جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
مجله ویستا

شوالیه های مجازی


شوالیه های مجازی

بازی های رایانه ای و الكترونیكی به طور فراگیر و گسترده در بین افراد در جوامع مختلف مورد استتفاده قرار می گیرد برای نشان دادن این گستردگی به نتایج تحقیقی كه در همین زمینه در آمریكا صورت گرفته است, استناد می شود

هر پدیده تكنولوژیكی هم تبعات منفی دارد و هم تبعات مثبت. هر دو وجه این پدیده‌ها اجتناب‌ناپذیر هستند. اینجاست كه نقش افراد در رویارویی با این پدیده‌ها پررنگ‌تر می‌نماید. در مورد استفاده از بازی‌ها باید گفت كه عوارض منفی استفاده مفرط؛ دقت كنید: مفرط؛ از این بازی‌ها غیرقابل انكار است، اما این مسئله نیز لازم به ذكر است كه نمی‌توان مزایای استفاده از آن را هم نادیده گرفت.

● شوالیه‌های مجازی

به خاطر دارم اولین نسل از بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی كه وارد ایران شد محصول كارخانه «آتاری» بود كه به سرعت در میان خانواده‌ها جا باز كرد و استقبال خوبی از آن شد. همان هواپیمایی كه هیچگاه هم به آخر مسیرش نمی‌رسیدم، به یكی از سرگرمی‌های جذاب جوانان، نوجوانان و بزرگ‌ترها! تبدیل شد. بعدها هم كه به تدریج كنسول‌ها و بازی‌های جدیدتر و پیچیده‌تر رایانه‌ای وارد شدند و شما مجبور نبودید در یك مسیر با همان هواپیمای كذایی در رفت‌وآمد باشید.

بازی‌هایی با گرافیك بالا، سه بعدی، پیچیده‌تر، هیجان‌انگیزتر و جذاب‌تر. اما تا كنون فكر كردید كه بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی امروز چه جایگاهی پیدا كرده‌اند؟ آیا می‌دانید بازی‌های رایانه‌ای امروز دیگر فقط یك سرگرمی صرف نیستند؟ این را هم می‌دانید كه بازی‌های رایانه‌ای نقش اصلی و موثری در آموزش، روانشناسی، پزشكی، صنعت و علوم دیگر دارند؟ در این نوشتار سعی داریم شما را یا گوشه‌هایی از استفاده و كاریرد بازی‌های رایانه‌ای در زندگی آشنا كنیم.

● انسان و بازی

انسان از بدو تولد نیاز به حرکت و جنبش جسمی و ذهنی دارد و بازی بخش مهمی از این نیاز است. هر فرد برای رشد ذهنی و اجتماعی خود، نیازمند اندیشه و تفکر است و بازی خمیر مایه این تفکر و اندیشه است. آمادگی جسمی و روحی برای مقابله با مشکلات بخشی از فلسفه بازی کودکان است، بنابراین، بازی هر چه گسترده‌تر، پیچیده تر و اجتماعی تر باشد کودک از مصونیت روانی بیشتری برخوردار می‌شود.

کشف دنیای اطراف بخش دیگری از فلسفه بازی است که کودک حس کنجکاوی خود را از این طریق ارضا می‌کند. بازی تن و روان کودک را ایمنی می‌بخشد و مسؤولیت‌های اجتماعی و اقتصادی را که در آینده باید بدون کشید به او می‌آموزد. کودک با بازی کردن موقعیتی بدست می‌آورد تا اعتقادات، احساسات و مشکلات خود را پیدا کند و مهارت‌های زندگی را بیاموزد.

امروز وقتی از «بازی» حرف می‌زنیم فقط و فقط بازی‌های فیزیكی كه كودك خود و یا به همراه دوستان خود انجام می‌دهد نیست، توضیحات ذكر شده در باب اهمیت بازی، مشمول بازی‌های معمول و مرسوم و بازی‌های رایانه‌ایست. بازی‌های رایانه‌ای كه امروز دیگر جای خود را در بین جوامع به عنوان تفریح و سرگرمی به خوبی باز كرده است، الگوهای رفتاری افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و علاوه بر این می‌تواند آرمان‌های مخاطبان را به شدت دگرگون كند.

در دنیای امروز بازی‌های الكترونیكی بازی‌های قدیمی را به فراموشخانه سپرده‌اند. بازی‌های الكترونیكی در بسیاری از كشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه ضمن تاثیرگذاری در روند تكاملی آموزش و تربیت افراد به یك صنعت تبدیل شده است، به سومین صنعت پول‌ساز دنیا. اما در ادامه خواهیم گفت كه چه عواملی در رشد این صنعت در دنیا نقش داشته است.

گفتیم كه بازی‌های رایانه‌ای و الكترونیكی به طور فراگیر و گسترده در بین افراد در جوامع مختلف مورد استتفاده قرار می‌گیرد. برای نشان دادن این گستردگی به نتایج تحقیقی كه در همین زمینه در آمریكا صورت گرفته است، استناد می‌شود. این تحقیق نشان می دهد كه ۶۹ درصد آمریكایی‌ها بازی های رایانه‌ای و ویدیویی انجام می‌دهند. میانگین سن كسانی كه در آمریكا بازی می‌كنند ۳۳ سال است كه ۳۱ درصد زیر ۱۸ سال، ۴۴ درصد بین ۱۸ تا ۴۹ و ۲۵ درصد از ۵۰ سال به بالا هستند.

همچنین ۶۲ درصد مردان و ۳۸ درصد زنان هستند. این تحقیق نشان می‌دهد كه ۶۱ درصد از خانواده‌های آمریكایی اعتقاد دارند بازی‌ها یك قسمت مثبت از زندگی فرزندانشان است. ۳۵ درصد والدین آمریكایی نیز گفته‌اند كه بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی انجام می‌دهند.

اهدا سلطانعلی‌زاده


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.