شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

سیستم تعلیق


سیستم تعلیق

فنرهای تخت عمدتاً به صورت مجزا برای هر چرخ استفاده می شوند که در طول خودرو و در زیر هر چرخ نصب می شوند، اما برخی کارخانجات نیز، از نوع متقاطع (ضربدری) آن برای هر دو چرخ استفاده می …

فنرهای تخت عمدتاً به صورت مجزا برای هر چرخ استفاده می شوند که در طول خودرو و در زیر هر چرخ نصب می شوند، اما برخی کارخانجات نیز، از نوع متقاطع (ضربدری) آن برای هر دو چرخ استفاده می کنند. فنرهای تخت بوسیله یک رابط U شکل به اکسل خودرو متصل می شوند و از دو طرف نیز به شاسی وصل می گردند.

محاسن:

این نوع از فنرها توانایی ساپورت وزنهای زیاد را دارا بوده و سواری نرمتری را برای خودروهای سنگین به ارمغان می آورند

معایب:

نیاز به جای زیاد، وجود اصطحکاک بین ورقه های فنر و ایجاد صدای ناشی از لغزش فنرها بر روی یکدیگر (با نصب ورقهای پلاستیکی بین ورقه های فنر قابل حل است) و همچنین نیاز به سرویس و نگهداری از معایب این فنرها محسوب می شود.

موارد مصرف:

این نوع از فنرها بیشتر در خودروهای سنگین، وانت بارها، برخی SUV ها ( در مورد وانتها و SUV های جدید فقط برای چرخهای عقب استفاده می شود) و حتی برخی خودروهای سواری قدیمی نظیر پیکان دیده می شود.

میله پیچشی (Torsion Bar):

در این نوع از فنر، میله فولادی نه جمع شده و نه خم می شود بلکه در خود می پیچد، میله پیچشی که یک میله صاف یا L شکل است به صورت عرضی در یک سمت به شاسی وصل شده و در سمت دیگر به قسمت متحرکی از سیستم تعلیق متصل می شود، در هنگام مواجه با ضربه، میله پیچشی در خود پیچ خورده (می تابد) و رفتار یک فنر را از خود بروز می دهد ( حرکت این نوع فنر مانند زمانی است که برای آبکشیدن یک لباس آنرا با دو دست می پیچانیم).

محاسن:

قیمت کمی دارند نیاز به تعمیر و نگهداری ندارند، قابل تنظیم بوده و فضای کمی نیز اشغال می کنند از اینرو در مواردی که فضای کافی برای فنر مارپیچ وجود نداشته باشد، از این نوع استفاده می گردد.

معایب:

راحتی و نرمی حاصل از فنرهای مارپیچ را دارا نیست

موارد مصرف:

اصولا ًبرای اکسل عقب خودروها طراحی شده، در خودروهای موجود در کشور بر روی اکسل عقب پژو ۲۰۶ و ۲۰۵ موجود می باشد.

فنر هوایی Air Spring)):

نوع دیگری از فنرها می باشد که در حال رواج یافتن می باشند. فنر هوا یک سیلندر لاستیکی است که با هوای فشرده پر شده و پیستونی که به اتصالات پایین چرخ متصل است با حرکت خود در این سیلندر باعث فشردگی هوا و ایجاد حالت فنریت خواهد شد. اگر میزان وزن خودرو تغییر نماید نیز، یک والو در بالای سیلندر هوا باز شده تا به مقدار هوای داخل سیلندر بیفزاید (یک کمپرسور این هوا را تأمین می نماید) و این امر باعث خواهد شد تا خودرو با وجود افزایش بار وارده، در ارتفاع ثابت خود باقی بماند.

محاسن:

نرمی بسیار بالا مانند غوطه وری در هوا

معایب:

پیچیدگی سیستم و قیمت بالای آن

موارد مصرف:

برای خودروهای سواری، وانت ها و کامیونهای سبک در حال رایج شدن می باشد.

فنر لاستیکی (Rubber Spring) :

این نوع فنر که توسط دکتر Alex Moulten ابداع شد، از یک لاستیک فشرده انعطاف پذیر تشکیل شده.

محاسن:

سبک بوده و جای کمی می گیرد

معایب:

قابلیتهای فنرهای فولادی را دارا نیست و بسیار ضعیفتر از آنهاست موارد مصرف: اولین بار بر روی خودروهای مینی استفاده شد، اما همینک در کمتر خودرویی بکار می رود و تنها برای دوچرخه ها و موتورهای مسابقه و صخره نوردی استفاده می شود.

نقش تایرها در سیستم تعلیق:

تایرها فنرهایی هستند که به چشم نمی آیند؛ تایرها نوعی فنر هوا می باشند که همه وزن خودرو را تحمل می کنند. فعالیت فنری تایرها روی کیفیت سواری و هندلینگ خودرو بسیار مهم می باشد، و بطور کل تایرها به عنوان عضو اصلی اجزاء مؤثر در کیفیت رانندگی، محسوب می شوند. سایز، ساختمان، ترکیب و تورم احتمالی در کیفیت رانندگی بسیار مؤثر می باشد.