و خاص توسطمایك مولوی فیلمبرداری شده است؛ مایكمولوی پیش از این در فیلمهای قابل توجهیهمچون پروفسور مانس و گشت و گذار بانیكلاس روگ و در پرتقال كوكی و باریلیندون با استنلی كوبریك همكاری داشتهاست. اسكولیموسكی باز هم همانند انتهایژرف فیلمی پر از پیچ و خم و اشارات لاینفكو حلناشدنی ساخته است و علاوه بر اینهابیننده را با یك جور نهیلیسم فردی -اجتماعی مواجه میكند كه خیلی از منتقداناین توهم و ازخودبیگانگی او را نمیپسندند.ولی او در جایی میگوید: « ابهام و حسبیهودگی. من فكر میكنم كه ما در محاصرهحس بیهودگی هستیم، معانی دوگانه ودیالكتیكی را میتوان در هر چیز دید.میدانید من به عنوان یك شاعر كار را آغازكردم، من سه كتاب شعر منتشر كردم، ذهنمن در مسیر تدعیهای شاعرانه تعلیم دیدهبود. بنابراین ترسی ندارم كه از روایتمستقیم منحرف شوم، و با داستانی كهشخص را وسوسه میكند، تا هم باور كند وهم باور نكند احساس راحتی میكنم.» بیتس در داستان خود به خانه جان هرتهجوم میبرد، او را با یك فریاد نمایشیمسحور میكند، همسر او (سوزان یورك) راكنترل میكند، و سرانجام توسط پلیسبازداشت میشود. نماهای مسحوركننده دوربین درسكانسهای فریاد كشیدن آلن بیتس؛ از نقاطقوت فیلم به حساب میآید.فریاداسكولیموسكی برخلاف داستان اصلی كهفقط حول موضوع آدمی است كه با فریادخود باعث مرگ میشود جدال میان دو مردرا دربر میگیرد: آلن بیتس و جان هرت.شروع فیلمهای اسكولیموسكی شباهتبسیاری به شروع فیلمهای دیوید لینچ و تاحدی كن لوچ دارد. اسكولیموسكی در فریادبسیار به بیكن و نقاشیهایش شباهت دارد؛آلن بیتس انسانی است آزارطلب ومازوخیست، كه تجربههای دردناكی راپشت سر میگذارد، حتی خوداسكولیموسكی میگوید: « او انسانی استكه اگر پول هنگفتی را به دست آورد بسیاراندوهگین میشود زیرا فكر میكند صرفاًچیزهای مزخرف را به قیمتهای خوبمیفروشد.»آهنگساز مثل نقاشیهای بیكن انسانیاست مچالهشده و در حال خفه شدن كه ازحس بیهودگی نه میتواند خودش را نجاتدهد و نه جامعه اطرافش را.« اسكولیموسكی در جایی دیگر میگوید:«چه چیز بیهودهتر است، بیتس یا دنیایپیرامون او؟ آیا او به علت اینكه عادی نیستیك بیمار روانی است؟ شما چطور تشخیصمیدهید كه یك درخت عادی است یا نه؟» اسكولیموسكی بعد از فیلمهای اولیهخود بخصوص در دو فیلم فریاد و انتهایژرف رئالیسم دیداری خود را با انتزاع وتخیل تلفیق كرده و آثاری ماندگار و قابلبحث را ساخته است. در كل فیلم فریاداسكولیموسكی اثری ژرف و قابل تعمقاست كه تا حد زیادی نگاه خاص كارگردان وتسلط او بر ابزار و امكانات را بخوبی نمایانمیسازد، بطوری كه میتوان با قرار گرفتندر قابهای دوربین مایك مولوی احساسپوچی و جهانبینی خاص اسكولیموسكی رالمس كرد.
علیرضا دیانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست