سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

نقش جهانی‌شدن و رسانه‌ها در هویت فرهنگی


جهانی‌شدن امروزه یكی از مهم‌ترین مباحث حوزه علوم‌ انسانی، خصوصاً علم سیاست به‌شمار می‌رود.
این مبحث رفته‌رفته تبدیل به گفتمانی شده كه تمام امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی …

جهانی‌شدن امروزه یكی از مهم‌ترین مباحث حوزه علوم‌ انسانی، خصوصاً علم سیاست به‌شمار می‌رود.

این مبحث رفته‌رفته تبدیل به گفتمانی شده كه تمام امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مربوط به كشورهای جهان را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد. جهانی‌شدن به صورت‌های گوناگون تعریف شده است و هر یك از صاحبنظران از دیدگاهی خاص بدان پرداخته‌اند.یكی از ویژگی‌های جهانی‌شدن، ارتباطات متقابل است. «مارتین آلبرو» جهانی‌شدن را فرآیندی تعریف می‌كند كه براساس آن تمام مردم جهان در جامعه واحد و فراگیر جهانی به هم می‌پیوندند.

اما دیوید هاردی مدعی است كه جهانی‌شدن وارد مرحله‌ای جدید از فشردگی زمان و مكان شده است كه تاثیر گیج‌كننده و مخربی بر رویه‌های سیاسی، اقتصادی، توازن قدرت طبقات و نیز زندگی فرهنگی و اجتماعی دارد.بنابر این تعدادی از صاحبنظران به وجوه منفی جهانی‌شدن و عده‌ای به جنبه‌های مثبت جهانی‌شدن پرداخته‌اند. تعدادی جهانی‌شدن را معادل آمریكایی شدن دنیا تلقی می‌كنند و آن را سبب استیلای قدرت برتر ایالات متحده و تامین منافع او در سطح جهان، تعارض به منافع دیگر ملت‌ها تلقی می‌كنند و عده‌ای نیز جهانی‌شدن را عامل تقویت و قدرتمندكردن فرهنگ‌ها دانسته‌اند.

كتاب «نقش جهانی‌شدن و رسانه‌ها در هویت فرهنگی» تالیف «دكتر رحمان سعیدی و دكتر علی اصغركیا» به بررسی جهانی‌شدن از ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می‌پردازد. در كنار این ابعاد مختلف نگاه خاص مولفین به تاثیر جهانی‌شدن در هویت فرهنگی است.این كتاب توسط انتشارات خجسته و در سال ۱۳۸۵ و در ۱۵۱ صفحه منتشر شده است.



همچنین مشاهده کنید