دوشنبه, ۲۸ خرداد, ۱۴۰۳ / 17 June, 2024
مجله ویستا

بانکداری الکترونیک بستر تعامل اقتصادی با دنیاست


دكتر حنیفی, كارشناس بانکداری الکترونیک, در گفت و گو با هموطن سلام, با بیان مطالب فوق افزود بروز انقلاب تكنولوژی در سال های اخیر بانك ها را با روندهایی نظیر بانكداری الكترونیك , افزایش رقابت , آزاد سازی و توسعه خدمات مالی مواجه كرده كه عدم توجه به این مسائل ضمن به انزوا كشاندن بانكها , ضریب ریسك ورشكستگی را افزایش داده و موجب خروج آنها از گردونه رقابت می شود در نتیجه اگر دولت آینده خواهان توسعه اقتصادی کشور و ایجادتعامل با سایر ملل است می بایست در راستای تحقق بانکداری الکترونیک عملیات کارشناسی کرده و سرمایه گذاری مناسبی داشته باشد

وی گفت : صنعت بانكداری جزو مهمترین و تاثیرگذارترین صنایع در اقتصاد كشور است و در حال حاضر حركت خود را به سمت بانكداری الكترونیك آغاز كرده و در برخی حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفت قابل قبولی داشته است اما برای موفقیت بیشتر باید جامع نگری كرد و مجموعه نظام بانكداری زیرساخت های لازم برای بانكداری الكترونیك را فراهم آورند.

حنیفی بانكداری الكترونیك را ضرورت دنیای امروز عنوان كرد و گفت :‌ ‏بانكداری الكترونیك ضمن تكمیل چرخه بانكی كشور موجب كاهش هزینه ها می شود و تا حد زیادی از گردش فیزیكی پول در كشور جلوگیری می كند.

وی تصریح كرد :‌ ‏بانكداری الكترونیك ضمن تسهیل در ارائه خدمات، ‌‏چرخه جریان اطلاعات را هموارتر و به‌‏روزتر می كند و از این طریق امكان مدیریت كاراتر و اثربخش‌‏تر را در نظام های كنترل مالی فراهم می آورد.

حنیفی در خصوص مشكلات و لوایح بانكداری الكترونیك خاطرنشان كرد :‌ مشكلات نرم افزاری و سخت افزاری منجر به اختلال و عدم كارایی بانكداری الكترونیك در ایران می شود. از سوی دیگر عدم طراحی سیستم های جامع اطلاعات به ویژه سیستم اطلاعات در بانكها و عدم وجود زیرساخت های مناسب نظیر نبود شبكه های ارتباطی موثر و اختلال در شبكه های ارتباطی اجرای بانكداری را با موانعی مواجه می سازد.

وی همچنین عدم طراحی سیستم های نرم افزاری و عدم ظرفیت سازی را از دیگر موانع موفقیت این مقوله عنوان كرد و گفت : ضعف در آ‌‏موزش كاركنان نیز، بكارگیری بانكداری الكترونیك را به تعویق می اندازد زیرا بعضا دیده می شود كاركنان حتی با استقرار سیستم مكانیزه در كنار استفاده از این سیستم كارها را به صورت دستی انجام می دهند.حنیفی در خاتمه خاطرنشان كرد : ‌‏فقط با یك بانك عملا نمی توان سیستم بانكداری الكترونیك را به طور موفق اجرا كرد و از آ‌‏نجا كه بانكها جزء‌ ‏مهمترین استفاده كنندگان تكنولوژی سخت افزاری و نرم افزاری هستند باید تمامی زیرساخت ها برای آنها فراهم گردد.