جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
قهرمان داستانی جدید
شخصیت های رمان جدید، شخصیت های تراژیک اند. شخصیت هایی که حاضرند در صورت لزوم حتی زندگی خود را بدهند تا یک چیز را حفظ نمایند و آن شأنی است که احساس می کنند دارند و شاید تراژیک ترین شخصیت، خود کاراکتر محوری داستان است و رمان در واقع آن چه را نقص تراژیک قهرمان نامیده می شود فاش می کند. نقص شخصیت در واقع چیزی نیست جز عدم تمایل ذاتی او به منفعل ماندن در برابر چیزی که آن را برای شأن خود و تصوری که از موضع بر حق خود دارد تهدید تلقی می کند و این است که به همه چیز با دیدی تحلیلی می نگرد. چرا که او به هیچ مفهوم، نهاد، عادت یا رسمی به عنوان امور غیرقابل تغییر نمی نگرد. او نیازمند تحقق بخشیدن کامل «خود» است (آنچه که مازلو در رأس نیازمندی های حیاتی انسان قرار می دهد) بنابراین هر آنچه سرشت و حس او را حصار ببندد و او را پائین بکشاند. سایر شخصیت های رمان جدید هم هر کدام به گونه ای به یک شرایط به حق تراژیک (شرایطی که شخصیت می تواند شکوفا شود و به ماهیت خود پی ببرد) تمایل دارند و از اوضاع ناحق تراژیک (شرایطی که بازدارنده است و انسان را منحرف می کند) فاصله می گیرند.
خصلت وحشت انگیز تراژیک در یک جامعه راکد ناشی از تقابل و به سؤال کشیدن محیط تثبیت شده است. در جبهه گیری در برابر جهان ثابت و قوانین تغییرناپذیر است. شخصیت عظمت پیدا می کند و معمولی ترین انسان ها به جایگاه خود می رسند. بنابراین رمان مدرن، رمانی است که برخلاف جریان داستان واقع گرای کلاسیک در حرکت منظم رویدادها و روابط تعریف شده میان شخصیت ها شکل نمی گیرد. ساخت داستان حلقوی است و در آن مرتباً شخصیت ها، رویدادها و مکان ها از زوایه دیدهای متفاوت تکرار می شوند. حلقوی بودن داستان به بهره گیری از عنصر تکرار، به مفهوم چرخیدن روی محیط یک دایره مشخص نیست بلکه دوایر متعددی در هم تنیده شده اند که هر چه داستان پیش می رود به نسبت افزایش عناصر و شخصیت های داستانی دوایر بیشتری از هم عبور می کنند گرچه نمی توان مرکزیت ثابتی برای این دوایر در نظر گرفت اما عبور دایره ها از هم ناشی از عبور شخصیت ها، مکان ها و رویدادها از همدیگرند و در مرکز هر دایره شخصیتی قرار دارد. از این رو رمان چند مرکزی است.
همانطور که بارت در مقاله مرگ مؤلف (۱۹۶۸) می نویسد:
اکنون می دانیم که یک متن رشته کلماتی عرضه کننده یک معنای واحد (پیام مؤلف- خواننده) نبوده بلکه فضایی چند بعدی است که در آن تنوعی از نوشتارهایی که هیچ یک اصالتی ندارند در هم آمیخته و با هم مصادف می شوند. بنابراین متن بافته ای از نقل قول های برگرفته از مراکز بی شمار فرهنگ است.
به عبارت دیگر در یک رمان یا قصه نشر گزارش واقعه، کنش تشریح شخصیت و کنش ارجاع مکان ها تخیلی است.
[فرید منصوری]
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انتخابات دانشگاه تهران عراق رهبر انقلاب احمد وحیدی مجلس شورای اسلامی دولت دولت سیزدهم روز معلم نیکا شاکرمی مجلس
سیل هواشناسی آتش سوزی تهران شهرداری تهران آموزش و پرورش قوه قضاییه پلیس فضای مجازی معلم سلامت زلزله
قیمت خودرو سهام عدالت تورم قیمت طلا سازمان هواشناسی خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت سکه بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو
مهران غفوریان ساواک موسیقی تلویزیون سریال عمو پورنگ سینمای ایران تبلیغات نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی سینما عفاف و حجاب
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس انگلیس نوار غزه اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر علی خطیر بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران تراکتور رئال مادرید
اپل هوش مصنوعی فناوری آیفون گوگل ناسا مدیران خودرو تلفن همراه
خواب فشار خون چای کبد چرب دیابت